• Eleanoranderson

    Herpes i ansiktet

    Hej alla på familjeliv!
    Nu är det så att för ungefär tre dagar sedan så vaknade jag med en svullnad under det vänstra ögat.
    Och då tänkte jag inte så mycket på det eftersom att jag har haft så en gång tidigare. Så jag kände mig lugn eftersom att min senaste svullnad försvann på bara ett dygn.
    Men så gick dagarna och ett utslag började synas under svullnaden, som utvecklades till att blåsor formades på själva svullnaden och på utslaget. Vid det har laget så blev jag ännu oroligare, så idag gick jag till VC för att få det undersökt.
    Doktorn sa att de misstänkte herpes. Och jag blev helt ställd. Nu så sitter jag här och mår jättedåligt över det. Skulle kunna gråta nu med tanke på att jag bara är 14 år.
    Vi har fått en salva utskriven på Apoteket som jag ska använda i cirka 5 dagar. Men det skumma är att min svullnad blir större efter att jag har sovit.
    Jag mår verkligen inte bra rent psykiskt eller fysiskt. Egentligen vet jag inte vart jag vill komma med detta forum men känner bara att jag behöver skriva av mig.
    Kram.

  • Svar på tråden Herpes i ansiktet
  • Esoada

    Prova sminka över med täckstift, täckande foundation och puder Glad

  • Eleanoranderson
    Esoada skrev 2014-07-22 19:15:29 följande:

    Prova sminka över med täckstift, täckande foundation och puder 


    Tack för tipset! Du råkar inte veta om det skulle hjälpa att lägga is på utslaget och svullnaden? Glömde fråga läkaren det igår. Vissa säger att man borde, vissa säger tvärtom.
  • mirri83

    Har du herpes så ska du få den att torka ut. Jag har själv herpes som ibland kan blomma ut på min näsa, jag brukar låta det vara, men vill man så kan man nog använda alsolgel eller alsolsprit. Läs mer på www.1177.se om herpes.

    Lägger du smink över så se till att göra dina borstar etc. rena efteråt. Annars riskerar du att få det ganska snart igen.

  • Eleanoranderson
    mirri83 skrev 2014-07-23 11:03:11 följande:

    Har du herpes så ska du få den att torka ut. Jag har själv herpes som ibland kan blomma ut på min näsa, jag brukar låta det vara, men vill man så kan man nog använda alsolgel eller alsolsprit. Läs mer på www.1177.se om herpes.

    Lägger du smink över så se till att göra dina borstar etc. rena efteråt. Annars riskerar du att få det ganska snart igen.


    Okej, tack! Har hört att man ska torka ut det men vissa säger att man inte ska det. Men det kanske gäller endast HSV-2?
  • mirri83
    Eleanoranderson skrev 2014-07-23 11:30:43 följande:
    Okej, tack! smile1.gif Har hört att man ska torka ut det men vissa säger att man inte ska det. Men det kanske gäller endast HSV-2?
    Vet inte vad HSV-2 är, men läkaren sa till mig att låta det vara o bara låta det torka.

    Lycka till!
  • Eleanoranderson
    mirri83 skrev 2014-07-23 19:48:06 följande:

    Vet inte vad HSV-2 är, men läkaren sa till mig att låta det vara o bara låta det torka.

    Lycka till!


    Det är herpes i underlivet. Det ser bättre ut idag, dock blir det svullet efter att jag har sovit. Men med alsolsprit och is på svullnaden så har blåsorna blivit skorpor nu :)

    Tack! :)
Svar på tråden Herpes i ansiktet