• Anonym (Knipa)

    Är i knipa nu - men det ska lösa sig. Hjälp mig du som kan kost och motion! :)

    Så här är läget: Sedan många år väger jag extremt mycket, har grav fetma. Är dock rörlig fortfarande, men har noll kondis.

    Jag, min man och vårt barn flyttade till en ny stad för ett år sedan. Barnet började träna en konditionsidrott tillsammans med sin pappa. Barnet är i lågstadieåldern. Vi känner inte så många här ännu mer än kompisars föräldrar och några i klubben.

    Nu har pappan och jag separerat. Han har träffat en ny kvinna och har flyttat många mil bort till henne, de ska gifta sig och de väntar tvillingar. Kontakten med vårt gemensamma barn är obefintlig.

    Jag behöver vara en aktiv mamma . Jag måste vara den som följer på träningar/tävlingar. Jag får hjälpa till rent fysiskt. Det är numera JAG som får vara den som stöttar mitt barn. Och genom att det är konditionsidrott så behövs det aktiviteter mellan träningarna. Barnets pappa var ute och cyklade, joggade, spelade fotboll, fiskade osv - ja ni fattar. Både för att "träna" och för att ha skoj.  Det är min lott nu.

    Dags att ta små steg nu. Jag åker inte ens och badar med henne pga min kropps storlek. Men både för barnets skull och för min EGEN skull vill jag bli den som tar ett tennisracket och styr kosan mot en bana...

    Tankar? Hjälp!!! 

  • Svar på tråden Är i knipa nu - men det ska lösa sig. Hjälp mig du som kan kost och motion! :)
  • BCH52

    Vilken underbar inställning du har, bara den kommer att göra att du lyckas. Nu några inspel från en som jobbat upp sin kondition, inte från noll utan från minus!

    Jag började med att gå och gå och gå (bra skor var enda investeringen). Jag gick till jobbet, gick till affären, gick så mycket som möjligt i jobbet. Jag har ett kontorsarbete och som tur är även ett skrivbord som jag kan höja och sänka. Jag stod och arbetade så ofta jag orkade.

    Efter några veckor märkte jag att jag orkade mycket mer, jag hade krafter kvar. Jag började gå fortare, småjoggade ibland. 

    För mig handlade det mycket om att få in motion i vardagen. När jag sedan fick upp min grundkondition så har jag börjat gå på spinning, det kändes lite skämmigt tidigare att gå dit då jag hade så dålig kondition. När jag sedan började där märkte jag hur fel jag haft, där fanns alla sorter. Spinning är en utmärkt aktivitet om man vill få upp sin kondition, det är en intensiv träning som inte frestar på knän ofta är en svag punkt för oss som är lite tunga.

    Lycka till! Mitt tips är alltså promenader och spinning.

  • Aniiee

    Bra att du över huvud taget VILL. Jag vet en som var i din sits och som helt enkelt lade ner sina barns aktiviteter för att hon själv "inte orkade". 

    Jag vet inte så mycket vilka tankar/tips du är ute efter, men för ditt barns skull råder jag dig att på något sätt komma över "simhallsrädslan". Kanske du kan se om du hittar vattengympa för överviktiga? Jag vet att på sjukhuset här finns fler grupper, bland annat en för överviktiga föräldrar som har barnen med sig (vare sig barnen är pinnsmala eller normalviktiga eller överviktiga). För din vikts skull, och för ditt barns simkunskapers skull, och så kan ni passa på att leka lite före och/eller efter och ha kul.

    När det gäller kost så är jag stor anhängare av "ät vad tusan du vill, men med måtta". Jag vet varken vad du väger (eller ditt BMI) eller din syn på mat och portionsstorlekar, men råder dig att se över det. Vill du  närmre tips från mig så för du nog fråga noggrannare och berätta hur du ser på ditt matintag och hur det ser ut. Jag hjälper gärna om jag kan.

    Lycka till Solig


    Death is this brilliant slide, this high, fine music felt as pure vibration, this plunging float in wind and silence
  • Anonym (Knipa)
    BCH52 skrev 2014-07-22 16:43:18 följande:
    Vilken underbar inställning du har, bara den kommer att göra att du lyckas. Nu några inspel från en som jobbat upp sin kondition, inte från noll utan från minus!

    Jag började med att gå och gå och gå (bra skor var enda investeringen). Jag gick till jobbet, gick till affären, gick så mycket som möjligt i jobbet. Jag har ett kontorsarbete och som tur är även ett skrivbord som jag kan höja och sänka. Jag stod och arbetade så ofta jag orkade.

    Efter några veckor märkte jag att jag orkade mycket mer, jag hade krafter kvar. Jag började gå fortare, småjoggade ibland. 

    För mig handlade det mycket om att få in motion i vardagen. När jag sedan fick upp min grundkondition så har jag börjat gå på spinning, det kändes lite skämmigt tidigare att gå dit då jag hade så dålig kondition. När jag sedan började där märkte jag hur fel jag haft, där fanns alla sorter. Spinning är en utmärkt aktivitet om man vill få upp sin kondition, det är en intensiv träning som inte frestar på knän ofta är en svag punkt för oss som är lite tunga.

    Lycka till! Mitt tips är alltså promenader och spinning.
    Tack för ditt långa inlägg som dessutom var en positiv kick!

    Promenader funkar, då kan barnet endera cykla eller jogga. Lite tråkigt att inte kunna jogga tillsammans, men var sak har sin tid. Fram tills för 9 år sedan joggade jag mycket och cyklade överallt, men sen hände något

    Spinning låter också bra, bor dock i en mindre stad där det inte finns barnpassning på gym. Men nu när skolan börjar kanske man kan charma in sig hos klasskamraternas föräldrar så jag kan lämna barnet en timme per vecka

    tack igen!
  • Anonym (E)

    Att ta sig fram för egen maskin istället för med bil eller buss är ett bra sätt att få in motion i vardagen. Beroende på hur långt du har till jobbet kan du kanske börja gå/cykla dit. Eller kan du promenera förbi ett par busshållplatser eller parkera lite längre bort från jobbet.

  • Anonym (Knipa)
    Aniiee skrev 2014-07-22 16:47:06 följande:
    Bra att du över huvud taget VILL. Jag vet en som var i din sits och som helt enkelt lade ner sina barns aktiviteter för att hon själv "inte orkade". 

    Jag vet inte så mycket vilka tankar/tips du är ute efter, men för ditt barns skull råder jag dig att på något sätt komma över "simhallsrädslan". Kanske du kan se om du hittar vattengympa för överviktiga? Jag vet att på sjukhuset här finns fler grupper, bland annat en för överviktiga föräldrar som har barnen med sig (vare sig barnen är pinnsmala eller normalviktiga eller överviktiga). För din vikts skull, och för ditt barns simkunskapers skull, och så kan ni passa på att leka lite före och/eller efter och ha kul.

    När det gäller kost så är jag stor anhängare av "ät vad tusan du vill, men med måtta". Jag vet varken vad du väger (eller ditt BMI) eller din syn på mat och portionsstorlekar, men råder dig att se över det. Vill du  närmre tips från mig så för du nog fråga noggrannare och berätta hur du ser på ditt matintag och hur det ser ut. Jag hjälper gärna om jag kan.

    Lycka till Solig
    Mitt barn är givetvis mitt allt, så att lägga ner aktiviteten som är helt otroligt positiv för barnet skulle aldrig hända. Det har helt enkelt bara blivit så att jag suttit hemma, fixat middag, tvättat osv medan de två stack iväg. Jag äter för mycket, men det är mest sötsaker som är min last. I övrigt är det husmanskost med grönsaker till.

    Genom att jag varit så otroligt inaktiv behöver jag ju heller egentligen inte äta så alldeles vansinnigt fel för att ha blivit så stor. Vänder vi på det till det positiva så räcker det med små förändringar och ett mer aktivt leverne så rättar det till sig av sig självt. Det får ta sin tid. Jag ska bli en mamma fullt ut nu!
  • Anonym (Knipa)
    Anonym (E) skrev 2014-07-22 16:47:49 följande:
    Att ta sig fram för egen maskin istället för med bil eller buss är ett bra sätt att få in motion i vardagen. Beroende på hur långt du har till jobbet kan du kanske börja gå/cykla dit. Eller kan du promenera förbi ett par busshållplatser eller parkera lite längre bort från jobbet.
    Det är enbart bil som gäller i denna stad, det är för litet för att det ska finnas kollektivtrafik. MEN en promenad varje dag är en bra start och det tar jag till mig .-)

    Tror "käre" exet glömt sin stegräknare. 7000 steg per dag? 8000?
  • BCH52

    Visst ja, missade det där med kost. Själv åt jag väldigt nyttigt så jag förstod inte riktigt hur jag skulle ändra min kost. Det visade sig att det behövde jag inte alls. Jag åt bara för MYCKET av min nyttiga mat, det är ju gott med mat.

    Här en länk till handflatemetoden som jag använde mig av, mängderna fungerar när man nått sin målvikt. jag minskade på kolhydraterna när jag ville minska i vikt i övrigt följde jag mängderna.

    www.elinkvist.se/

  • Anonym (Knipa)

    Tror ärligt att jag haft en del tristess i mitt liv. Har nog bakat och fixat lite för mycket gott hemma. Och både exet och barnet är smala av naturen, de har inte lagt på sig av mina bullar. Hmm, dags att förändra fikat. En utflykt borde kunna innehålla en grov smörgås med ett skivat, kokt ägg i stället

  • Anonym (steg)
    Kan vara jättebra med en stegräknare som motivationsbooster :)

    Världshälsoorganisationen rekommenderar att vi tar minst 10 000 steg per dag. Det motsvarar ungefär 6 kilometer.
  • Anonym (Knipa)
    Anonym (steg) skrev 2014-07-22 17:01:43 följande:
    Kan vara jättebra med en stegräknare som motivationsbooster :)

    Världshälsoorganisationen rekommenderar att vi tar minst 10 000 steg per dag. Det motsvarar ungefär 6 kilometer.
    Jodå, det har jag också hört. Men en vild gissning skulle vara att jag ligger på 4000-5000 i nuläget

    7000 steg per dag resten av månaden 7500 i augusti? Jag måste ta det försiktigt, det måste vara långsiktigt nu. Mitt barn behöver mig i ett antal år.
Svar på tråden Är i knipa nu - men det ska lösa sig. Hjälp mig du som kan kost och motion! :)