• Ewwok

    Trasigt SIM, alla kontakter bora

    Hej!

    Mitt SIM kort på min SGS4 är trasigt och jag har beställt in en ny.

    Men alla mina kontakter försvann och jag hittar inte något sätt att få tillbaka dem på..

    Hur ska jag göra för att få tillbaka alla mina kontakter?
    Dem är väldigt viktiga och jag kan inte be alla som jag hade i kontaktlistan om nya nummer heller...

  • Svar på tråden Trasigt SIM, alla kontakter bora
  • zZzZz

    Telefonerna nu gör inte som förr och sparar på simkortet, utan sparar dom lokalt i telefonensminne eller via google sync typ, så dom borde finnas där i telefonnboken i telefonen.. 

    Men om du nu har kontakterna sparade på simkortet
    och ej i telefonensminne så är dom borta om simkortet är trasigt... Hur kunde simkortet bara gå sönder?

    Jag har kört över ett simkort med lastbil och det fungerande fortfarande prima så förstår inte hur du lyckats :) 

    Till nästa gång så gå in i telefonboken och exportera kontakterna till minneskortet lite då och då, så har du alltid en backup på en .vcf fil :) 

  • sportpappa

    Kontakterna bör inte sparas på SIM-kortet för utrymmet där är extremt begränsat, det går inte att lägga till flera nummer till varje kontakt och som du upptäckt så får du problem när SIM-kortet går sönder eller om du ska byta till en ny telefon.

    Enklaste sättet att få synk och backup på sina kontakter är att lägga dem på sitt Google-konto. Då får du tillgång till dem överallt och för att "flytta" dem till en ny telefon så är det bara att lägga in Google-kontot så synkas de automatiskt till den nya telefonen. Fungerar även om du skulle byta till iPhone. Man kan tycka vad man vill om Google men enklare kan det inte bli.

Svar på tråden Trasigt SIM, alla kontakter bora