• Anonym (lärare)

    Universitetslärare blir utredd för bla sexuella trakasserier. Kan man se beslutet?

    En lärare på en högskola blir utredd för bla sexuella trakasserier och jag undrar om man kan se beslutet och hur det gått till, vad som har hänt osv.? Högskolan är en myndighet så dessa handlingar borde vara offentliga eller har jag fel?
    Jag undrar alltså om man kan se namnen på läraren och studenterna som blivit utsatta för detta samt vem som har sagt och påstått vad under utredningen, oavsett vad beslutet blivit. 

  • Svar på tråden Universitetslärare blir utredd för bla sexuella trakasserier. Kan man se beslutet?
  • Sansa Snark

    Jag undersökte för ett tag sedan hur min arbetsplats, en högskola, hanterade sexuella trakasserier och när jag fick ut handlingarna var namnen strukna, tror detta är praxis. Dock var det inte så svårt att räkna ut vilken som kom från en viss institution, om man hade lite bakgrundsfakta. 

    Dock får man ju inte ut något i ärende som fortfarande utreds.

  • Anonym (lärare)
    Sansa Snark skrev 2014-07-22 21:27:30 följande:

    Jag undersökte för ett tag sedan hur min arbetsplats, en högskola, hanterade sexuella trakasserier och när jag fick ut handlingarna var namnen strukna, tror detta är praxis. Dock var det inte så svårt att räkna ut vilken som kom från en viss institution, om man hade lite bakgrundsfakta. 

    Dock får man ju inte ut något i ärende som fortfarande utreds.


    Okej tack!
    Men om ärendet är avslutat och läraren inte blivit "dömd", kan man läsa ändå hur utredningen gått till och t.ex. vad studenterna påstår och vilka bevis som fanns? Vet du vad påföljden blir för sexuella trakasserier, får man sparken?
  • Sansa Snark
    Anonym (lärare) skrev 2014-07-22 21:31:27 följande:
    Okej tack!
    Men om ärendet är avslutat och läraren inte blivit "dömd", kan man läsa ändå hur utredningen gått till och t.ex. vad studenterna påstår och vilka bevis som fanns? Vet du vad påföljden blir för sexuella trakasserier, får man sparken?
    Ja, på min skola kunde man det. Man kunde läsa vad studenten sagt, vad läraren sagt... det finns ju oftast inte så mycket bevis, men det citerades ur mail och sms.

    Om det är första gången en lärare blir "fälld" så händer inte så mycket, han/hon får ett allvarligt samtal hos personalavdelningen. Om det upprepas kan läraren bli sparkad eller omplacerad. Fanns dock inga sådana fall på min skola, tror det är relativt ovanligt 
Svar på tråden Universitetslärare blir utredd för bla sexuella trakasserier. Kan man se beslutet?