• Anonym (Hjälp oss)

    Vad tycker ni?

    Jag och min sambo vill få ned månadskostnaden och förbättra ekonomin. Har skrivit lite funderingar vid utgifterna längre ned. 
    Våra inkomster är 
    10.000
    17.000 
    Så sammanlagt 27.000:-
    Jag vill höra vad ni med mer erfarenhet och kunskap tycker om detta?
    Vi har försökt få till ekonomisk rådgivning, men på grund av deras öppettider och råa arbetstider blir det aldrig möjligt. 
    Hyra 6131
    Parkering 265 (här kan vi få bort 100
    Sparande 500
    Mobil 399
    Mobil 414
    Försäkring 1100 (Hem 100:-, Hund 370:- och Bil 550:- Ska se över hundförsäkringen då hunden blivit äldre och avel tex inte känns aktuell längre)
    Akassa 200
    Unionen 200
    Internet 299
    El 600 (runt 470:- på EON och sen 167 på MälarEnergi för vi använder deras nät)
    Tåg 1400 (jag pendlar med tåg till annan ort)
    Bensin 2500 (Min sambo pendlar till orten bredvid)
    mat 4000
    Xbox 69
    Netflix 55
    Lån 1.700
    CSN 574
    billån 1331
    Samt 5-700 i månaden på ett kreditkort på 10.000 som fn är -9.800 på. 
    Vet att detta inte är den bästa ekonomin, och ber att inte få moralpredikan, utan vill ha tips ifrån personer med mer erfarenhet då vi bara har 4 år erfarenhet av 'det vuxna livet'. Vi inser våra misstag och vill nu förbättra situationen. 
  • Svar på tråden Vad tycker ni?
  • Anonym (Hmm)

    Dra ner på matkostnaderna. Försök att äta billigare. Ingen skräpmat och bara köra matlådor. Försök att avveckla lån och kredit så blir ekonomin bättre

  • Anonym (Hjälp oss)
    Anonym (Hmm) skrev 2014-07-22 22:16:39 följande:

    Dra ner på matkostnaderna. Försök att äta billigare. Ingen skräpmat och bara köra matlådor. Försök att avveckla lån och kredit så blir ekonomin bättre


    Matlådor äter vi ofta, däremot är vi lite halvdåliga med skräpmat. Brukar bli en variant av 50/50 med lagad och köpt mat. Försöker handla billig mat, men ändå svenskt kött. Kan absolut förbättra ekonomin gällande maten, döremot är hushållsartiklar medräknade i matbudgeten. Allt man handlar på typ ICA Maxi om man säger så. 

    Vi har försökt med veckoplanerad matsedel, men det kändes som om det blev dyrare :S 
    Även kollat på matkassar, men även det kändes som det drog iväg mer.


    Angående lånen så tänkte jag ringa mig för imorgon och höra om samlat lån för båda lånen, csn och krediten så vi kan få allt på ett istället och få bort dem lånen som dessutom har kass ränta. 

  • Nyfiken gul

    mobil, netflix, xbox är kostnader ni direkt kan ta bort och förändra.  Avsluta mobilabonnemang och ta något billigare - kanske rent av kontantkort och nyttja den gratis surf som finns kopplat till priset.  

    Matkostnaden är på tok för dyr för två personer. Gör matlåda att ha med på jobbet.  Handla med inköpslista och tänk på vad ni handlar.  Ät mindre ute. 

    säg genast upp alla krediter. 

    Försök avsluta/slutbetala billånet  - kolla även över bensinkostnaden, kan även din man åka kommunalt eller på andra sätt få ner månadskostnaden? Samåka? 

    Vad ingår i hyran?  Kolla om ni kan ändra något i den kostnaden, - säg upp kabeltv, se bara på grundutbudet. 

    Om ni bara använder internet för slösurfning, räkningar och läsa aftonbladet kan ni ha en mer långsam uppkoppling och det kostar mindre. 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Gladhannapanna

    Måste ni ha både internet och så dyra mobilabonnemang? Kan ni använda mobilerna som modem istället? Så gör vi och det funkar oftast bra.

  • Anonym (Hjälp oss)
    Nyfiken gul skrev 2014-07-22 22:25:52 följande:

    mobil, netflix, xbox är kostnader ni direkt kan ta bort och förändra.  Avsluta mobilabonnemang och ta något billigare - kanske rent av kontantkort och nyttja den gratis surf som finns kopplat till priset.  

    Matkostnaden är på tok för dyr för två personer. Gör matlåda att ha med på jobbet.  Handla med inköpslista och tänk på vad ni handlar.  Ät mindre ute. 

    säg genast upp alla krediter. 

    Försök avsluta/slutbetala billånet  - kolla även över bensinkostnaden, kan även din man åka kommunalt eller på andra sätt få ner månadskostnaden? Samåka? 

    Vad ingår i hyran?  Kolla om ni kan ändra något i den kostnaden, - säg upp kabeltv, se bara på grundutbudet. 

    Om ni bara använder internet för slösurfning, räkningar och läsa aftonbladet kan ni ha en mer långsam uppkoppling och det kostar mindre. 


     


    Tack för tipsen!


    Mobilerna är bundna, min i 2 år till och sambons i 1 år till. Har tom 50:- rabatt på mitt abonnemang genom jobbet.


    Vi har i 80% matlåda till jobbet. Det enda som inte går ibland är när min sambo jobbar på arbetsplats där det inte finns micro eller kyl (jobbar som byggare). 
    Däremot mindre utemat, absolut! Blir på tok för mkt av det. 


    Kreditkortet ska betalas igen och sedan klippas. 


    Billånet ligger på 59.000, men ska höra mig för om att samla alla lån imorgon. 


    Han samåker med sin kollega dagligen och får runt 1000:- i månaden av honom, beroende på hur mycket som åks med vår bil. Ibland körs det även firmabil. Kommunalt går inte för honom pga arbetstiderna. 


    I hyran ingår bara hyra. Värme och vatten, vanlig hyreslägenhet. Ingen kabelTV, kör idag med grundutbud. 


    Internet används för min del av slösurfning, men sambon spelar mycket onlinespel och det är hans sätt att slappna av.

  • Anonym (Hjälp oss)
    Gladhannapanna skrev 2014-07-22 22:31:42 följande:

    Måste ni ha både internet och så dyra mobilabonnemang? Kan ni använda mobilerna som modem istället? Så gör vi och det funkar oftast bra.


    Hade jag varit själv hade det nog fungerat, till viss del. Däremot spelar min sambo mycket onlinespel. Det är hans sätt att få komma hem och slappna av ifrån jobbet ett tag. 


    Har dessutom kollat på billigare uppkoppling hos min leverantör. Idag har vi 100/10 och 10/10 kostar 249:- så det känns inte som om vi vinner det vi förlorar på det om man säger så. 

  • Anonym (maggie)
    Anonym (Hjälp oss) skrev 2014-07-22 22:12:17 följande:
    Parkering 265 (här kan vi få bort 100  -  bra :)
    Sparande 500 - skulle jag lägga på att betala tillbaka lånen snabbare. Det lån som har högst ränta såklart :)
    Försäkring 1100 (Hem 100:-, Hund 370:- och Bil 550:- Ska se över hundförsäkringen då hunden blivit äldre och avel tex inte känns aktuell längre) - Kolla om du kan få samma försäkring för bilen billigare. 
    El 600 (runt 470:- på EON och sen 167 på MälarEnergi för vi använder deras nät) - Har ni möjlighet att sänka era elkostnader. Tex; bli bättre på att släcka lampor i tomma rum osv?
    Bensin 2500 (Min sambo pendlar till orten bredvid) - Måste din sambo bilpendla?  
    mat 4000 - kanske  ni kan få ner en 500:- om ni vill fortsätta äta god och nyttig mat. Storhandla och skippa halvfabrikat.
    Xbox 69 - sånt finns det utrymme för när lånen är betalade.
    Netflix 55 - sånt finns det utrymme för när lånen är betalade.
    billån 1331 - bilen slukar verkligen pengar! Behöver ni den eller är det mest bekvämt att ha den? Det är 4382 som försvinner varje månad. 
    Samt 5-700 i månaden på ett kreditkort på 10.000 som fn är -9.800 på. - sluta använda kreditkortet och betala bara av det så fort som möjligt. 
    Det tar tid att lära sig planera sin ekonomi. Angående lån tänker jag alltid såhär; kan jag inte betala 10.000 idag, vad säger att jag kan det nästa månad. Sen finns det saker man måste låna till som studier och boende, resten är det bättre att spara till och köpa kontant. Försök inte ändra på allt på en gång och se till att ni är på samma plan när ni planerar så ni har ett gemensamt mål tex; inga lån om 4 år, spara till handpenning på lägenhet, bröllopsresa...
  • Anonym (Hjälp oss)
    Anonym (maggie) skrev 2014-07-22 22:35:48 följande:
    Det tar tid att lära sig planera sin ekonomi. Angående lån tänker jag alltid såhär; kan jag inte betala 10.000 idag, vad säger att jag kan det nästa månad. Sen finns det saker man måste låna till som studier och boende, resten är det bättre att spara till och köpa kontant. Försök inte ändra på allt på en gång och se till att ni är på samma plan när ni planerar så ni har ett gemensamt mål tex; inga lån om 4 år, spara till handpenning på lägenhet, bröllopsresa...

    Jag håller med dig om tänket på lånen! Verkligen. Däremot har vi tagit dumma beslut och suttit i kniviga situationer och inte vågat gå till föräldrar eller liknande för hjälp (även om jag vet att dem har möjlighet). Istället har det blivit lån. Stoltheten gick först där.. :/


    Absolut, bra med sådana här tips! Ska sätta oss på fredag och gå igenom och tala lite. Har hans lillebror inneboende här till dess och vill ta den diskussionen ensamma. 


    Vi har kollat på försäkring på bilen, men hittar ingen billigare. Vill ha den helförsäkrad under tiden vi betalar av lånet. 


    Sitter och kollar på det, och funderar på att köpa hem strömbrytare till alla våra dosor och få in en vana att stänga av när saker inte används, samt släcka ned mer. Vi släcker iofs rätt bra nu, men man kan alltid bli bättre. 


    Pga arbetstider så är bilpendlingen nödvändig. 


    Försöker köpa bra och billig mat. Jag vill gärna ha svenskt kött, men har det verkligen krisat så får samvetet kliva åt sidan. Vi försöker även i första hand att köpa på oss bra mat, till bra pris. Sambon älskar att laga mat och det blir väldigt sällan halvfabrikat. 


    Bilen behövs. Dels för att sambon ska kunna ta sig till jobbet, samt kunna umgås med vänner och familj som bor 4-5 mil bort, båda våra föräldrar bor ute på landet utan kollektivtrafik. Åker inte ofta och hälsar på, men vill ha möjligheten. Gjorde oss nyss av med en bil, hade tidigare två innan vi flyttade in och jag kunde nyttja tåget. 


    Kortet ska samlas med lånen och sedan klippas. 

  • Anonym (maggie)
    Anonym (Hjälp oss) skrev 2014-07-22 22:56:03 följande:

    Jag håller med dig om tänket på lånen! Verkligen. Däremot har vi tagit dumma beslut och suttit i kniviga situationer och inte vågat gå till föräldrar eller liknande för hjälp (även om jag vet att dem har möjlighet). Istället har det blivit lån. Stoltheten gick först där.. :/


    Absolut, bra med sådana här tips! Ska sätta oss på fredag och gå igenom och tala lite. Har hans lillebror inneboende här till dess och vill ta den diskussionen ensamma. 


    Vi har kollat på försäkring på bilen, men hittar ingen billigare. Vill ha den helförsäkrad under tiden vi betalar av lånet. 


    Sitter och kollar på det, och funderar på att köpa hem strömbrytare till alla våra dosor och få in en vana att stänga av när saker inte används, samt släcka ned mer. Vi släcker iofs rätt bra nu, men man kan alltid bli bättre. 


    Pga arbetstider så är bilpendlingen nödvändig. 


    Försöker köpa bra och billig mat. Jag vill gärna ha svenskt kött, men har det verkligen krisat så får samvetet kliva åt sidan. Vi försöker även i första hand att köpa på oss bra mat, till bra pris. Sambon älskar att laga mat och det blir väldigt sällan halvfabrikat. 


    Bilen behövs. Dels för att sambon ska kunna ta sig till jobbet, samt kunna umgås med vänner och familj som bor 4-5 mil bort, båda våra föräldrar bor ute på landet utan kollektivtrafik. Åker inte ofta och hälsar på, men vill ha möjligheten. Gjorde oss nyss av med en bil, hade tidigare två innan vi flyttade in och jag kunde nyttja tåget. 


    Kortet ska samlas med lånen och sedan klippas. 


    Nu vet ni hur man inte ska lösa kniviga situationer ;).

    Ekonomi handlar om planering och prioriteringar. Om det går skulle jag tex fortsätta ha en inneboende tills alla lån är avbetalda. De extra tusenlapparna som det blir när en person bidrar till el, hyra och internetkostnaden innebär att ni kan bli skuldfria snabbare och slipper betala räntor onödigt länge.

    Jag tycker absolut att ni ska fortsätta att äta bra mat, det är en investering i hälsan, Planera maten och inköpen så kommer ni utan problem komma ner på 3500 och då finns det även utrymme för ett par restaurangbesök i månaden, eller varsitt träningskort ;).
  • Anonym (Pix)

    Det är jättebra att ni försöker ta tag i er ekonomi.

    Jag har egentligen mycket åsikter om privatekonomi just därför att den är viktig. Den ska/bör vara en trygghet.

    Boendekostnad: 7.000/mån x 12 = 84.000, på 10 år betalar ni 840.000.
    Bilförsäkring: 6.600/år, stor bil eller beror kostnaden på att ni kör mycket?
    Mobiler+Internet: 1.100:- x 12 = 13.200, på 10 år betalar ni 132.000.

    Ert sparande skulle behöva vara betydligt större annars kommer ni aldrig att kunna köpa någonting kontant utan för alltid få förlita er på lån. Ni skulle använda de 500 kr till att betala av de dyraste krediterna så fort som möjligt. Visst är det bra att slå ihop smålån och få lägre ränta, men tänk på att försöka ta lånet på så kort tid som möjligt.

    Ekonomin blir ganska tydlig om man för "kassabok". Själv kom jag på att jag köpte mycket presenter och blommor som jag gav bort. Man tycker inte att några hundralapp är mycket, men räkna ihop alla gånger under ett år som man lägger ut dem.

    Bara en observation: Du verkar försvara de flesta kostnader ni har!?!

Svar på tråden Vad tycker ni?