• två på en gång

    Kemikalier och gifter.

    Jag har blivit helt nojjig när det gäller alla kemikalier och gifter som det snackas om överallt. Jag började rensa på plaster och så när barnen var ca 1,5 år. Nu kan jag inte släppa att hela tiden när jag var gravid och när barnen var små så fick de i sig massor med skit. Jag åt inte ekologiskt när jag var gravid, de fick vindruvor när de var 1,5 år och tuggade på alla möjliga plastprylar osv osv. Någon som känner likadant? Hur tänker ni som har barn som är äldre och inte kört med ekologiskt och plastfritt från början?

  • Svar på tråden Kemikalier och gifter.
  • Tow2Mater

    Så dina barn får inte ens äta vindruvor?

    Ofta hjälper det att ta reda på den verkliga faktan bakom alla dessa sk "alarmstudier" innan man bannlyser saker från sitt hem.

  • Maggie Puh

    Då använder ni inte tvål & shampo häller? Massa kemikalier i det också. Såg ett program om mat. Om något innehåller mer än 10 ingredienser (ex ketchup, senap, halvfabrikat) så ska man inte äta det.

  • Natulcien
    Tow2Mater skrev 2014-07-24 01:10:17 följande:

    " För att nå de nivåer som visat sig medföra risker måste du äta 400 kilo vindruvor. Per dag. Hälsofaran är i stället om människor avstår från frukt."

    www.dn.se/ledare/signerat/knappast-fruktbar-journalistik/


    Precis.

    Man får ju se till helheten.
    Vad blir summan av det man äter, var man bor (avgaser t.ex.), vad man omger sig med för material, vad man använder för kemikalier, etc.

    Vi försöker köpa ekologisk frukt i första hand, i synnerhet bananer och äpplen som vi äter mycket av. Men vi börjar ju inte snickra på våra gravstenar om det råkar slinka ner en oekologisk banan, eller en näve vindruvor...

  • Tow2Mater
    Maggie Puh skrev 2014-07-29 14:38:53 följande:

     Såg ett program om mat. Om något innehåller mer än 10 ingredienser (ex ketchup, senap, halvfabrikat) så ska man inte äta det.


    Håll dig ifrån curry (och Indisk mat) då, det är säkert dödligt.
  • temporär

    Bara för att det förekommer bekämpningsmedel och föroreningar nästan överallt betyder det inte att man inte kan försöka kontrollera det man faktiskt har kontroll över. Vi köper ekologiskt så långt det bara går, och vissa saker låter vi bli att köpa helt om det inte finns ekologiskt. En sådan sak är bananer. Vindruvor köper vi väldigt sällan. Just dessa två ligger ständigt i topp på listan över frukter med mycket bekämpningsmedelsrester.

    Bara för att vi inte köper konventionella bananer eller vindruvor så betyder det inte att vi inte äter frukt. Vi köper ekologisk frukt och vi har mycket bär i trädgården, de fryses in och används under vintern. Vi äter nog mer frukt och bär än de flesta.

    För mig finns det fler aspekter än bara hälsan för oss konsumenter. Jag tänker både på de som arbetar på plantager runt om i världen och på till exempel bidöden. Fler och fler studier pekar på att bekämpningsmedel påverkar bin och är i alla fall delvis ansvariga för att bin försvinner. 

    Även om jag ensam inte kan förändra världen med att köpa ekologiskt så gör jag i alla fall vad jag kan.

    Därmed inte sagt att mitt barn aldrig får smaka en vindruva eller att jag får panik om hen äter en oekologisk banan, men vi köper inte sådant hem. Fortsätt göra vad du kan och orkar TS, men ha inte ångest för resten. 

  • Natulcien
    temporär skrev 2014-07-29 16:31:42 följande:

    Bara för att det förekommer bekämpningsmedel och föroreningar nästan överallt betyder det inte att man inte kan försöka kontrollera det man faktiskt har kontroll över. Vi köper ekologiskt så långt det bara går, och vissa saker låter vi bli att köpa helt om det inte finns ekologiskt. En sådan sak är bananer. Vindruvor köper vi väldigt sällan. Just dessa två ligger ständigt i topp på listan över frukter med mycket bekämpningsmedelsrester.

    Bara för att vi inte köper konventionella bananer eller vindruvor så betyder det inte att vi inte äter frukt. Vi köper ekologisk frukt och vi har mycket bär i trädgården, de fryses in och används under vintern. Vi äter nog mer frukt och bär än de flesta.

    För mig finns det fler aspekter än bara hälsan för oss konsumenter. Jag tänker både på de som arbetar på plantager runt om i världen och på till exempel bidöden. Fler och fler studier pekar på att bekämpningsmedel påverkar bin och är i alla fall delvis ansvariga för att bin försvinner. 

    Även om jag ensam inte kan förändra världen med att köpa ekologiskt så gör jag i alla fall vad jag kan.

    Därmed inte sagt att mitt barn aldrig får smaka en vindruva eller att jag får panik om hen äter en oekologisk banan, men vi köper inte sådant hem. Fortsätt göra vad du kan och orkar TS, men ha inte ångest för resten. 


    Precis så resonerar vi också.
  • två på en gång

    Tack temporär! Precis så är det jag vill tänka, får jobba på det. Känns skönt att det finns andra som kämpar på också:)

  • två på en gång

    Vi använder många produkter från Urtekram, det innehåller inte dessa farliga ämnen som vanlig tvål/schampo gör. Inte dyrt heller!

Svar på tråden Kemikalier och gifter.