• Anonym (Undrande)

    Kan soc räkna sonens ersättning från försäkringsbolag som inkomst

    Jag har försörjningsstöd för mig och mina 3 barn. Är helt ensamstående. Min son fick idag ersättning från försäkringsbolag för sveda och värk för sin brutna arm.Kan soc räkna dom pengarna som inkomst när jag söker försörjningsstöd nästa månad?
    Någon som vet hur det fungerar? Vill inte att han ska bli av med sina pengar.

  • Svar på tråden Kan soc räkna sonens ersättning från försäkringsbolag som inkomst
  • Anonym (Soc.)

    Nej. Barn är inte försörjningsskyldiga för sig själv eller sin familj.det KAN hända att din kommun försöker sig på en fuling och hävdar att de ska räknas med, men då ska du överklaga för det är fel.

  • Anonym (Undrande)

    Okej nu har jag fått 2 olika svar. Vilket gäller

  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Undrande) skrev 2014-07-23 12:45:28 följande:

    Okej nu har jag fått 2 olika svar. Vilket gäller


    Mitt :) googla på saken. Barn ska inte försörja sina familjer.
  • Anonym (soc räknar allt)

    Mitt svar är det rätta :) om din son inte är 18 år dvs annars räknas det som dina pengar då du förmyndar över honom

  • Anonym (Iq)

    Barn får ha max ett basbelopp sparat. Se till att försäkringsbolaget sätter in pengarna på ett låst konto i sonens namn.

  • Anonym (Undrande)

    Det är det som är lite av problemet dom satte in pengarna på mitt konto fast jag gett dom hans kontonummer. Är ju hans pengar han är 11

  • Anonym (Wildrat)
    Anonym (Undrande) skrev 2014-07-23 17:05:37 följande:

    Det är det som är lite av problemet dom satte in pengarna på mitt konto fast jag gett dom hans kontonummer. Är ju hans pengar han är 11


    Se till att få ett papper på att pengarna är sonens och ta med det till soc när du ansöker. Försäkringsersättning ska inte räknas in så om de gör det får du överklaga.
Svar på tråden Kan soc räkna sonens ersättning från försäkringsbolag som inkomst