• Anonym (orolig)

    Vecka 36 och livrädd för fosterdöd. Någon som kan hjälpa mig med positiva tankar och strategier?

    Jag är gravid i vecka 36 och är just nu livrädd för att min bebis ska dö i magen. Oron har gått lite upp och ner genom hela graviditeten, men nu är det värre igen, antagligen för att det börjar bli dags för att packa BB-väskan, testa babyskyddet i bilen och annat praktiskt. Det känns som att jag genom att göra de sakerna "tar ställning" i frågan om bebisen kommer att överleva och att det är dumt av mig att göra det. Samtidigt kan jag ju inte gå runt och vara övertygad om att jag inte kommer att få en levande bebis när det faktiskt är sannolikt att jag kommer att få det.

    Ibland försöker jag tänka positivt: Statistiskt sett har jag runt 99,5% chans att få ett levande barn, jag är ung och frisk och tillhör inte någon riskgrupp, allt har sett perfekt ut på alla kontroller hittills, magen växer stadigt, jag mår fysiskt sett oförskämt bra för att vara höggravid mitt i sommaren etc. Just när jag tänker så känns allt bra, MEN sen lyckas jag alltid råka läsa på FL eller någon kampanjsida att det är viktigt att veta att vem som helst, när som helst, kan få ett dödfött barn och att man inte ska gå runt och tro att allt är bra bara för att all fakta hittills har pekat på det. Man ska känna efter, räkna sparkar, ringa till förlossningen så fort man känner sig lite annorlunda etc. Detta håller jag på att bli galen på nu. Det är så jobbigt att ständigt gå runt och fundera över om jag inte har lite huvudvärk, trots allt, om handflatan inte just kliade lite, om bebisen har rört sig exakt lika mycket som dagen innan trots att han nyss höll på att knäcka ett revben. Jag kollar blodtrycket tusen gånger om dagen eftersom jag har läst om folk som hade perfekta värden och inget protein i urinen för att bara någon dag senare ha svår havandeskapsförgiftning. Samtidigt är vårdens hållning: "Det är viktigt att du går på dina kontroller så att komplikationer kan upptäckas tidigt", så då verkar det ju inte som att det tillhör vanligheterna att det går så snabbt. Jag önskar verkligen att jag hade varit gravid innan internet fanns så att jag bara hade haft min barnmorska att lyssna på. Då hade allt kännts så lugnt och bra, men nu möts jag hela tiden av budskapet: "Håll koll på X, Y och Z trots att vården inte tycker att det behövs. De gör inte tillräckligt och därför dör så många barn i onödan". Detta gör att jag känner mig oansvarig varje gång jag tänker positiva tankar, varje gång jag struntar i att kolla blodtrycket och varje gång jag umgås med vänner i några timmar utan att analysera fosterrörelserna. Jag vill så gärna slippa denna dumma oro och se fram emot förlossningen, men det känns som att om jag släpper oron är det mitt fel att min bebis dör om nu något skulle gå fel, inte för att jag själv tycker att det är vettigt att tänka så, utan för att så många på internet verkar tycka det.

    Någon som har tips på hur jag ska tänka för att göra dessa sista veckor mer uthärdliga? Är det ok att lita på barnmorskan och slappna av? Var du själv orolig och födde ett levande barn? Alla lugnande ord är välkomna!

    Ni som har förlorat ett barn: Ni har all rätt att ta plats på forum och det är jätteviktigt och bra att ni delar med er av era historier, men jag skulle vara väldigt tacksam om ni avstod från att skriva i just min tråd. Om ni har skrivit om vad som hände er på FL har jag med största sannolikhet redan läst det och har er historia i bakhuvudet och det sista jag behöver nu är att bli påmind om det. Tack på förhand för visad hänsyn! 

  • Svar på tråden Vecka 36 och livrädd för fosterdöd. Någon som kan hjälpa mig med positiva tankar och strategier?
  • Anonym (Humlan)

    Hej!

    Jag är också gravid i v 36 och känner igen mig, kan också få sådana där tankar om att något kan gå fel, att bebisen helt plötsligt kan dö, att den ska få syrebrist vid förlossningen etc.

    Men dessa tankar har oftast kommit i samband med att jag googlat på något och hamnar i en tråd på ett forum där skräckhistorierna avlöser varandra. Så jag har helt enkelt slutat att googla och jag har slutat att läsa trådar om barn som dör i magen - det tillför mig ju ingenting, förutom en massa onödig oro! Så mitt första tips är att sluta läsa sådant som skrämmer upp dig.

    Jag har istället valt att läsa faktaböcker om graviditet och förlossning och bestämt mig för att tänka positivt, att tänka på att det SKA gå bra, det KOMMER gå bra. Jag gör även gravidyoga - det har en avslappnande inverkan på mig, får mig mer medveten om min kropp vilket gör mig lugn.

    Det kan ju hända, men risken är så otroooligt liten! Man ser ju mer berättelser på nätet där det gått illa eftersom det är de människorna som mår dåligt och behöver stöd och bekräftelse, dem som det går bra för har ju inte samma behov av att dela med sig.

    Det KOMMER att gå bra, dina värden är bra och allt ser bra ut! När du får en "orolig" tanke, svara då dig själv med en positiv och lugnande, säg ifrån till dig själv.

    Stor kram från mig!!

  • Anonym (orolig)
    Anonym (Humlan) skrev 2014-07-23 13:31:19 följande:

    Hej!

    Jag är också gravid i v 36 och känner igen mig, kan också få sådana där tankar om att något kan gå fel, att bebisen helt plötsligt kan dö, att den ska få syrebrist vid förlossningen etc.

    Men dessa tankar har oftast kommit i samband med att jag googlat på något och hamnar i en tråd på ett forum där skräckhistorierna avlöser varandra. Så jag har helt enkelt slutat att googla och jag har slutat att läsa trådar om barn som dör i magen - det tillför mig ju ingenting, förutom en massa onödig oro! Så mitt första tips är att sluta läsa sådant som skrämmer upp dig.

    Jag har istället valt att läsa faktaböcker om graviditet och förlossning och bestämt mig för att tänka positivt, att tänka på att det SKA gå bra, det KOMMER gå bra. Jag gör även gravidyoga - det har en avslappnande inverkan på mig, får mig mer medveten om min kropp vilket gör mig lugn.

    Det kan ju hända, men risken är så otroooligt liten! Man ser ju mer berättelser på nätet där det gått illa eftersom det är de människorna som mår dåligt och behöver stöd och bekräftelse, dem som det går bra för har ju inte samma behov av att dela med sig.

    Det KOMMER att gå bra, dina värden är bra och allt ser bra ut! När du får en "orolig" tanke, svara då dig själv med en positiv och lugnande, säg ifrån till dig själv.

    Stor kram från mig!!


    Stort tack för ditt svar! Ja, att jag inte borde ha googlat på saker vet jag ju nu, men det är lätt att vara efterklok. Synd att det inte finns något sätt att radera minnet av det jag har läst. Frågan är hur jag ska lyckas omprogrammera mig så att jag inte lägger större vikt vid historierna än vad min barnmorska säger?

    I dessa trådar står det ju ofta att det är viktigt att vara medveten om att saker kan gå fel så att man är förberedd, men jag vet inte om jag håller med. Jag tror inte att det går att förbereda sig på något så hemskt oavsett hur mycket man läser och jag tror inte att det blir mycket värre för att man var inställd på att allt skulle gå bra. Då är det ju värre att förstöra graviditeten i onödan eftersom det oftast slutar lyckligt. Angående att köpa grejer läste jag faktiskt en sak som hjälpte: Någons barnmorska sa att det är bra att ha köpt saker till bebisen även om det går illa, för det hjälper sorgeprocessen att erkänna att det faktiskt var ett riktigt barn som skulle ha behövt sakerna. Det tänker jag på varje gång vi håller på med inköp och förberedelser.

    Men jag kanske borde införa google-förbud från och med nu? Kanske sätta upp olika belöningar efter x google-fria dagar? Gravidyoga har jag hållit på med, men nu är det ju så jäkla varmt att jag inte vill göra något som får mig att bli ännu varmare. Annars är kanske det bästa att hålla mig så sysselsatt att jag inte hinner börja tänka. Det bästa är väl att det inte är så lång tid kvar. Om max 7 veckor är bebisen ute och då slipper jag det här. Då kommer det ju andra saker att oroa sig för, men då hänger det i alla fall inte på min kropp och det är enklare att se hur bebisen mår än nu när han är i magen.

    Stort tack igen och lycka till med din bebis! 
  • Angelicagranholm

    Jag är gravid i v38 och de du just skrev skulle lika gärna kunna vara jag. Först när vi skulle på ultraljudet första gången var jag super säker på att de inte skulle vara i liv men sen där så såg vi hur han sprattla gjorde kullerbyttor och levde loppan i magen. Var lugn i någon vecka efter det. Sen började rörelserna kännas sen endag gjorde dom inte det PANIK ringde förlossningen fick komma in var då i vecka 24 så dom gjorde ett ultraljud och där låg han och det såg precis ut som han vinkade. Dom sa att man inte alltid kände rörelser i v24-26 då han har så mycket plats. Så var lugn i någon vecka igen sen kom en våg av panik jag bara grät och grät och var tvärsäker på att han var död igen, jag hade ju börjat köpa lite kläder det betyder otur om jag man börjar förtidigt har jag fått hört. Så min sambo åkte och köpte en doppler INGET JAG REKOMMENDERAR då bm inte gör det men personligen måste jag ha den annars skulle ja kampa utanför förlossningen. Min bebis är väldigt lugn samt att jag har mk i framvägg så det är sällan jag faktiskt känner av honom så när jag får panikattackerna så lyssnar ja efter hjärtljudet och så fort jag hört dom stänger jag av dopplern. Jag vaknar ibland med panik på nätterna och försöker känna buffar och när jag inte gör d lyssnar ja efter honom.

    Men ! Sluta läs på fl & Google. Googla ingenting om graviditeten mer utan fråga din bm om du undrar saker. Och är du orolig någon dag be om att få komma in och lyssna på hjärtljudet d tar bara någon minut. Och det kommer gå så bra ska du se ut kommer det komma en frisk liten h*n. Och tänk på att den börjar få det trångt nu så rörelserna ändras så det är vanligt :) och du kommer bli en super bra mamma.

  • Anonym (Humlan)

    Egentligen är ju den där oron ett sundhetstecken på att man bryr sig om sin lilla bebis, så jag tror att de flesta gravida har den mer eller mindre. Men det är riktigt jobbigt när man "fastnar" i det och inte kan sluta tänka på det utan det går till överdriven oro!

    Jag brukar förresten ta hjälp av min sambo när jag inte KAN sluta oroa mig för att något ska gå illa, t ex efter att ha läst något hemskt. Han brukar då intala mig att allt kommer att gå bra, påminner mig om hur liten risken är osv. Finns det någon person runt omkring dig som du vet skulle kunna vara ett sådant "bollplank" när du får jobbiga tankar? Någon som får dig att känna dig lugnare och får dig att tänka i mer positiva banor?

    Men ett googleförbud låter bra! Det funkar som sagt för mig ;)

  • rere88

    Jobbigt med sådana tankar. Försök ge dig själv bra tankar genom att blunda och känna bebisen röra sig. Tänk på de små fötterna och händerna som sparkar och slår. Planera vad ni ska hitta på med bebisen nät den blir större. Gå igenom vilka kläder den ska ha på bb.

    Jag har haft två jobbiga graviditeter och haft oddsen emot mig men är välsignad med två underbara barn.

    Tänk inte på vad som kan gå fel utan på allt skoj ni kommer att ha med den lille :)

  • Anonym (orolig)
    Angelicagranholm skrev 2014-07-23 14:14:22 följande:

    Jag är gravid i v38 och de du just skrev skulle lika gärna kunna vara jag. Först när vi skulle på ultraljudet första gången var jag super säker på att de inte skulle vara i liv men sen där så såg vi hur han sprattla gjorde kullerbyttor och levde loppan i magen. Var lugn i någon vecka efter det. Sen började rörelserna kännas sen endag gjorde dom inte det PANIK ringde förlossningen fick komma in var då i vecka 24 så dom gjorde ett ultraljud och där låg han och det såg precis ut som han vinkade. Dom sa att man inte alltid kände rörelser i v24-26 då han har så mycket plats. Så var lugn i någon vecka igen sen kom en våg av panik jag bara grät och grät och var tvärsäker på att han var död igen, jag hade ju börjat köpa lite kläder det betyder otur om jag man börjar förtidigt har jag fått hört. Så min sambo åkte och köpte en doppler INGET JAG REKOMMENDERAR då bm inte gör det men personligen måste jag ha den annars skulle ja kampa utanför förlossningen. Min bebis är väldigt lugn samt att jag har mk i framvägg så det är sällan jag faktiskt känner av honom så när jag får panikattackerna så lyssnar ja efter hjärtljudet och så fort jag hört dom stänger jag av dopplern. Jag vaknar ibland med panik på nätterna och försöker känna buffar och när jag inte gör d lyssnar ja efter honom.

    Men ! Sluta läs på fl & Google. Googla ingenting om graviditeten mer utan fråga din bm om du undrar saker. Och är du orolig någon dag be om att få komma in och lyssna på hjärtljudet d tar bara någon minut. Och det kommer gå så bra ska du se ut kommer det komma en frisk liten h*n. Och tänk på att den börjar få det trångt nu så rörelserna ändras så det är vanligt :) och du kommer bli en super bra mamma.


    Skönt att jag inte är ensam! Jag startade faktiskt en tråd om att jag var övertygad om att jag inte skulle få se en levande bebis på ultraljudet dagarna innan mitt RUL, men då hade jag ju fel. Det hjälper lite att tänka på alla andra saker jag har varit övertygad om skulle hända mig under graviditetens gång och som faktiskt inte hände :). 

    Doppler skulle jag kanske ha köpt om jag hade upplevt denna oro tidigare, men nu känner jag ju honom så pass ofta att jag inte hinner tro att han faktiskt är död så länge och även om jag skulle hitta hjärtljud skulle jag ju behöva åka och kolla de minskade fosterrörelserna, men det är ju bra att det finns för de som hjälps av den. Min livlina är väl min blodtrycksmätare eftersom de flesta graviditetskomplikationer har med högt blodtryck att göra, men samtidigt är jag så jävla trött på den. Det ska bli så skönt att slippa den sen. 

    Men jo, inget mer google. Jag får som sagt sätta upp något belöningssystem. Och angående att räkna sparkarna - hur är det ens praktiskt möjligt att göra det i det har stadiet i graviditeten? Tidigare var det ju så att man kände en spark lite då och då, men nu är det ju mer så att han sträcker på sig och bökar runt då och då, så jag tycker att det är omöjligt att räkna, som ju vissa säger att man bör göra. Tack för ditt svar och lycka till med din bebis! :)
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Humlan) skrev 2014-07-23 14:23:53 följande:

    Egentligen är ju den där oron ett sundhetstecken på att man bryr sig om sin lilla bebis, så jag tror att de flesta gravida har den mer eller mindre. Men det är riktigt jobbigt när man "fastnar" i det och inte kan sluta tänka på det utan det går till överdriven oro!

    Jag brukar förresten ta hjälp av min sambo när jag inte KAN sluta oroa mig för att något ska gå illa, t ex efter att ha läst något hemskt. Han brukar då intala mig att allt kommer att gå bra, påminner mig om hur liten risken är osv. Finns det någon person runt omkring dig som du vet skulle kunna vara ett sådant "bollplank" när du får jobbiga tankar? Någon som får dig att känna dig lugnare och får dig att tänka i mer positiva banor?

    Men ett googleförbud låter bra! Det funkar som sagt för mig ;)


    Jo, precis. Oftast har jag ju mått rätt bra, men det är någon vecka här och där i graviditeten som jag har fastnat i tankarna och nu har jag en sådan igen. Förhoppningsvis den sista innan förlossningen. För mig hjälper det också att prata med min sambo, speciellt nu när han är så exalterad och pratar om allt kul vi ska göra med bebisen. De dagar han är ledig brukar jag inte ha många negativa tankar, och snart har han semester som tur är. Jag har egentligen ett rätt stort ensambehov och trivs med att gå hemma själv utan att göra någonting, men det krockar ju nu med att oron blir värre när jag är ensam med tankarna. Jag får försöka hitta på internetfria sätt att fördriva tiden, kanske hitta en riktigt lång bok som inte har med graviditeter att göra. :) 
  • Anonym (orolig)
    rere88 skrev 2014-07-23 14:24:03 följande:

    Jobbigt med sådana tankar. Försök ge dig själv bra tankar genom att blunda och känna bebisen röra sig. Tänk på de små fötterna och händerna som sparkar och slår. Planera vad ni ska hitta på med bebisen nät den blir större. Gå igenom vilka kläder den ska ha på bb.

    Jag har haft två jobbiga graviditeter och haft oddsen emot mig men är välsignad med två underbara barn.

    Tänk inte på vad som kan gå fel utan på allt skoj ni kommer att ha med den lille :)


    Tack! Skönt att höra att allt gick bra för dig trots att du hade oddsen emot dig. Då borde det ju gå bra för mig också. :)
  • rere88
    Anonym (orolig) skrev 2014-07-23 14:50:22 följande:

    Tack! Skönt att höra att allt gick bra för dig trots att du hade oddsen emot dig. Då borde det ju gå bra för mig också. :)


    Jag tror ditt barn kommer klara sig fint och den verkar få en snäll och omtänksam mamma också. :)

    Lycka till med nyförvärvet :)
Svar på tråden Vecka 36 och livrädd för fosterdöd. Någon som kan hjälpa mig med positiva tankar och strategier?