• Anonym (Byta eller inte)

    Snabba svar ang. lägenhetsbyte

    Så här är det.
    Vi är en familj på 2 vuxna och 1 barn på snart 3år som bor i en 63kvm i innerstan, hyresrätt som kostar ca 9000 inkl. el och vatten.
    Läget är mycket värt för oss, nära till förskola och behöver ingen bil.

    Men nu har vi blivit erbjudna en takvåning på 77kvm med härlig takterass och hyfsat centralt läge. Välplanerad och det tar ca 15 min att cykla till förskolan ( fel håll vid lämning).

    Dilemmat är att vi toksparar för att kunna köpa nåt eget och jag har endast garanterad anställning fram till januari. Vår gemensamma inkomst är just nu ca 35 efter skatt.
    Och just de vi måste betala dubbla hyror i 2 månader

    Skulle ni ha flyttat?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-23 16:06
    Takvåningens hyra går på 11000kr.

  • Svar på tråden Snabba svar ang. lägenhetsbyte
  • Anonym (Byta eller inte)

    Glömde det viktigaste, takvåningen har en hyra på 11000kr!!

  • Stjärnebo

    Flytta inte! Låter inte värt det tycker jag. Vänta tills ni kan köpa eget :)


    11 000:- i hyra är väldigt saftigt! Särskilt om du inte är garanterad anställning om några månader. 

  • Aniiee

    Nej, då skulle jag inte flytta... spara de slantarna till köpet istället.


    Key change, MOFO!
  • Anonym (Byta eller inte)

    Ca 2 år innan vi kan köpa nåt eget.

    Problemet är ju att vi tycker att lillen borde få ett eget rum. Hans saker går inte att plocka undan för det finns ingen plats. Och sen vill vi ha eget sovrum för lite privatliv.

  • Anonym (Byta eller inte)

    Det jag velar mest på är att pga att vi måste flytta ganska snart och hittills inte hittat nåt större med bra månadshyra så känns det som jag får "mer" för pengarna i och med att de flesta hyresrätterna jag har haft chans på ligger på ca 10000:-

    Det är sjukt mycket pengar men jag har boende i utlandet där vi bott i många år innan barnet kom. Vill ha kvar det annars hade vi inte haft nåt problem nu.

  • Anonym (Byta eller inte)

    Vi har kommit överens om att bo kvar tillsvidare.

    Schysst att ni tog er tid att svara!

  • Sous

    Ja, med bara två år kvar hade jag inte flyttat. Det är dyrt (dubbla hyror, flyttsläp, städning, ev omtapetsering/målning mm) och ärligt talat skitjobbigt att flytta. Lycka till med bostadsköpet!

  • Anonym (Byta eller inte)
    Sous skrev 2014-07-24 10:50:32 följande:

    Ja, med bara två år kvar hade jag inte flyttat. Det är dyrt (dubbla hyror, flyttsläp, städning, ev omtapetsering/målning mm) och ärligt talat skitjobbigt att flytta. Lycka till med bostadsköpet!


    Ja, jag tror vi valt rätt. Men det är påfrestande att bo litet.
  • Anonym (Byta eller inte)
    Sous skrev 2014-07-24 10:50:32 följande:

    Ja, med bara två år kvar hade jag inte flyttat. Det är dyrt (dubbla hyror, flyttsläp, städning, ev omtapetsering/målning mm) och ärligt talat skitjobbigt att flytta. Lycka till med bostadsköpet!


    Tack förresten!
Svar på tråden Snabba svar ang. lägenhetsbyte