• Donaldduck1234

    Gravid: Hur blir jag en mammazilla?

    Hej,
    vet inte riktigt var jag ska börja men jag vill nog veta om det finns någon som känner liknande som jag eller kanske bara någon som ruskar om en lite med vettiga argument och ger mig perspektiv. Jag är trött på att känna så här! Egentligen vet jag inte vad mitt problem är heller för jag har egentligen inget att vara nere för.. Små problem som görs stora helt enkelt.

    Men man kan väl inte styra över känslorna! Eller kan man det? Jag blir dessvärre bara mer och mer irriterad, förbannad, besviken och ledsen ju längre tid det går, vissa dagar bättre och vissa dagar sämre..

    Igångstartaren denna gång var att den resan jag inte kunde följa med på pga sen graviditet (visserligen felräknade veckor vilket gör att jag också blir extra bitter eftersom jag då kunde egentligen följt med) gör min kille på egen hand i två veckor istället för typ 5 dar som jag trott han skulle boka till (förkortad resa eftersom vi inte inte kunde göra den ihop tillsammans som planerat). Jag missunnar honom inte att roa sig eller resa själv och jag är egentligen inte mest förbannad på honom utan tror att det är samhället och min egen gravida situation som skaver mest. Men fortfarande, hur kan man säga att "vi" är gravida om den enda insatsen man själv stått för är att ha gett och fått en orgasm vid ett tillfälle? Äta, dricka, resa, må gott, inte kolla upp en faktaruta om graviditet eller baby, inte kontakta försäkringskassan, kolla upp en enda kurs att gå på, inte spara pengar inför framtiden, inte föda fram barnet - verkar inte så himla jobbigt enligt min mening. (Fast sen är han personligen världens bästa, mjuka och annars mest jämställda man jag känner så egentligen är jag inte arg på honom - jag är lyckligt lottad med mitt val.)

    Problem?
    Jag är alltså gravid, nu i v. 26. Bara det är ju fantastiskt, när det är så många som inte kan eller har den möjligheten. Och jag är ju glad över det, men inte sådär sprudlande glad som man "ska" vara. Jag anser mer och mer att det är ett 9 månaders fängelse (minus de första veckorna då man inte vet om gravven då) och då mår jag ändå relativt bra förutom lindrig rygg/foglossning. Men känslan av att allt är orättvist i jämförelse med mannen och hur vårt samhälle är uppbyggt (av män och för män) gör att jag bara blir alltmer bitter. Biologin fattar jag, den kan vi inte ändra på, men det är/kommer bli fysiskt tungt, man får inte äta eller dricka en massa saker, beroende på tillståndet inte träna, din pension kommer att suga under lång tid, du har inte rätten att bestämma över din egen kropp, du kan inte resa, ditt arbetsliv och karriär kommer att suga ännu mer.. Och kvinnan "förväntas" ta allt ansvar och kolla upp alla saker som behöver kollas upp. Och jag vet att egentligen ska jag vill vara sprudlande glad över underverket som händer i min kropp och känna att varenda spark i magen från babyn är värt det (värt det tycker jag iofs att det är) men just den här känslan av eufori infinner sig bara inte!

    Mödravården/Förlossningsmetod
    Dessutom har jag nu haft två barnmorskor med dåligt bemötande, den ena ointresserad av sitt yrke och ville bara tillbaka till förlossningen vilket resulterade i att man fick noll relevant information om vad man ska tänka på, vad man ska använda vissa papper till och den andra, dryg bestämd kvinna som absolut skulle ha någon slags nedsättande ton typ "du kan inte det här lilla du" när jag ber om att få tala med en läkare angående planerat kejsarsnitt. Den sista gick jag hem och grät efter. Ovärdig behandling och ovärdigt möte. Man får inte ens ta på sig kläderna innan man blir utschasad ur rummet, utan jag fick klä på mig i hissen ner (för hon skulle på sin lunchrast visade det sig). Och nu har jag inte haft två barnmorskor och bytt för att jag inte känt att det klickat, utan det är kliniken som har en ständig ruljans på barnmorskor. Nu ska jag få en tredje, men skulle gärna vilja byta klinik men inga tar ju in den här tiden på året pga semester etc. Så får se hur det går med detta.

    Summan?
    All in all, har egentligen inga problem men jag vill gå runt och känna mig sprudlande glad och tycka att allt är fantastiskt. Att jag inte kommer ha några som helst problem med att knyta an till barnet etc. Jag tycker bara så jävla synd om mig själv, det är egentligen slutsatsen. HUR KAN JAG SLUTA KÄNNA SÅHÄR EGOTRIPPAT? JAG SKA BLI FÖRÄLDER LIKSOM! Hur kan jag växa upp på tre månader? Och framför allt, hur kan jag bli lycklig och bli en sån där "mammazilla" som alla runt omkring mig är? Trött på att känna skam och skuld för mina tankar och beteende.

    Någon som kan "örfila upp mig" med vettiga argument, konstruktiva tips eller känner igen sig? Lågvattensmärken undanbedes, tack. Även om jag kanske har "prinsessfasoner" så hjälper inte det om jag blir kallad idiot eller liknande, då ber jag dig att inte svara på inlägget utan rotera till nästa tack.

    Det hjälpte som bara den att få skriva av i alla fall sig, så tack för det.

  • Svar på tråden Gravid: Hur blir jag en mammazilla?
  • NLAL

    Man kan inte styra över sina hormoner, men ens hormoner verkar inte ha några problem alls att styra över en.

    Det kan vara nog tungt med det fysiska som kommer under graviditeten, men det psykiska är så mycket jobbigare tycker jag.

    Jag kände mig heller aldrig sådär sprudlande lycklig, förutom några gånger då jag insåg och vågade tro på vad som fanns i magen. Och då var sonen ändå planerad, det tog 16 månader av försök. Så man kan ju tycka att jag skulle vara överlycklig, men största delen av graviditeten så kände jag mig mest likgiltig. Försökte skjuta bort det hela. Tyckte det var pest och pina att gå till bm, dels för att jag inte trodde på att jag skulle få ett levande barn med tre missfall i ryggsäcken och dels för att min bm tyckte att mina åsikter inte hörde dit, vilket dom i allra högsta grad gjorde.

    Det finns inget rätt eller fel i hur man ska känna eller tänka när man är gravid. Allt blir nytt, med kroppen och livet. Inget blir som det varit.

  • Sudden

    Känner igen mig mycket i det du skriver. Tycker också det är "orättvist" och jag stör ihjäl mig på kvinnor/tjejer som hävdar att förlossningen var ju SÅ tuff för mannen för att det tog tid, stress etc. Bullshit säger jag. En timma efter kan de ta bilen och åka vart som helst. Typ. Jag är gravid och har ett barn sen tidigare. När barnet blir större känner man sig mer "fri" om det nu är en tröst. Men några tips så här i efterhand och som jag själv försöker tänka på nu i denna graviditeten är:

    - Det mesta kan man faktiskt äta. Om det är färskt och fräscht. Det finns också alltid ett alternativ till kallrökt lax eller parmaskinka.

    - Fortsätt träna, gå ut etc om du känner för det

    - Om du inte vill så prata inte om graviditeten eller det kommande barnet för mycket. Jag kan få en känsla av att folk, familj, vänner blir för personliga med mig och ska ha åsikter om allt från amning till barnsängar. Kan inte riktigt förklara men det känns ibland som de inkräktar på min personliga integritet. Denna gång väljer jag därför hur mkt jag vill prata eller hur mkt råd jag vill få. Och flera gånger har jag vänligt men bestämt bara avslutat ett prat med "vad bra att det funkade för er".

    Jag tror det är svårt ibland för att vi tjejer har så dubbla roller idag. Vi lever helt på mäns villkor i arbetsliv och samhälle men ska också föda barn. Det känns inte alltid så naturligt eller enbart som ett lyckorus. Inte för mig iaf. Men det går absolut att tänka ut en egen väg igenom det.

  • Annelie 76

    Graviditet är inte särskilt roligt och inte heller mysigt. Lite intressant kanske men mest en transportsträcka i mitt tycke. Jag är inte heller sprudlande glad över att vara gravid, tycker jag mest är normal. Bara tjockare.

    Har ett barn sen tidigare så jag vet dessutom att första tiden med bebis är stentråkig. De är söta och så som små men extremt tråkiga. Tyvärr vet pappan det också så vi är oense om vem som ska vara hemma först...

    Ha inte dåligt samvete för att du inte svävar på rosa moln, varken nu eller sen. Sånt finns bara på filmer och i böcker. Graviditet är mest jobbigt och första bebistiden är också jobbig. Det betyder inte alls att man inte älskar sitt barn men det är inte roligt hela tiden. Lycka är inget konstant tillstånd heller utan kommer i vissa ögonblick. Många såna betyder lyckligt liv.

  • Flisan79

    Du låter högst normal. Vissa gillar att vara gravida och andra inte. Vissa gillar bebistiden och andra inte.
    Alla slås inte av extrem kärlek på en gång bebisen är ute, utan kärleken växer fram med tiden ist.
    Alla gråter inte av lycka när bäbisen kommer ut eller tycker att en förlossning "är så häftig upplevelse" (läs jag).

    Och de mest jämlika förhållanden kan slungas tillbaka rätt till 50-talet så fort första barnet blir till... (Bitterfittan är en kul bok om just det, kanske vore något om du inte läst den)

  • Donaldduck1234

    Hej Sudden, Annelie76 och Flisan79,
    verkligen tack för era svar, de hjälper verkligen på så många sätt! Skönt att höra att det finns fler med liknande tankar därute. Härligt att bli bekräftad att man låter "högst normal" :) och att fluffet mest är på låtsas (och på facebook enligt min mening), så ser jag också ofta på det. VI har ju lite mer vardag i realiteten, och där gäller det ju att ta vara på de färre men bästa stunderna. Krasst kanske men ändå. 

    Det är ju just det är här med att man inte vill verka otacksam för att man fått "livets gåva" (som det sägs) och alla pratar om det som att hela grejen med graviditet, förlossning och barn är det absolut bästa som finns i hela hela världen. Och det sistnämna är nog det (på gott och ont), men nog fan måste rätt många haft det sjukt tufft också på samtliga delar men det får man ju aldrig höra. Fattar inte om det är så då att alla ljuger sådär obesvärat, jag har själv jättesvårt för att ljuga vilket då blir lite av ett problem för mig om ni fattar vad jag menar.

    Ska definitivt signa upp oss båda på en pappa-kurs nu så man gjort det man kan för att förebygga att man "slungas" rätt in i 50-talet, hövva!!!!

    Ledsen för att jag svarar så sent men hoppas att ni läser ändå. Era svar och konkreta tips betydde jättemycket, så TACK.

Svar på tråden Gravid: Hur blir jag en mammazilla?