• Falumamman

    Vad heter era barn? Och varför?

    Vad heter era barn och hur har ni kommit fram till vad de ska heta?
    Finns det någon speciell orsak, eller bara för att ni tycker namnen varit fina?

    Själv har jag en dotter som heter Moa, hade velat att hon skulle heta Melody, men då hon var första barnet och min familj gick emot, så vågade jag inte stå på mig.
    Då blev det Moa. Hade en klasskompis som hette Moa när jag var liten, det var en jättetrevlig tjej, så namnet var positivt laddat för mig.

    Har alltid sagt att min första son ska heta Kevin. Hade Moa varit pojke, så hade det blivit Kevin. När min son föddes tre år senare, så var Kevin inte ens med som namnförslag?!? Då valdr vi mellan Simon och Elias. Valet föll till slut på Simon, då Elias var så vanligt, kändes som om alla småpojkar i vår närhet döptes till Elias.

    Väntar nu trean, och blir et en tjej så blir det Melody, det namnet är efter en bok av min favoritförfattare V.C Andrews.
    Blir det en pojke lutar det åt Julian (också en karaktär från V.C Andrews böcker)
    eller Rasmus eller Jonathan eller Maximilian. Usch, så svårt med pojknamn.

    Min dotter tycker att barnen ska heta Barbie eller Ken, men det kan hon glömma Tungan ute

    Så vad heter era barn och finns det speciella anledningar/orsaker till varför de heter just de namnen?


    Sluta aldrig drömma, sluta aldrig be. Sluta aldrig hoppas, undret kan ju ske.
  • Svar på tråden Vad heter era barn? Och varför?
  • Mika86

    Första heter
    Tobias för det va fint
    Wilhelm släktnamn från pappans sida
    Ronny efter sin morfar

    Andra heter
    Fredrik 
    Johan
    Sebastian
    Alla för vi gillade de, kom då fram att min pappas farbror hette johan fredrik

    Tredje heter
    Christopher
    Sam
    Elias
    Alla för vi gillar de

    Fjärde heter 
    Jax från serien sons of anarchy
    Theo från skådisen theo rossi
    Alvin valde äldsta brodern, från alvin o gänget

    Första namnet på alla är tilltalsnamnet

  • Falumamman

    Fina namn :)


    Sluta aldrig drömma, sluta aldrig be. Sluta aldrig hoppas, undret kan ju ske.
  • gbgumman

    Min som heter Eskil Eugen. Eskil för det låter så snällt. Eugen efter min morfar. Han och hans syskon hade alla många och vackra namn. Lite konstigt de alla var oäktingar med fader okänd. Men jag tänker på deras mamma som en kvinna som måste ha älskat sina barn mycket fast livet var hårt. Annars skulle hon inte lagt ner så mycket energi på namnen.

    Dottern heter Sonja Alice Matilda

    Sonja för det är så klassiskt vackert. Känns som man sjunger det. Alice fick svärmor välja. (Det föds nästan inga flickor på den sidan så det var på tiden att något släktnamn plockades upp. Tror det var svärmors mormor som hette det) Matilda efter min mormor.

  • fluu

    Min unge heter Liv Julia Elisabeth med Liv som tilltalsnamn.

    När vi väntade henne tog vi inte reda på könet och gjorde därför två listor med namn vi gillade, men vi ville inte bestämma något innan vi sett barnet. Liv fanns med på listan, men väldigt långt ner. Jag har alltid gillat Liv, men ändå känt att det inte är min unge som ska heta så.
    När hon väl kom så var det ändå klart att hon var Liv. Hon kunde inte heta något av de andra mer ljuva namnen utan behövde ett lite argsint namn. Då var jag nästan besviken eftersom jag så gärna hade velat använda något av de andra namnen, men så känner jag inte längre. Hon ÄR Liv och det passar henne så bra och själva namnet har också växt för mig. Det är fortfarande inte mitt favoritnamn, men jag älskar det och har aldrig ångrat att vi valde det.

    Julia hade jag bestämt som andranamn redan när jag var liten. Julia är nämligen min storasyster som jag aldrig träffat då hon dog när hon föddes. Det har alltid varit jätteviktigt för mig att min fösta dotter skulle heta Julia i andranamn. Jag meddelade sambon det redan på andra dejten ungefär och lyckligtvis hade han inget emot det.

    Elisabeth heter hon efter sin farmor. Vi hade funderat på andra namn från sambons släkt egentligen då jag egentligen tycker att Elisabeth är apfult, men jag tycker ju ändå så mycket om min svärmor att det kändes självklart att föra vidare hennes namn till dottern.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • pluvdo
    Jack Emil Martin.

    Typ samma dag som jag upptäckte att jag var gravid så började jag kolla igenom namnlistor och så på nätet och så plockade jag ut flick- och pojknamn som jag gillade och så har jag för mig att jag gjorde en lista på datorn som pappan sedan gick igenom och så... ja, så slutade det med att det blev Jack. Många frågar ifall han är döpt efter Jack Nicholson, Jack Frost (ur brittiska kriminalserien "Frost" som mamma och pappa älskar) Jack Vreeswijk och så vidare, men nej. Han är döpt efter ett namn i en namnlista. Varken mer eller mindre.

    Emil är efter hans farfar. Martin heter min farfar i förnamn och min pappa i mellannamn, så därför valde jag/vi det.

    Hade det blivit en flicka så var jag väldigt inne på Cornelia. Men skulle jag få en dotter nu så vet jag inte, för då kommer ju folk VERKLIGEN tro att jag är besatt av familjen Vreeswijk... :/
  • hurtänktedunu

    Min dotter heter Parmida. Eftersom hennes pappa är persisk så ville vi ha ett persiskt förnamn till henne men som var lätt att stava och uttala.
    Detta var namnet som hennes pappa sa redan efter 3 månader tillsammans när jag frågade honom.
    Det betyder prinsessa och litet paradis och är även ett av namnen på polstjärnan i iran.

  • nivatuq

    Vi visste inte könet när dottern kom. Hade två flicknamn och inga pojknamn. Inget av namnen passade så blev en Filippa för att vi tycker det är fint. Hade inte ens nämnt de namnet när jag var gravid då det inte varit ett favoritnamn men ångrar det verkligen inte.

    Andranamnen är MANJA DENISE.

    Manja efter hennes gammelfarmor och Denise efter barnmorskan som var med under en väldigt dramatisk förlossning.

  • gbgumman
    nivatuq skrev 2014-07-24 18:32:33 följande:

    Vi visste inte könet när dottern kom. Hade två flicknamn och inga pojknamn. Inget av namnen passade så blev en Filippa för att vi tycker det är fint. Hade inte ens nämnt de namnet när jag var gravid då det inte varit ett favoritnamn men ångrar det verkligen inte.

    Andranamnen är MANJA DENISE.

    Manja efter hennes gammelfarmor och Denise efter barnmorskan som var med under en väldigt dramatisk förlossning.


    Hihi var nära på att döpa sonen till David som läkaren som satte epiduralen på mig hette. Den var en trevlig upplevelse och söt var han med.
  • Oscarsmamma84

    Oscar Elvin heter min son. Oscar var en ingivelse när jah krystade ut honom. Jag bara fick det namnet i tankarna då. Elvin efter min morfar som är svårt sjuk. Tilltalsnamnet är Oscar

Svar på tråden Vad heter era barn? Och varför?