• Nidingbane

    Är människan fördomsfull av naturen?

    Om jag hade fått den här frågan så hade jag svarat ?ja? för jag kan erkänna att detta är nog något som jag dagligen kämpar emot. Och detta då oavsett vad det än gäller.


    Detta tycker jag är mycket bra skrivet.


    ?En fördom är ett positivt eller negativt antagande som grundar sig på felaktig eller otillräcklig information. Alla människor har fördomar och tyvärr kan de vara mycket svåra att ta död på. Just därför är det viktigt att medvetandegöra människor om vilka psykologiska mekanismer som faktiskt påverkar vår uppfattning om omvärlden och våra medmänniskor.?


    Från klarhet till klarhet!
  • Svar på tråden Är människan fördomsfull av naturen?
  • mr me

    Men vad händer med en "fördom" som inte grundar sig på "felaktig eller otillräcklig information"? Och vad är egentligen "otillräcklig information"? Och är fördom ens något som till varje pris måste bekämpas, eller kan de tvärtom vara ganska bra?

    Tre främmande män ber en ung ensam kvinna följa med dem och hjälpa dem med en sak i deras bil som står parkerad runt hörnet.

    Är hon då fördomsfull om hon inte följer med dem? Ja, kanske. De där männen är kanske supertrevliga och verkligen behöver hjälp. Men är det någon som klandrar henne om hon säger nej, vänder på klacken och går därifrån? Nej, förmodligen inte.

    "Fördom" är ett slitet begrepp som används som etikett av självgoda människor för att trycka ned människor som man anser vara lite mindre lika värda än man själv är.

    Alla människor är lika mycket värda - vissa är mer lika mycket värda än andra. (George Orwell, Animal Farm, för den som inte förstod referensen)

  • Gert

    Ja, det tror jag nog. De "fördomsfria" har fördomar mot dem som är fördomsfulla.

  • Nidingbane
    mr me skrev 2014-07-24 11:55:05 följande:

    Men vad händer med en "fördom" som inte grundar sig på "felaktig eller otillräcklig information"? Och vad är egentligen "otillräcklig information"? Och är fördom ens något som till varje pris måste bekämpas, eller kan de tvärtom vara ganska bra?

    Tre främmande män ber en ung ensam kvinna följa med dem och hjälpa dem med en sak i deras bil som står parkerad runt hörnet.

    Är hon då fördomsfull om hon inte följer med dem? Ja, kanske. De där männen är kanske supertrevliga och verkligen behöver hjälp. Men är det någon som klandrar henne om hon säger nej, vänder på klacken och går därifrån? Nej, förmodligen inte.

    "Fördom" är ett slitet begrepp som används som etikett av självgoda människor för att trycka ned människor som man anser vara lite mindre lika värda än man själv är.

    Alla människor är lika mycket värda - vissa är mer lika mycket värda än andra. (George Orwell, Animal Farm, för den som inte förstod referensen)


    En mycket intressant reflexion som nog inte den som skrivit citatet har tänkt på. Eller kan det rent av vara så att detta med ?fördomar? helt skulle grunda på "felaktig eller otillräcklig information" i själva verket är ett ogrundat önsketänkande dvs. att det inte alls behöver bero på detta, utan helt enkelt t ex av ren ovilja på grund av egoism, stolthet, högfärd mm, mm. I så fall finns det ju uppenbar risk att ingen utbildning eller motsvarande i världen skulle hjälpa. Och det är i och för sig mycket därför som jag nu tycker din reflexion är så intressant.


     


    Förövrigt tycker jag detta var mycket bra skrivet av dig:


     


    "Fördom" är ett slitet begrepp som används som etikett av självgoda människor för att trycka ned människor som man anser vara lite mindre lika värda än man själv är.


     


    Kan det vara därför som det här lilla ordet är så populärt ibland så många unga idag?

  • Nidingbane

    PS.
    På tal om unga så vet jag att jag själv nu var fördomsfull! Glad Så det är med andra ord definitivt inte lätt att inte vara det.

Svar på tråden Är människan fördomsfull av naturen?