• balance

    Vill gå ner 10 kg men hur fasen blir man kvitt sötsuget ?!

    Jag har verktygen för att kunna gå ner i vikt och slimma till kroppen. Har gymkort som räcker till i januari men har nu inte varit till gymmet sen i slutet på maj. Jag äter relativt nyttigt försöker få med grönsaker till varje mål, äter en portion, tar aldrig eller väldigt sällan en till portion utöver det... Utöver det så äter jag till största del protein i form av ägg, fisk, kött, fågel, skaldjur en liten del kolhydrater och någon lätt sås till samt grönsaker.


    Frukost är väl något jag kan äta bättre av för just nu dricker jag té och äter en mjuk smörgås till frukost vilket inte är det nyttigaste.


    Hur som helst är varken maten eller motionen det största problemet utan det är att jag är den värsta utav sockerråttor som finns. 


    Jag har en plan om hur jag ska nå mitt mål men varje gång suget sätter till så  sitter jag där med handen i godispåsen. Hur mycket jag än har planerat i förväg. Varenda dag så äter jag något onyttigt.


    Allt som oftast är det på kvällen detta oerhörda sug med efterhängande huvudvärk kommer och varenda dag så ger jag efter för suget. 
    Hur fasen ska jag bota detta sötsug ? Hur gör man för att lyckas hålla sig så pass länge så att man tillslut inte känner av sötsuget mer eller åtminstone klarar av att hantera det ?


    Jag väger för tillfället mellan 69-70 kg pendlar under dagen mellan dom 2 siffrorna.


    är 164 cm lång så skulle gärna vilja gå ner till iaf 60-62 kg, kan tänka mig att väga lite mer men i såfall i muskler. Men som sagt, hur lär man sig hantera sötsuget. Någon som har några förslag ?


     


     

  • Svar på tråden Vill gå ner 10 kg men hur fasen blir man kvitt sötsuget ?!
  • Olikamenlika

    Jag brukar se till att äta "sen" middag, så jag håller mig mätt, skitsvårt jag vet...eller mättnaden är väl inte så svår. Men sötsuget är så ini bängen jobbig!! Jag har oftast digistivekex hemma, inte nyttigt jag vet. Men jaa, det hjälper lite grann. Nötter brukar funka. I mitt liv har alltid godis haft en väldigt stor del av kostcirkeln, tyvärr. Åt alltid godis varje dag förr, och har även gjort i perioder det senaste året. Inte lite godis heller utan gärna nåt sött, surt, choklad, hårt, mjukt, kakor, glass, ööh jaa you name it! Skrev idag en egen tråd i eftermiddags om att jag inte går ner i vikt hur jag än gör just nu. Har kämpat som fasen nu i drygt ett halvår men inget händer.

    Största och bästa känslan just nu är att gå och lägga mig och veta att jag klarade just denna dagen utan godis och att jag höll mig till planen. Att säga nej till sig själv är svårt, men fan va gött det känns när man väl gjort det 1 gång, 2 gånger, 10 gånger o.s.v.

    Försök att trappa ner? Köp hälften så mycket, och hälften av hälften, o.s.v? Nedtrappning funkade för mig.

    Lycka til!

  • Tonårsmamman1

    Jag har fått mitt sötsug under kontroll genom att minska ner på kolhydrater och äta mer grönsaker samt helfeta mejerier och riktigt smör.

  • Cuddles

    Drick mycket vatten...

    Borsta tänderna...

    Se till att du äter bra mat och mellis så att du inte blir tokhungrig...

    När du får sötsug, gå ut och gå, gå dig trött med bra musik i öronen. Sötsuget kommer att gå över så småningom...


    Förlora....det kan någon annan hålla på med
  • Nyfiken gul

    Skippa kolhydrater! 

    Se till att du äter alla måltider under hela dagen, fuska aldrig , och låt det aldrig gå långt mellan måltiderna. Håller du blodsockret på rätt nivå hela dagen uppstår inte sötsuget. 

    Och du måste också vara hård mot dig själv, vet du med dig att du åker dit på att äta sötsaker och slisk varje dag så måste du sluta handla hem det.   Finns det inte hemma kan du inte äta det. 

    Måste du "knapra" på något på kvällen så välj morötter, gurka, frukt osv. Skär upp i bitar och lägg på en tallrik och ta en bit i taget. 

    Se också till att dricka ordentligt.  Både till måltiderna och mellan måltiderna - alltid vatten.  Med eller utan bubblor.   


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • balance

    Oj tack för alla svar. Många bra tips som jag ska försöka ta åt mig av!


    Olikamenlika, precis så är jag med. Man kanske skulle ge det ett försök med nertrappningen och se om det funkar. Nä jag vet ju att man känner sig så himla stolt när man väl lyckas men har så svårt att ta det steget att ens klara en ynka dag.


     


    Dina tips är superbra Nyfiken gul, det enda problemet är att jag faktiskt inte köper hem så jag har hemma men att mitt sug driver mig till att promenera/cykla/ta bilen till affären för att köpa eller så gör min sambo det åt mig för att jag gnäller om suget.


    Tipset om vatten, hjälper det verkligen ? För jag är nämligen dålig på att dricka, jag undrar om det kan vara en bidragande orsak till det oerhörda suget. Sen så får jag nog ta och slänga in ett litet mellanmål och kanske ett lättare kvällsmål också för just nu äter jag frukost, lunch och middag och sen go´saker.


     


    Tonårsmamma - Du säger att du har minskat på kolhydrater. Äter du då inte alls bröd, pasta, ris och potatis ? För jag vill åtminstone kunna äta hårdbröd och en litet potatisbit till maten. Pasta och ris kan jag dock klara mig utan.

  • Nyfiken gul
    balance skrev 2014-07-24 19:55:44 följande:

    Oj tack för alla svar. Många bra tips som jag ska försöka ta åt mig av!


    Olikamenlika, precis så är jag med. Man kanske skulle ge det ett försök med nertrappningen och se om det funkar. Nä jag vet ju att man känner sig så himla stolt när man väl lyckas men har så svårt att ta det steget att ens klara en ynka dag.


     


    Dina tips är superbra Nyfiken gul, det enda problemet är att jag faktiskt inte köper hem så jag har hemma men att mitt sug driver mig till att promenera/cykla/ta bilen till affären för att köpa eller så gör min sambo det åt mig för att jag gnäller om suget.


    Tipset om vatten, hjälper det verkligen ? För jag är nämligen dålig på att dricka, jag undrar om det kan vara en bidragande orsak till det oerhörda suget. Sen så får jag nog ta och slänga in ett litet mellanmål och kanske ett lättare kvällsmål också för just nu äter jag frukost, lunch och middag och sen go´saker.


     


    Tonårsmamma - Du säger att du har minskat på kolhydrater. Äter du då inte alls bröd, pasta, ris och potatis ? För jag vill åtminstone kunna äta hårdbröd och en litet potatisbit till maten. Pasta och ris kan jag dock klara mig utan.


    Att hålla vätskebalansen i kroppen gör också att blodsockret håller sig på en bra nivå så ja vatten hjälper och du kan också fundera på om du ibland äter sötsaker fast du egentligen kanske bara är törstig? 

    Att ta ett glas vatten hjälper också för att dämpa sötsuget.  Drick ett glas vatten när du känner suget och vänta sen en stund och du ska se att suget försvinner. 

    Du måste verkligen ta tag i problemet med att köpa hem sötsaker. Både du och din sambo gör ju generalfel där och du kan aldrig bli av med sötsuget genom att köpa snask...   Där måste du verkligen tänka till .  Hur gnällig du än blir av sötsug så får du faktiskt vara gnällig då. Du dör inte.  Ta en frukt istället, drick vatten, ta en kopp kaffe eller aktivera dig. Efter en stund mår du faktiskt bättre och suget släpper.  Du måste helt enkelt stålsätta dig.

    Och ja se till att du äter ordentligt på dagarna.  Går det för långt mellan tex lunch o middag så säger kroppen till och det första kroppen signalerar är ju socker, och du äter snask istället för att kanske ta en tallrik filmjölk.  
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Tonårsmamman1
    balance skrev 2014-07-24 19:55:44 följande:

    Oj tack för alla svar. Många bra tips som jag ska försöka ta åt mig av!


    Olikamenlika, precis så är jag med. Man kanske skulle ge det ett försök med nertrappningen och se om det funkar. Nä jag vet ju att man känner sig så himla stolt när man väl lyckas men har så svårt att ta det steget att ens klara en ynka dag.


     


    Dina tips är superbra Nyfiken gul, det enda problemet är att jag faktiskt inte köper hem så jag har hemma men att mitt sug driver mig till att promenera/cykla/ta bilen till affären för att köpa eller så gör min sambo det åt mig för att jag gnäller om suget.


    Tipset om vatten, hjälper det verkligen ? För jag är nämligen dålig på att dricka, jag undrar om det kan vara en bidragande orsak till det oerhörda suget. Sen så får jag nog ta och slänga in ett litet mellanmål och kanske ett lättare kvällsmål också för just nu äter jag frukost, lunch och middag och sen go´saker.


     


    Tonårsmamma - Du säger att du har minskat på kolhydrater. Äter du då inte alls bröd, pasta, ris och potatis ? För jag vill åtminstone kunna äta hårdbröd och en litet potatisbit till maten. Pasta och ris kan jag dock klara mig utan.


    Jag äter inte ris, potatis, bröd, pasta och liknande, Men ibland äter jag knäckebröd och ibland lite potatis, Men för det mesta inte. Men jag äter alla grönsaker. Till frukost äter jag rysk yoggie med hallon och hackade valnötter i.
    Det är underbart att inte känna något sug, det är inga problem att göra bra beslut när jag handlar.
  • Aimee68

    Äter jag en rejäl frukost, typ havregrynsgröt, ägg, omelett etc så fortsätter jag gärna på den nyttiga linjen. Käkar jag däremot just mackor till frukost fortsätter mitt onyttiga ätande mkt lättare. Jag blir helt enkelt mer sötsugen. Så kanske du har en del av svaret redan? Testa :)


    Att älska sig själv är början till en livslång kärlekshistoria...
  • PTmartina

    Sötsuget är ofast inte något kroppen suktar efter utan det är snare hjärnspöken. Att ta en frukt kan vara det äldsta rådet i världen och ack så trist. För det lär bli så att du tar ditt äpple men likförbannat far och köper chokladkakan då frukteninte tillfredställt dig.

    Är du beroende av socker så blir det nästan som avgifning, du kan lätt få huvudvärk, allmän värk, muntorrhet och kanske tillochmed bli lite illamående. Detta är fullt normalt, och kommer gå över.

    Du måste härda ut, kämpa, motstå. Välj dina strider så att säg, du måste tillåta dig lite gott ibland, annars blir det outhärdligt. Och det är helt ok att ha en godiskväll på en torsdag om du känner för det, men låt det inte bli torsdag..och fredagsmys..och lördagsgodis.. och "det som blev över"-söndag.

    Gör ditt eget godis, utan socker. Det finns oändligt mycket gott som inte är onyttigt. Häng inte upp dig på formaliteter.

    Hemmagjort snickersgodis.
    50gram mörk sockerfri choklad (tex nellis, finns på ICA)
    jordnötter (lättsaltade eller osaltade)
    jordnötsmör (BRA smör, inte icas egna skräp)

    Värm J-smöret i micron så det bli mjukt, hacka nötterna och rör ner i smöret. Klicka ut på en tallrick och ringla smält choklad över, ställ i kylen.

    Det brukar räcka med en så är suget borta. Bara ett tips :)

  • maggank
    Tonårsmamman1 skrev 2014-07-24 18:53:58 följande:

    Jag har fått mitt sötsug under kontroll genom att minska ner på kolhydrater och äta mer grönsaker samt helfeta mejerier och riktigt smör.


  • balance

    Hej, ursäkta för otroligt sent svar! Jag glömde bort mitt lösenord och har inte orkat ta tag i det förrän nu :)


     


    Jag har i alla fall tagit åt mig utav era tips och jag var faktiskt jätte duktig och höll mig i 2 veckor. Gick ner 2,7kg på dessa veckor.


    Men nu är jag inne på samma spår igen om det gör mig så trött på mig själv. Men skam den som ger sig. Det har gått ca 4 dagar sen jag började om med den dåliga vanan. Men idag har jag tagit tag i det igen.


    Har gjort som Aimee68 skrev och ätit havregrynsgröt till frukost istället. Gjorde mig en portion havregrynsgröt och åt det med kanel och en skvätt mjölk.


    Kring 10 tiden så tog jag mig en banan för jag började känna mig super hungrig konstigt nog! Och vid 11 så åt jag en hemmagjord kyckling wok med nudlar (kanske inte det nyttigaste med nudlarna men stuntsamma) och kokosmjölk samt riktigt stark kryddning med red curry paste.


    Så nu känner jag mig peppad, ska försöka hålla igång det här. Har rensat skafferiet på morgonen när jag kände mig less efter att jag ställt mig på vågen.


    Nu är allt slängt. Imorgon ska det handlas igen och då blir det kvarg, natuellyoghurt, frusna bär och frukt istället för hårdbröd smörgåsen till mellanmål.


    Där emot måste jag tyvärr säga att jag fortfarande är hemskt dålig på att dricka. Vet inte om jag måste ta och skaffa mig en mat och drick klocka eller liknande för att påminna mig själv :p


     


    Tack så hemskt mycket PTmartina för snickers receptet, det ska absolut testas.

    Okej, du kör lite på LCHF Tonårsmamma1, det har jag gjort förut och gick ner väldigt bra men nu vill jag hellre gärna äta mer liberalt. Dvs att jag kommer att äta lite ris, potatis, pasta etc men att det får vara i mindre mängd och proteinet och grönsakerna i lite större mängd.


     


    Är det något jag har lärt mig av denna resa är att jag inte kan förbjuda mig att äta något speciellt för då blir jag leds och ger upp. Jag måste tänka i banor som Jag får äta men kanske inte varje dag eller jag får äta men kanske bara en speciell dag osv :)


    Ni har iaf varit en stor insperation för mig, så nu får vi se hur det kommer ta sig. På måndag börjar jag gymma igen och innan dess så ska jag ha börjat skärpa till kosten :)

  • balance

    dessan59 Jag äter nå multivitamin tabletter. ska kolla om de har Crom eller måste man kanske köpa sånt i separata burkar ´? Jag är ju dålig på att svälja tabletter så att äta sånt tar jag nog i absolut sista hand :)

Svar på tråden Vill gå ner 10 kg men hur fasen blir man kvitt sötsuget ?!