• Anonym (Olycklig)

    Är detta skäl nog för att operera bort livmodern?!

    Förstår att frågan låter konstig och extrem, men så upplever jg också min situation.
    Jag är 26 år gammal och har fött tre barn, varav det sista nu är 2 månader. Ända sedan jag fick mens vid 14 års ålder har jag lidit enormt. Varje gång får jag allergiska reaktioner, nässelutslag. Jag verkar allergisk mot hormoner?! (Ja, graviditeterna var hemska på så vis!) Dessa reaktioner gör att jag tvingas äta betapred minst en vecka per månad.
    Och vad än värre är... Jag blir extremt dålig i magen vid mens. Jag skiter ärligt talat på mig , nästan varje mensperiod Fatta känslan som 14-åring. Det är så hemskt!!

    Jag känner mig färdig med barn, har ju trots allt tre stycken. Men tanken på att fortsätta ha mens i sisådär 20 år till känns ju vidrigt!! Det har ju inte varit någon ide att söka hjälp innan då jag ju velat ha fler barn, men nu... Kan man ta bort livmodern? Eller "skapa" ett klimakteriet på något vis? Snälla hjälp, känner att jag behöver ha lite på benen innan jag börjar fightas med sjukvården...

  • Svar på tråden Är detta skäl nog för att operera bort livmodern?!
  • Detoxtjejen

    Det låter som att du snarare mår dåligt ca hormonerna än blödningen? Att ta bort äggstockarna hämmar hormonsvängningarna, men ger ett klimakterium. Prata med din gynekolog! Det är säkert bättre med nån medicinering.

  • Trinity78

    Det går att få sprutor som försätter dig i ett fejkat klimakterium. Det är en vanlig behandling vid endometrios. Du behöver helt klart komma till en kunnig gynekolog. Så här ska du inte ha det!


    Reproductively challenged
  • Anonym (Olycklig)

    Har haft kopparspiral innan, vågar mig inte på mer hormoner... P-piller osv har jag ju också provat och det är uteslutet. Är hormonspiral "mildare"? Ska iallafall kontakta gyn, innan jag blir tokig! Tack för era svar

  • Presens

    Att operera bort själva livmodern enbart är ingen hjälp om det är hormonerna som orsakar detta och inte blödningen i sig. Kontakta absolut gyn! Har du sökt för det du beskriver förut och inte fått hjälp?

  • Anonym (Olycklig)
    Presens skrev 2014-07-25 07:11:09 följande:

    Att operera bort själva livmodern enbart är ingen hjälp om det är hormonerna som orsakar detta och inte blödningen i sig. Kontakta absolut gyn! Har du sökt för det du beskriver förut och inte fått hjälp?


    Nja inte direkt. Upplever att det har blivit värre för var graviditet, och eftersom jag velat ha fler barn så har jag inte haft nåt för att söka hjälp, tyvärr. Men nu så ska jag absolut göra det, ska ju snart på efterkontroll på MVC så jag börjar där och ser vad hon säger.
Svar på tråden Är detta skäl nog för att operera bort livmodern?!