• SvanteRace

    Några kaninfrågor

    Hej! Glad

    Jag har för någon månad sedan skaffat mig en söt liten pälsboll. Han är inne på sin fjärde månad här i världen och snart påbörjar han sin femte, alltså mitt i tonåren då, och nog märks det allt. han är revirmarkerande, särskilt i buren. När jag ska stoppa in handen så gör han utfall, men han verkar inte riktigt bita mig, mer nafsa varnande. Jag brukar inte rycka till, men han kanske känner av en viss tvekan från mig. Sedan brukar han fara omkring som fan. Rusar utan stopp på golvet, han kan som få ''fnatt''. Vad är detta för något fenomen? Är det glädjeskutt/glädjerace?? Han kan som t.ex stå på golvet en stund, sedan hoppar han upp i luften utan föraning och så står han still ett tag och så börjar han rejsa runt i lägenheten, skaka, svinga och ruska på kropp och huvud. Öh?? xD Han får vara ute väldigt mycket ur buren och han har mycket att tugga och greja med. Sedan efter intensivt rejsande så slänger han sig platt och utdragen på golvet och andas snabbt. Allt utan att jag rört på mig utan bara sitter vid datorn. Har läst om att när de ligger utdragna så trivs de och han ligger ofta så, nångång låg han på rygg till och med.

    Sedan är han inte så värst kramgo, men jag antar det är vanligt? Försöker locka med mat och godsaker. Gillar verkligen inte att bli upplyft eller att jag klappar. Får endast göra det när han är fast i buren, men då brukar han trycka ner sig mot golvet och någon gång har han nafsat efter handen. Då är frågan: bör jag sluta klappa honom och vänta tills hans tonår har passerat? Annars verkar han inte vara skygg för mig, kommer fram när jag sitter på golvet och läser, stickar eller något (leker med garnbollen osv. xD )
    Har planer på att han ska bli kastrerad när tiden är mogen.

    Var era kaniner såhär i början? Blev de tamare sen, eventuellt att man fick klappa utan att de skuttar iväg? Eller är min lilla kille väldigt integritetsmedveten helt enkelt?

    Tack i förhand!

Svar på tråden Några kaninfrågor