• aster

    100 kr för presenter på barnkalas - för litet?

    Min son är 9 år. När han går på kalas är det jag som betalar presenten. Han får vara med att välja men jag sätter en övre gräns på 100 kr. Detta är dels att jag tycker det är onödigt dyrt  för mig annars, men också för att jag inte vill bidra till att driva upp priserna för presenter.

    Jag har en ok lön, och kostnaden känns egentligen inte för mig. Däremot vet jag att andra föräldrar i grannskapet är sjukskrivna och arbetslösa, för dem innebär säkert presentköpen att de måste avstå något annat.

    Efter senaste kalaset kommenterade sonen att de andra hade haft med dyrare paket. Det var bara en som hade haft med ett billigare paket för 70 kr. (Eftersom vi precis hade varit på BR så hade han koll på vad de olika legogrejerna kostade.)

    Nu vill han att vi ska köpa dyrare nästa gång, men hur kommer då det kännas för stackaren som bara kan lägga 70?

    Tips, råd, åsikter?

  • Svar på tråden 100 kr för presenter på barnkalas - för litet?
  • Gizmo

    Tycker nog att 100:- för present och person låter väldigt mycket! 50:- låter mer rimligt tycker jag. 

  • Sous

    Till bästa kompisen/-arna kan man ju eventuellt vilja ge något lite extra, annars tycker jag 100:- är mer än rimligt. Redan där blir det dyrt om man har flera barn som ska gå på kalas.

    Jag fattar för övrigt inte när det blev så dyra kalaspresenter? När jag var nio var det allmänt accepterat att på kalas gav man små presenter, typ pennor, sudd, ritblock, mina vänner-bok, glaskulor, studsbollar och sånt. Inte dyra legosatser?

  • EttSuntLeverne

    Jag har nog aldrig funderat över pris då jag köpt presenter. Jag har hittat något jag tycker passar personen som ska få presenten och så har jag köpt den. Inte mer med det.

    Eller så har jag köpt något från en önskelista om där funnits någon sådan.

    För SÅ ofta är det ju inte kalas. Max en gång i månaden, om man slår ut det på ett år.

    Jag ger hellre något som jag vet att personen kommer att uppskatta, än att ge något bara för att. Det om nått känns ju väldigt onödigt - snacka om att kasta pengarna i sjön!

  • Vickisen

    I vår "barnkrets" sedan förskolan (dagis) kör vi med att föräldrarna till de bjudna barnen går ihop och köper en stor, dyr present. Det blir betydligt billigare för alla och mycket roligare än att få (ursäkta) massor med smått krafs som man kanske redan har hälften av (ex små byggstatser av LEGO som kostar 129-150 kr) eller billiga plastgrejer. Detta har vi nu fört vidare i skolklassen och jag tror de uppskattas av alla! Kostnaden brukar ligga på max 100kr/barn (det diskuteras inför varje kalas av de som är bjudna), är hela klassen bjuden kan kostnaden för paketet bli typ 40 kr..

  • Sous

    Det lät ju smart, Vickisen! Kanske kan vara något att föreslå vid tillfälle.

  • aster

    Jättebra förslag att gå ihop flera personer och köpa en större sak. Jag ska försöka föreslå det nästa gång det är kalas på gång. Dock har jag inte så mycket kontakt med de andra föräldrarna.

  • EttSuntLeverne
    EttSuntLeverne skrev 2014-07-25 16:48:06 följande:

    Jag har nog aldrig funderat över pris då jag köpt presenter. Jag har hittat något jag tycker passar personen som ska få presenten och så har jag köpt den. Inte mer med det.

    Eller så har jag köpt något från en önskelista om där funnits någon sådan.

    För SÅ ofta är det ju inte kalas. Max en gång i månaden, om man slår ut det på ett år.

    Jag ger hellre något som jag vet att personen kommer att uppskatta, än att ge något bara för att. Det om nått känns ju väldigt onödigt - snacka om att kasta pengarna i sjön!


    Jag ska tillägga att jag är låååååååångt ifrån rik och inte ens på min knapra ekonomi gör dessa presentpengar någon större skillnad.

    Hur ofta går era barn på kalas, om ni anser att 50:- är lagom? En gång i veckan? Mer? (Vad får man för 50:-!?).

    Det känns för övrigt lite märkligt att man sänker sin budget för kompisarnas presenter, bara för att man blir bjuden på många kalas (om så nu är fallet?).

    För övrigt så tycker jag att det är en urkass idé det där med att samla ihop till en större present. Iaf om barnet är under typ 12 år. Barm gillar att få presenter - gärna personliga och många små paket. Känns som att föräldrarna är de som vill slå ihop sig om paket. Kanske för att de flesta är så snåla och opersonliga att de har ett tak på FEMTIO kronor.

    Allvarligt! Pinsam summa.
  • sextiotalist

    Det tycker jag är en bra nivå.
    När jag var arbestlös så hade vi inte råd med presenter över 50 kronor, inte en chans, men vad mycket bra man kunde hitta, bra penset och då kostade inte heller den minsta legosatsen ens det halva, då man kunde köpa två.
    För flickor kunde man hitta ännu mer.

    Men det viktigaste är att man inte ska ha ett kalas för presenter, i mitt barns klass i tvåan, gick det en flicka vars pappa var alkoholist och hon gav återbud till min grabbs kalas samma dag, jag sprang på henne och då visade sig att hon inte hade kunnat köpa present, självklart var hon välkommen ändå.

  • EttSuntLeverne
    sextiotalist skrev 2014-07-26 10:22:30 följande:

    Det tycker jag är en bra nivå.

    När jag var arbestlös så hade vi inte råd med presenter över 50 kronor, inte en chans, men vad mycket bra man kunde hitta, bra penset och då kostade inte heller den minsta legosatsen ens det halva, då man kunde köpa två.

    För flickor kunde man hitta ännu mer.

    Men det viktigaste är att man inte ska ha ett kalas för presenter, i mitt barns klass i tvåan, gick det en flicka vars pappa var alkoholist och hon gav återbud till min grabbs kalas samma dag, jag sprang på henne och då visade sig att hon inte hade kunnat köpa present, självklart var hon välkommen ändå.


    Mitt barn har också en kompis som är väldigt fattig. Denne kompis är alltid bjuden och kommer alltid utan present. Sist la jag fram ett paket på presentbordet från denne kompis (en film jag köpte då jag köpte 3 st filmer för 99 kronor). Så ska jag göra fortsättningsvis också.
  • sextiotalist
    EttSuntLeverne skrev 2014-07-26 10:27:06 följande:
    Mitt barn har också en kompis som är väldigt fattig. Denne kompis är alltid bjuden och kommer alltid utan present. Sist la jag fram ett paket på presentbordet från denne kompis (en film jag köpte då jag köpte 3 st filmer för 99 kronor). Så ska jag göra fortsättningsvis också.
    Fin gest, att blotta sin fattigdom är inte lätt, men nu vet ni ju om det och det blir ju som en grej mellan den kompisen och dig. Han behöver inte blotta sig, men inför dig så vågar han
Svar på tråden 100 kr för presenter på barnkalas - för litet?