• Älskarbebisar

    Var kan man göra ultraljud?

    Har kollat runt som en tok efter något ställe som erbjuder Könsultraljud och/eller 3d/4d ultraljud, men jag hittar ju knappt några. Dom ända jag hittat är den i Malmö (Emmakliniken) men det är för långt bort. Samt den i Linköping (crocus), bor själv i Uppsala och kan tänka mig att åka en bra bit men inte allt för långt, så Linköping är ju möjligt, men dom svarar aldrig i telefon, samt har bara lagt ut bokningsbara tider tom 12e sep, och jag vill boka i slutet av sep...

    Så nån som vet någon som gör något utav dessa två undersökningar eller både och?

    Var på tittut med mitt första barn, men dom har ju stängt...

    Tacksam för svar...

  • Svar på tråden Var kan man göra ultraljud?
  • Sale

    Nu kanske jag är för dåligt insatt just i sin fråga men i rutinultraljudet i vecka 18-20 så får man ju reda på kön om man vill. Läste någonstans att man kan se redan i vecka 12 så gör du KUB så kanske de kan säga?

    Eller är detta någon annan typ av undersökning?

  • banan123
    Sale skrev 2014-07-27 12:21:23 följande:

    Nu kanske jag är för dåligt insatt just i sin fråga men i rutinultraljudet i vecka 18-20 så får man ju reda på kön om man vill. Läste någonstans att man kan se redan i vecka 12 så gör du KUB så kanske de kan säga?

    Eller är detta någon annan typ av undersökning?


    Nej dom flesta erbjuder INTE att få veta könet vid RUL. Eftersom det är många som plockar bort barnet om det visar sig vara fel kön. TS jag fick reda på att jag väntar en pojke, men detta var i Helsingborg så det hjälper dig knappast.
  • Älskarbebisar

    Jag vet att det är väldigt svårt att få reda på könet vid RUL, därför jag vill göra ett extra. Väldigt konstigt att det ska va så svårt att hitta.

  • teamme
    Älskarbebisar skrev 2014-07-27 22:51:14 följande:

    Okej, var det nyligen du gjorde det?


    Jag va där i februari i år
  • teamme
    Älskarbebisar skrev 2014-07-28 09:46:59 följande:

    Okej :) han gör bara i 2d ?


    Ja de gör han. Där av priset.
  • Älskarbebisar
    teamme skrev 2014-07-28 09:53:54 följande:
    Ja de gör han. Där av priset.
    Jo förstod det för det priset, men tänkte om det också gick att välja 3d. Men då vet jag!
  • Sale

    Hmm, typ alla jag känner som har gått via landstinget i stockholm har fått veta OM de vill.

    Är det verkligen så vanligt att man tar bort barnet om det är fel kön? Trodde mest det var en skröna och typ i länder där det är "viktigare" att få just en pojke/tjej. Desutom så måste man ha specialtillstånd för att göra abort efter vecka 18 och att skylla på att det är en tjej/pojke är ju knappast giltigt, dock finns det ju säkert andra saker man kan skylla på (separation etc.)

  • Älskarbebisar

    Det är nog olika i olika län.

    Men har läst att de e stor risk att dom säger fel o därför inte berättar o att det inte hör till undersökningen.

    Men nu vill vi gärna få upplevelsen att se i 3D, som jag gjorde med sonen. De e så häftigt

  • Sale

    Det är tydligen enklare att se på pojkar för det är saker som "hänger ut". Om man inte ser kan det vara så att man helt enkelt inte ser eller så är det en tjej. Det sa hon som gjorde vårt ultraljud.

    Hon var dock väldigt tydlig med att de får inte garantera något utan kan bara säga till 95 % i och med att det finns en felmarginal.

    Visste inte ens att det fanns 3d ultraljud men det låter häftigt :)

  • Älskarbebisar
    Sale skrev 2014-07-29 08:07:05 följande:

    Det är tydligen enklare att se på pojkar för det är saker som "hänger ut". Om man inte ser kan det vara så att man helt enkelt inte ser eller så är det en tjej. Det sa hon som gjorde vårt ultraljud.

    Hon var dock väldigt tydlig med att de får inte garantera något utan kan bara säga till 95 % i och med att det finns en felmarginal.

    Visste inte ens att det fanns 3d ultraljud men det låter häftigt :)


    Ja de e väldigt häftigt, coolt att kunna se ansiktsdrag m.m :)
Svar på tråden Var kan man göra ultraljud?