• Anonym (ddd)

    Kan man ta namnet?

    Hej!

    Vi får snart barn och vi vet att det blir en flicka. Jag har haft ett favoritnamn i flera år, men inte kunnat/fått använda det för att nära släktingars hund heter så. För en vecka sedan dog hundan(självklart sorgligt) så jag funderar på om man nu kan ta det i alla fall?
    Jag känner inte riktigt att jag kan ta upp det med släktingarna då de bryter ihop bara man nämner hunden...

  • Svar på tråden Kan man ta namnet?
  • Trinity78

    Om de är så känsliga om hunden så är det nog inte okej att ta namnet heller


    Reproductively challenged
  • Anonym (***)

    Hur ofta träffar du dom?

    Varför vill ni ha ett hundnamn till er dotter?

  • Anonym (ddd)

    Träffar dem kanske två gånger om året och är väl inte jättenära egentligen, men vill ju inte såra dem heller. Det är inget hundnamn .....

  • fluu

    Bryter de ihop av att höra om hunden så kanske det blir så även om barnet tar över namnet. Kan du inte höra dig för med andra släktingar då?


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (ddd)

    Har inte så bra kontakt med andra släktingar på det hållet ändå...... Men vill verkligen jättegärna ha namnet fast deras hund hetat det! De sa förut när hunden levde att jag inte kunde ta det, men nu kanske...

  • Anonym (ddd)

    Frågade och de blev ledsna så klart och typ förbjöd mig att ta namnet...

  • Anonym (Lea)

    Men om du träffar dem typ 2 ggr/ år så hur stor betydelse har egentligen deras åsikt?

    Det är jättefint av dig att du frågar dem om lov och att du inte vill såra dem men för mig låter det löjligt att de ska kunna förbjuda dig att använda ett namn? Det är ju inte så att de har patent på det direkt. Vad säger dina föräldrar och syskon om detta? Jag tänker att det kan vara klokt att höra vad dina närstående som även känner dessa släktingar tycker.

  • Anonym (ddd)
    Anonym (Lea) skrev 2014-07-26 16:55:28 följande:
    Men om du träffar dem typ 2 ggr/ år så hur stor betydelse har egentligen deras åsikt?
    Det är jättefint av dig att du frågar dem om lov och att du inte vill såra dem men för mig låter det löjligt att de ska kunna förbjuda dig att använda ett namn? Det är ju inte så att de har patent på det direkt. Vad säger dina föräldrar och syskon om detta? Jag tänker att det kan vara klokt att höra vad dina närstående som även känner dessa släktingar tycker.
    Fast jag vill ju ändå inte göra dem ledsna och inte starta något bråk... Det blir lätt så. Min familj säger väl ingenting och vill inte lägga sig i.
  • Anonym (Fjantigt)

    För det första kan dom inte förbjuda dig, döp barnet till vad du vill. För det andra förstår jag inte alls varför det ska vara känsligt? Till och med när hunden levde?.. Om nån släkting vill döpa sitt barn till Theo (som vår hund heter) så skulle jag inte bry mig. Heter deras hund nåt vanligt?

  • Anonym (Lea)
    Anonym (ddd) skrev 2014-07-26 16:57:29 följande:

    Fast jag vill ju ändå inte göra dem ledsna och inte starta något bråk... Det blir lätt så. Min familj säger väl ingenting och vill inte lägga sig i.


    Ja, i så fall har du ju redan valt att avstå från namnet för att undvika osämja. Det blir ju kanske svårt att göra på något annat sätt nu med tanke på att du har frågat om deras åsikt och de förbjöd dig använda namnet. Jag hade i ärlighetens namn aldrig frågat utan valt namn utan tanke på släktingars husdjur. Du är nog mer snäll och omtänksam i den aspekten än vad jag är. Jag tycker nämligen inte att någon har ensamrätt på ett namn. Under förutsättning att det är ett någorlunda vanligt namn och inte något unikt som någon annan har kommit på.
  • smulpaj01

    Jag hade nog aldrig kommit på tanken att ställa den frågan från början ens.

    Det är en hund liksom.....ja, ta namnet! Om de verkligen blir störda över det så säg ngt i stil med "vi vill hedra er fina húnd".

    Vad är det för namn? Vanligt eller ej?

  • Ramborg
    Anonym (ddd) skrev 2014-07-26 16:57:29 följande:

    Fast jag vill ju ändå inte göra dem ledsna och inte starta något bråk... Det blir lätt så. Min familj säger väl ingenting och vill inte lägga sig i.


    Låtsas att du är lite blåst, döp barnet till namnet och påstå med stora ärliga ögon att du valde namnet för att hedra minnet av hunden. Men se till att de inte får reda på det förrän efter det är ett faktum, så att säga.

    "Hade Fialisa varit kvar hos oss hade jag aldrig kunnat ge min flicka det namnet. Men nu när hon rycktes ifrån oss så ville jag hedra hennes minne. Min lilla Fialisa kommer aldrig få träffa henne (snyft, snyft) men nu blir det ju lite som om Fialisa finns kvar i släkten ändå!"
    42.
  • taquine

    Klart du kan ta namnet om du tycker det är fint, de flesta namn är fria att  välja, lycka till


    Goodness me
  • Anonym (ddd)

    Namnet är Saga. Hittar vi inget annat kommer vi nog ta det. Tack för tips om vad jag kan säga ;P

  • Anonym (Lea)
    Anonym (ddd) skrev 2014-07-26 17:14:12 följande:

    Namnet är Saga. Hittar vi inget annat kommer vi nog ta det. Tack för tips om vad jag kan säga ;P


    Det är ett fint namn och inget som är direkt unikt så att hundägarna har fog att bli sura om du väljer det namnet. Gör det som känns rätt för dig. Det är bara löjligt att försöka förbjuda andra att ge sitt barn vilket namn man vill.
  • Anonym (hm)
    Anonym (ddd) skrev 2014-07-25 19:16:24 följande:

    Har inte så bra kontakt med andra släktingar på det hållet ändå...... Men vill verkligen jättegärna ha namnet fast deras hund hetat det! De sa förut när hunden levde att jag inte kunde ta det, men nu kanske...


    fast vadå sa att du inte kunde ta det namnet? bestämmer dom vad du ska döpa ditt barn till? det är ju inte precis att man äger rätten till ett namn för att man döpt sin hund så.
Svar på tråden Kan man ta namnet?