• Äldre 25 Jul 18:25
    19438 visningar
    132 svar
    132
    19438

    Det här med kryssningar...

    Hej, jag har ganska nyss åkt med Birka Cruises, det var en gåva som jag och min man fått. Innan dess har vi aldrig åkt någon kryssare alls, vare sig Viking, Tallink och allt vad de heter. 
    Vi var ganska förväntansfulla inför vår kryssning men jag måste säga att jag inte blev fullt så imponerad. I gåvan som vi fick ingick en enklare hytt ( denna uppgraderade vi dock ), val mellan buffé eller 3-rätters. Vi valde buffén. Första vi reagerar på är att båten kräver gästerna, de vuxna, på 120 kr i timmen för att bada i deras pool och jacuzzi. En timme är ju ingenting...?? Lite sniket tyckte vi.

    Sedan när vi kom till buffén på kvällen så fick vi vår plats, det var att knöka ned sig mellan gästerna. Jag kunde nästan lägga armbågarna uppe i bordsgrannens mat. Att sitta och prata privata saker var bara att glömma......"matsalen" var så fruktansvärt fullsatt så det knappt gick att ta sig fram. Vi fick iaf trevliga middagsgäster vid bordet och blev sittande och prata. När buffén var över blev vi nästintill utkörda för att de behövde duka upp inför morgondagen. Kändes också sådär....

    Följande morgon så fick man köpa frukost, för 99 kr per person. I en lika fullsatt miljö och trångt mellan borden. 
    Vi har ju inget att jämföra men vi vill gärna åka kryssning en gång till iaf, vi undrar då över vilken båt där man INTE prompt måste sitta som packade sillar och gärna inte heller tim-taxa för att bada vilket vi tyckte var otroligt löjligt. Vi betalar gärna mer i biljettavgift än att springa och betala allt eftersom på båten. Så.....vilken kryssare är bättre? 

  • Svar på tråden Det här med kryssningar...
  • Äldre 25 Jul 18:40
    #1

    Birka! Jag vet inte hur ni bokade och hade er, men.... Frukosten hade ni kunnat förboka i Sjösalen, till exempel, och betalat i förväg. 

    Låter som att kryssning inte är eran grej, då Birka verkligen är den bästa.....


    Key change, MOFO!
  • Nyfike­n gul
    Äldre 25 Jul 19:10
    #2

    Birka är i särklass bäst!

    För det första - åk på andra dagar än fre-söndag. Det är som mest med folk på helgerna och när det är högsäsong.   åk på lågsäsong - boka er resa via deras egen bokning, då kan ni få paketpris  för hytt+mat+frukost osv. 

    Billigare blir också om ni ansöker om clubmedlemskap.

    Jag kan också tipsa om att boka resa via tex Lets deal eller Groupon - en sajt med massor av fina billiga erbjudanden, resor, prylar, resturanger, nöjen , rubbet...   

    Jag o min man bokade en lyxkryssning med Birka för bara en ynka tusenlapp per person via Lets deal, och då ingick en utsideshytt med dubbelsäng och fönster , en liten flaska bubbel i hytten,  buffemiddag och buffefrukost, 1 timmas fritt bad och solning samt bussresa dit och hem. (bor i norrland)   Och vi bokade så vi åkte en torsdag.  Perfekt! 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Äldre 25 Jul 19:11
    #3
    Wittra skrev 2014-07-25 18:25:08 följande:

    Hej, jag har ganska nyss åkt med Birka Cruises, det var en gåva som jag och min man fått. Innan dess har vi aldrig åkt någon kryssare alls, vare sig Viking, Tallink och allt vad de heter. 
    Vi var ganska förväntansfulla inför vår kryssning men jag måste säga att jag inte blev fullt så imponerad. I gåvan som vi fick ingick en enklare hytt ( denna uppgraderade vi dock ), val mellan buffé eller 3-rätters. Vi valde buffén. Första vi reagerar på är att båten kräver gästerna, de vuxna, på 120 kr i timmen för att bada i deras pool och jacuzzi. En timme är ju ingenting...?? Lite sniket tyckte vi.

    Sedan när vi kom till buffén på kvällen så fick vi vår plats, det var att knöka ned sig mellan gästerna. Jag kunde nästan lägga armbågarna uppe i bordsgrannens mat. Att sitta och prata privata saker var bara att glömma......"matsalen" var så fruktansvärt fullsatt så det knappt gick att ta sig fram. Vi fick iaf trevliga middagsgäster vid bordet och blev sittande och prata. När buffén var över blev vi nästintill utkörda för att de behövde duka upp inför morgondagen. Kändes också sådär....

    Följande morgon så fick man köpa frukost, för 99 kr per person. I en lika fullsatt miljö och trångt mellan borden. 
    Vi har ju inget att jämföra men vi vill gärna åka kryssning en gång till iaf, vi undrar då över vilken båt där man INTE prompt måste sitta som packade sillar och gärna inte heller tim-taxa för att bada vilket vi tyckte var otroligt löjligt. Vi betalar gärna mer i biljettavgift än att springa och betala allt eftersom på båten. Så.....vilken kryssare är bättre? 


    Silja baltic Queen åkte vi för ett par veckor sedan. Trevlig båt faktiskt! Men att äta buffé går aldrig hem.. Varken till frukost eller middag då det i princip på dessa kryssningar alltid är ett billigt första hands val för de flesta på båten. Då är det bättre att boka in sig på någon av restaurangerna - och betala lite mer. Badutbudet var inte det största, relativt liten pool, men till ett pris för 40kr för bastu och pool för en h.
  • Fjäril­slarv
    Äldre 25 Jul 19:46
    #4

    Låter som en helt vanlig buffé på en kryssning....
    Vill ha privat svär och mysigt så bokar man 3- rätters. Buffén är enbart för intag av föda och dryck så att säga.

    Jag har åkt en del kryssningar och har aldrig tagit buffé just därför och kommer nog inte göra det heller, förutom frukostbuffén dock =).

  • Fjäril­slarv
    Äldre 25 Jul 19:49
    #5

    info om vad som kostar och hur mkt finns ju på hemsidan, 


    SOL, POOL OCH BASTU 22-TIMMARSKRYSSNINGAR

    SOL, POOL OCH BASTU 1 TIMME

    120:-/vuxen, 60:-/barn (3-15 år)

    bastubad

    eget omklädningsskåp

    lån av handduk

    bada fritt i poolen och bubbelpoolerna

    tillgång till solstol i "solen" i 45 min


    www.birka.se/spa-pool/terrassen/

    alltså de flesta kryssningar handlar om fylla, och att köpa med sig saker från tax fren inget annat.
  • Äldre 25 Jul 20:22
    #6
    Fjärilslarv skrev 2014-07-25 19:49:20 följande:

    info om vad som kostar och hur mkt finns ju på hemsidan, 


    SOL, POOL OCH BASTU 22-TIMMARSKRYSSNINGAR

    SOL, POOL OCH BASTU 1 TIMME

    120:-/vuxen, 60:-/barn (3-15 år)

    bastubad

    eget omklädningsskåp

    lån av handduk

    bada fritt i poolen och bubbelpoolerna

    tillgång till solstol i "solen" i 45 min

    www.birka.se/spa-pool/terrassen/

    alltså de flesta kryssningar handlar om fylla, och att köpa med sig saker från tax fren inget annat.
    Oj, vad rätt du hade om att googla fram priser och info!

    Oj, vad fel du hade om vad en kryssning går ut på....... SÄRSKILLT på Birka Paradise en vardag....
    Key change, MOFO!
  • Fjäril­slarv
    Äldre 25 Jul 20:52
    #7
    Aniiee skrev 2014-07-25 20:22:22 följande:
    Oj, vad rätt du hade om att googla fram priser och info!

    Oj, vad fel du hade om vad en kryssning går ut på....... SÄRSKILLT på Birka Paradise en vardag....
    jahapp de flesta jag känner som åker kryssning är ju för att handla billig öl, sprit och vin och godis och annat och för fyllan.
    Man bokar inte buffén på kryssningar och räkna med att man kan ha det lugnt och skönt.
  • Nyfike­n gul
    Äldre 25 Jul 20:57
    #8
    Fjärilslarv skrev 2014-07-25 19:49:20 följande:

     


    alltså de flesta kryssningar handlar om fylla, och att köpa med sig saker från tax fren inget annat.
    va? Den åsikten får stå för dig själv i så fall. 

    Jag åker på Birka för att äta god mat i lugn och ro, få njuta av dans , känna lyxen i badet och spabehandlingar, slappa i en skön hytt, ta härliga foton av den vackra skärgården, handla lyxiga krämer och parfymer och bli bortskämd med lite flykt från vardagen. 

    Vill jag supa mig full går jag billigare på krogen. 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfike­n gul
    Äldre 25 Jul 21:01
    #9

    Vill man äta buffe utan att få armbågar i rygen och trängas med folk så ser man till att boka första sittningen, den som är kl 18.  

    Ju senare man äter ju mer folk är det. 

    Och bäst är om man åker mån-tors. Skippar helgen helt å hållet. 

    Sen på Birka kan jag verkligen rekommendera Sjöbuffen på hemvägen vid ca 13-14-tiden, väldigt lite folk och mycket gott och oftast helt annan mat mot för vanliga smörgåsbordet. 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Äldre 25 Jul 21:04
    #10
    Fjärilslarv skrev 2014-07-25 20:52:44 följande:
    jahapp de flesta jag känner som åker kryssning är ju för att handla billig öl, sprit och vin och godis och annat och för fyllan.
    Man bokar inte buffén på kryssningar och räkna med att man kan ha det lugnt och skönt.
    Byta kompiskrets?

    Och buffén är oftast väldigt lugn och skön och städad på Birka......
    Key change, MOFO!
Svar på tråden Det här med kryssningar...