• Lollopepe

    Ica-kredit: Fattar inte! HJÄLP

    Hej

    Har just skaffat Ica-bankens kredit, som är kopplat till samma konto som mitt vanliga konto. När jag skaffade de sa de att de "vanliga pengarna" dras först och sen kan man fortfarande handla men då dras det av krediten. När man sedan fyller på pengar på kontot så betalar man av på skulden SAMTIDIGT som man kan handla för pengarna man för över. MEN: Det händer konstiga saker. 

    Jag förde nyss över 500 kr. 
    På saldo står det att jag har minus 18 000 kr. Men på tillgängligt belopp så står det 0 kr. 
    När de 500 kr jag fört över landar på kontot så har 300 kr dragits av på saldot (så nu är det alltså bara 17 700 kr minus). På tillgängligt belopp står det 200 kr. 

    HUR funkar detta??? 
    Hur blir det om jag för över 16 000 kr? Dras en stor del av dem av på saldot och "försvinner", precis som de 300 kronorna försvann nyss?? 

    Väldigt tacksam för svar. //

  • Svar på tråden Ica-kredit: Fattar inte! HJÄLP
  • KaSaM

    Kolla med Ica banken för svar.

    Krediter brukar fungera så att det vid månadsskiftet eller kvartalsskiftet dras ränta och avgifter för själva krediten, om det dessutom finns som villkor att krediten ska lösas varje kvartal så ska hela summan då finnas att dra från kontot. Det kan vara avgifter eller annat som är draget från kontot, kolla som sagt med Ica för att veta dina villkor

  • Lollopepe

    Jag skriver här för att jag inte vill vänta till måndag. 

    Jag har alltså konto och kredit på samma - konto.

  • Gästinlägg

    ICA:s bankkort med kredit fungerar som alla liknande kort, dvs. om du har en skuld används alla inbetalningar till att betala av den. Om du inte har en skuld läggs de istället på pluskontot. Det är ju ett och samma konto, så om du har -17000 och lägger in 300 blir det -16700 som balans på kontot; har du 500 och lägger in 300 blir det 800 etc.

  • Lollopepe
    Gästinlägg skrev 2014-07-25 21:29:06 följande:

    ICA:s bankkort med kredit fungerar som alla liknande kort, dvs. om du har en skuld används alla inbetalningar till att betala av den. Om du inte har en skuld läggs de istället på pluskontot. Det är ju ett och samma konto, så om du har -17000 och lägger in 300 blir det -16700 som balans på kontot; har du 500 och lägger in 300 blir det 800 etc.


    Men det stämmer ju inte. 

    Jag hade ju saldo: -18000 och satte in 500 och då blev det +200 kr att använda medan 300 sattes in på skulden!
  • Godnatt

    Du vill inte ha en skuld där vid månadsskiftet. Lägg in 18000. Det gör inget om det slår över till plus.

    Du har ett direktkonto och ett kreditkonto. Det viktiga är att det på kreditkontot under månadsskiftet inte står minus under kolumnen saldo.


    Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • enaståendemamman

    Hej,
    Jag har också Icabanken sen många år. Har du ett reserverat belopp kanske på fakturakontot? Dvs något du har handlat men inte har dragits ännu.

  • Gladhannapanna

    Vi har icabanken. För oss är det liksom två konton till samma kort. Ett direktkonto som används när man handlar på ICa, tar ut i bankomat etc, och ett fakturakonto som är krediten. Den används vid alla köp utanför ica. Vi för över pengar mellan dessa konton.

  • enaståendemamman

    Om det är så att man inte har några pengar på direktkontot när man handlar på Ica alternativt tar ut pengar så dras de från fakturakontot istället.

  • Lollopepe

    Men jag har inget fakturakonto. Jag har krediten ovanpå vanliga kontot. O nu finns det saldo-kategori och tillgängligt-kategori på samma. Svinförvirrande. Speciellt eftersom 200 av 500 gick in på kontot och 300 gick minus på skulden. 

Svar på tråden Ica-kredit: Fattar inte! HJÄLP