• Anonym (Rädd)

    Skrapning? Rädd

    Jag ska göra en skrapning.


    Är så rädd och orolig inför detta...


    Hur går det till? Gör det ont efteråt?


    Jag är orolig inför att sövas också


     


     

  • Svar på tråden Skrapning? Rädd
  • Anonym (Narkos)
    Anonym (Rädd) skrev 2014-07-25 22:51:59 följande:

    Jag ska göra en skrapning.


    Är så rädd och orolig inför detta...


    Hur går det till? Gör det ont efteråt?


    Jag är orolig inför att sövas också smile4.gif


     


     


    Nu har jag aldrig skrapats, men där emot så har jag sövts ett par gånger av andra anledningar så där kan jag försöka stilla din oro lite! Narkos är många gånger sånt som folk oroar sig för, men av egna erfarenheter så tycker jag inte alls att du behöver göra det! Att hamna under narkos, eller att somna så att säga är som att somna hemma i sängen, bara att det går fortare. De gånger jag fått gjort det har jag fått räkna ner från 10 och hinner inte ens halvvägs! Uppvaket däremot är jobbigare.. Speciellt om man sovit en längre tid som jag vid ett tillfälle (4h) då kände jag mig väldigt lullig och visste inte alls riktigt vad jag pysslade med. Tydligen var jag bra otrevlig mot personalen också. Huvudet hänger liksom inte med kroppen riktigt. När jag varit sövd en kortare tid, vilket jag tror du kommer vara så går uppvaket relativt okomplicerat. Hör dig för angående att få något mot illamående redan innan narkosen är mitt tips om du är känslig! :)
  • Anonym (jj)

    Hej, jag gjorde en skrapning för 2 dagar sen och valde att bli sövd. Jag har knappt ont alls nu, det gör lite ont (son mensvärk) när jag sätter mig ner och rör mig mycket. Blöder knappt någonting och mår förvånansvärt bra. Jag har blivit sövd 3 gånger innan skrapningen och jag tycker faktiskt att det är ganska kul. haha många är oroliga men jag tycker inte du behöver va orolig.


    Man måste vara fastande 12 timmar innan ingreppet och man får dricka vatten upp till tre timmar innan ingreppet. (fick jag iallafall) 3 timmar innan ingreppet får man äta två tabletter cytotec, den mjukar upp livmodern vad jag förstått.
    När man kommer till operationsavdelningen får man byta om och jag fick sitta i ett väntrum, där får man ipren och panodil och en tablett mot illamående. När man ska in på operationssalen får man lägga sig på en gynstol. Dem spänner fast bena på gynstolen. Sen sätter dem en nål i armvecket, dem sprutar in koksalt, sen bedövning, sen narkosen och du somnar på typ 10-20 sekunder efter. Du kommer nog känna av bedövningen. haha jag blev helt snurrig.


    När jag vaknade så hade jag ganska ont, jag vakna en timme efter dem sövt mig. Smärtan va som stark mensvärk, kan säkert vart så att jag hade så ont av att jag hade satt in en spiral i samband med att jag skrapades. Men jag fick två Panodil och när dem börja värka gjorde det knappt ont. Jag blödde också ganska mycket, hade blodat ner sängen. Men det är inte i obehagliga mängder. Man får fika och sen försöka gå och kissa. Jag vet inte varför, men jag fick inte åka förens jag gick på toa.


    Som sakt nu 2 dagar efter känner jag knappt någonting och jag blöder kanske (låter äckligt) men kanske en tesked blod. (som är brunt) Du ska tänka på att inte bada, ha sex och bara använda bindor så länge du blöder.


    Hoppas informationen hjälper. Du behöver inte vara orolig! Lycka till!

  • Anonym (**)
    Anonym (jj) skrev 2014-07-26 01:44:18 följande:

    Hej, jag gjorde en skrapning för 2 dagar sen och valde att bli sövd. Jag har knappt ont alls nu, det gör lite ont (son mensvärk) när jag sätter mig ner och rör mig mycket. Blöder knappt någonting och mår förvånansvärt bra. Jag har blivit sövd 3 gånger innan skrapningen och jag tycker faktiskt att det är ganska kul. haha många är oroliga men jag tycker inte du behöver va orolig.


    Man måste vara fastande 12 timmar innan ingreppet och man får dricka vatten upp till tre timmar innan ingreppet. (fick jag iallafall) 3 timmar innan ingreppet får man äta två tabletter cytotec, den mjukar upp livmodern vad jag förstått.
    När man kommer till operationsavdelningen får man byta om och jag fick sitta i ett väntrum, där får man ipren och panodil och en tablett mot illamående. När man ska in på operationssalen får man lägga sig på en gynstol. Dem spänner fast bena på gynstolen. Sen sätter dem en nål i armvecket, dem sprutar in koksalt, sen bedövning, sen narkosen och du somnar på typ 10-20 sekunder efter. Du kommer nog känna av bedövningen. haha jag blev helt snurrig.


    När jag vaknade så hade jag ganska ont, jag vakna en timme efter dem sövt mig. Smärtan va som stark mensvärk, kan säkert vart så att jag hade så ont av att jag hade satt in en spiral i samband med att jag skrapades. Men jag fick två Panodil och när dem börja värka gjorde det knappt ont. Jag blödde också ganska mycket, hade blodat ner sängen. Men det är inte i obehagliga mängder. Man får fika och sen försöka gå och kissa. Jag vet inte varför, men jag fick inte åka förens jag gick på toa.


    Som sakt nu 2 dagar efter känner jag knappt någonting och jag blöder kanske (låter äckligt) men kanske en tesked blod. (som är brunt) Du ska tänka på att inte bada, ha sex och bara använda bindor så länge du blöder.


    Hoppas informationen hjälper. Du behöver inte vara orolig! Lycka till!


    Minns du hur många de var i op salen (är känslig för att vara blottad för många samtidigt..)?
  • Anonym (Oroa dig inte)
    Anonym (**) skrev 2014-08-08 17:35:25 följande:
    Minns du hur många de var i op salen (är känslig för att vara blottad för många samtidigt..)?

    Hej! :)


    Har aldrig gjort en skrapning, jag hoppas verkligen det går bra för dig! Ang att bli sövd, så håller jag med dom ovan! Det är verkligen inget du behöver oroa dig över, har själv blivit sövd flertal gånger och det enda du kan känna är lite snurrig snurr innan du somnar, vad jag förstått så börjar dom flesta skratta då och VIPS 10 sek efter om inte ens mindre så sover du Drömmer.


    Och jag förstår även din tanke på att du inte vill blotta dig för så många personer, men det kommer troligen bara vara narkossköterskorna inne i rummet och när du somnat och sovit en liten stund så kommer läkare och sköterskor in,och när du vaknar upp sen så har du troligen bara en sköterska där som kollar till dig  Skrattande..
    Jag kände precis som du men under min förlossning var jag tvungen att åka upp på operation på direkten och in på operationssalen kommer jag och två barnmorskor och där inne står minst 10 pers! Jag var väldigt dålig också.. Hade inget val än att fläkta upp mina ben i luften Gråter men ALLA var HUUUUUR goa som helst!!!!! Vi skrattade och skämtade tills jag sov Skrattande


    Ett tips är, om du är frusen av dig så säg att du vill ha två filtar på dig efter operationen, kroppstemperaturen sjunker en del och man kan frysa väldigt mycket! Fråga om strumpor är okej att ha på! Det har varit helt okej för mig att ha :)

  • Anonym (Anonym)

    Jag skrapades i gbg för ett år sedan. Först fick jag ta piller för att öppna tappen, dessa skulle tas vaginalt på morgonen innan skrapningen. Alla som skrapas blir sövda i gbg, om det inte finns särskilda anledningar till att man skall vara vaken. Det innebar ingen fast föda 12 timmar innan operationen, och ingen vätska typ 6 timmar innan.

    Väl där fick jag sjukhuskläder på mig som jag frös lite i, och värktabletter då min kropp börjat processen att stöta ut fostret/ missfallet. Jag fick vänta ett par timmer i en sjukhussäng innan jag blev körd till po.salen

    Jag var jätte orolig för att bli sövd och för själva skrapningen, men två väldigt gulliga sjuksköterskor tog hand om mig. De gav mig bedövning/ lungnande som jag blev ganska påvärkad av. Jag fick prata med gynokologen som skulle göra skrapningen. Hon förklarade noga hur det skulle gå till och jag fick ställa frågor.

    När det det väl var dax för ingreppet var jag så pass bedövad att jag inte riktigt var med, så jag vet inte hur många som var i rummet typ 3/4 st pers tror jag. Jag fick en spruta, minns att någon sa nu sover du snart. Sen vaknade jag på uppvaket 20 min senare. Själva ingreppet tog max en kvart och det var så länge som jag var sövd.

    Det kändes som jag sovit i flera timmar, men det hade jag alltså inte. Jag hade inte ont när jag vaknade, jag mådde helt ok, inte yr eller illamående. Jag fick en glass och sen fick jag prata med gynokologen igen samt endel andra, typ barnmorskor. Jag fick ta lite prover innan jag fick mina kläder och kunde gå hem. I efterhand så var inte ingreppet isig så jobbigt. Det kommer att gå bra! Lycka till!

  • Anonym (jj)

    Ja det var sal där alla blir placerade i, vanligt uppvak. Eftersom att jag gjorde aborten under sommaren var det uppvaket för alla som opererade sig. (Dem andra operation avdelningar var stängda)

  • Anonym (modig)

    Jag gjorde en skrapning i Januari. Var också väldigt orolig innan.
    Var orolig hela tiden, fick värktabletter i mängder (huäh!). Sedan hade jag en nål i armen som sitter här hela tiden (tappat ordet nu..). Dom satte i och sövde mig medans jag skulle räkna till 10 men det gick på 2 röda. Lite skämmigt att ligga med benen åt varsitt håll upp i vädret men det är deras jobb precis som andras är att ex kolla ner i din hals eller dylikt. Vaknade till lite när jag kördes ut från opsalen men somnade snabbt om igen. När jag väl vaknade var jag sååå torr i munnen men det kändes som en lättnad. Vaknade igen påklädd i sjukhustrosor med isatt enorm binda. Så oroa dig inte, det kommer gå bra!<3

  • Janne 2

    Hej, jag gjorde en skrapning för några årsedan, och jag kände ingenting efteråt. Var som jag hade sovit. Har en kompis som gjort både skrapning och medicinsk, och hon sa att medecinsk abort var vidrigt. Hon mådde inge dåligt eller hade ont efter skrapningen. Men den medicinska hade hon mått skit dåligt och haft ont i magen, och man blöder såklart jätte mycket..

  • Janne 2

    Nu blev det väldigt konstigt formulerat av mig. Alltså min vän tyckte skrapning var MYCKET bättre för hon kände ingenting. Jag kände inte heller något efteråt. Men medicinsk mår man tydligen jätte dåligt av enligt henne, och man blöder mycket pga att ja fostret kommer ut ur pussyn, så ganska vidrigt alternativ.

Svar på tråden Skrapning? Rädd