• Anonym (Snåljåp)

    Jag är så snål....vad ska jag göra?

    Hej. Jag har ett problem. Kag är väldigt snål har jag fått höra. Jag ska berätta lite kort om vissa av mina snåla handlingar:
    - när vi ska äta ute med kompisar så vill jag alltid äta billig mat, så det blir alltid McDonalds. Då köper jag en hamburgare medan de andra köper hela menyer. Jag väljer vatten till dricka. Sedan tar jag ca 4 pommesbitar från varje kompis vilket i slutändan blir en hel pommes efter att jag summerar ihop totalen jag fått från kompisarna.

    -jag går på dejt med en tjej och vill alltid splittra notan. En gång splittrade vi och det fattades 5 kr från henne. Jag var då på henne via sms att hon måste föra över 5 kr till mitt bankkonto. Hon ville inte träffas mer efter det.

    -jag vill aldrg ta min bil när vi ska någonstans utan åker hellre på snålskjuts utan att betala bensin. "Jag ger dig sen" säger jag men det blir inte av.

    -jag blir sur om jag känner ni tvungen att bjuda gäster på fika. Jag snålar som fan. Ställer fram te eller vatten och sen lägger jag fram jättelite fikabröd som jag gärna själv försöker äta så mycket av så inte de får äta.

    Ja ni ser....extremt snål. Ingen vill umgås med mig mer känns det som... Och någon brud lär jag inte få i och med mitt beteende.

    Vad ska jag göra? Det svider i magen när jag försöker att inte vara snål. Jag trivs med att vara snål.

  • Svar på tråden Jag är så snål....vad ska jag göra?
  • Anonym (K)

    Exakt vad är det du trivs med?  Uppväger det att folk inte vill umgås med dig och att du inte kommer att hitta någon tjej?

  • solskenskaka

    Du får väl fråga dig om"fördelarna" för dig med att vara snål verkligen väger upp nackdelarna med att inte vara omtyckt av vänner och tjejer tex. Själv skulle jag vantrivas i ditt sällskap. Att vara generös är långt mycket mer gångbart, och man kan ha en generös inställning även om man råkar ha ont om pengar. Betalar sig i längden i form av kärlek och vänskap.

  • Anonym (C)

    Fy, du låter inte rolig att umgås med! Börja med att alltid betala för dig själv och aldrig snylta på andra!

    Hur tänkte du när du sa åt dejten att föra över 5 kr till dig?? Obegripligt!

    Man kan vara ekonomisk utan att vara snål!

  • Anonym (Snåljåp)
    solskenskaka skrev 2014-07-26 10:03:15 följande:

    Du får väl fråga dig om"fördelarna" för dig med att vara snål verkligen väger upp nackdelarna med att inte vara omtyckt av vänner och tjejer tex. Själv skulle jag vantrivas i ditt sällskap. Att vara generös är långt mycket mer gångbart, och man kan ha en generös inställning även om man råkar ha ont om pengar. Betalar sig i längden i form av kärlek och vänskap.


    Det handlar inte om att jag har lite pengar. Jag har mycket pengar. Min lön är hög. Men jag är så snål
  • sextiotalist

    Jag tycker du är mer än snål, du är girig (vilket i mina ögon är värre än att vara snål), då du förväntar dig att andra ska betala för dig.

    Men vad är syftet, att vara sparsam är en sak, men att vara närig och girig är inte en trevlig egenskap.

    Fundera på varför du är som du är?

  • Anonym (Wildrat)

    Jag tror du behöver prata med psykolog för du har helt klart en störning. Ungefär som såna där "horders" man kan se på amerikanska program som samlar på allt för att fylla ett psykologiskt hål. Skillnaden är att du samlar pengar istf grejer men det är samma fenomen. Ditt hål som du försöker fylla är starkare än driften att vara med andra människor och det är inte normalt så sök hjälp, för din egen skull.

  • Ramborg

    Trivs du verkligen med att vara snål så fortsätt med det för all del. Men jag tycker du ska sluta stjäla från dina vänner. Vill du ha pommes så köp egen.


    42.
  • Anonym (mm)

    Du får väl avgöra vad som är viktigast.  


    Jag är ganska snål som person till folk jag inte känner, generös mot dom jag känner väl. Just för att jag prioriterar deras vänskap mera än pengarna jag skulle kunna spara. Dom bjuder tillbaka och det jämnar ut sig. 


    Om du går på en dejt och skulle vilja träffa henne igen, är då 5 kr värt att inte träffa henne igen? 


    Att du snor av dina vänner pommes istället för att köpa egen värt de pengarna? Som gör att de blir irriterad...


     


    Själv tar jag alltid vatten på McDonalds och en hamburgare utan pommes, dock kallar jag inte det snålhet utan att jag inte gillar att dricka läsk eller pommes. 

  • Zoja

    Du får väl börja prioritera, och tänka logiskt. Vad gör det om du betalar fem kronor mer än dejten? Påverkar det din ekonomi om du bjuder på normalt mycket fika? Ställ dig sådana frågor.

  • Vinterankan

    Jag tror att du skulle må bra av att testa kbt om det är så att du inte klarar av att sluta Svea snål på egen hand. Då får du ta små steg mot ett mindre snålt liv och har chansen att bli lycklig. För precis som du själv noterat så kommer du inte att få varken tjej eller vänner om du beter dig som du gör nu.

  • Odin

    Antingen öppnar du plånboken oftare, eller blir ensam och bitter!!!

    Bara att välja!

Svar på tråden Jag är så snål....vad ska jag göra?