• Threezool

    Synen på att kvinnor inte kan begå övergrepp på barn

    Av någon anledning så försvann tråden där det var en mamma som hade en son på 8år där sonens farmor lät sonen suga på hennes bröst för att han var nyfiken.

    Detta ledde till en diskussion om det var övergrepp eller inte men tydligt var det att folk i allmänhet har svårt att ta till sig att även kvinnor kan begå övergrepp på barn. Varför var det inga som lyfte upp att det var ett övergrepp trotts att tråden hade fått två sidor innan jag nämnde det? Var det för att det var en kvinna som var förövaren och då är det inte lika farligt?

    Män målas oftast ut som de som alltid begår övergrepp mot barn och många brukar dra fram statistik på att så är det. Men är det så konstigt att det är en sådan vinklad statistik när inga lyfter blicken och reflekterar över att det kvinnan gör om en man hade gjort densamma hade tolkats som övergrepp?

    Så här säger tex lagen:

    --------------------------------------------


    4 § Våldtäkt mot barn

    Den som har samlag med ett barn under femton år eller som med ett sådant barn genomför en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt mot barn till fängelse i lägst två och högst sex år.


    Detsamma gäller den som begår en gärning som avses i första stycket mot ett barn som fyllt femton men inte arton år och som är avkomlig till gärningsmannen eller står under fostran av eller har ett liknande förhållande till gärningsmannen, eller för vars vård eller tillsyn gärningsmannen skall svara på grund av en myndighets beslut.


    I Sverige finns en åldersgräns på femton år för att ha samlag. Detta innebär att barn under femton år inte kan samtycka till samlag och om då ett barn under femton år har samlag med en person över femton år är grundregeln den att det då är våldtäkt mot barn. Det finns inget krav på att barnet ska ha tvingats till den sexuella handlingen genom våld eller hot eller på att det måste ha varit den vuxne som tagit initiativ till den sexuella handlingen.


    Om barnet fyllt femton, men inte arton år och har ett biologiskt släktskap med den vuxne, den vuxne är juridisk vårdnadshavare eller har en vårdnadsposition eller


    5 § Sexuellt utnyttjande av barn

    Är ett brott som avses i 4§ första eller andra stycket med hänsyn till omständigheterna vid brottet att anse som mindre allvarligt döms för sexuellt utnyttjande av barn till fängelse i högst fyra år.


    6 § Sexuellt övergrepp mot barn

    Den som genomför en annan sexuell handling än som avses i 4 och 5§§ med ett barn under femton år men inte arton år och som gärningsmannen står i ett förhållande till som avses i 4§ andra st, döms för sexuellt övergrepp mot barn till fängelse i högst två år.

    --------------------------------------------

    Notera nu att lagen dels tar hänsyn om det var ett samlag eller om det var en handling av sexuell karaktär och bedömer detta olika. Då är det i så fall paragraf 5 eller 6 som man går till vid bedömning av straff.

    Så frågan är egentligen, hur kan man inte tycka att en 8åring som suger på en kvinnas bröst som dessutom inte är dennes mamma och dessutom inte har något med amning att göra, inte är en sexuell handling och därav straffbart!?!

    Samt varför värderas samma handling olika beroende på om det är en man eller kvinna där om en kvinna gör det så ses det oftast som kärleksfullt och fint men om en man gör det så är det ett övergrepp?

  • Svar på tråden Synen på att kvinnor inte kan begå övergrepp på barn
  • Philanthropy

    Låter som ett mycket märkligt agerande av farmodern. Känns ju som det helt klart går att benämna som sexuellt övergrepp när det rör sig om ett så stort barn...

  • kakmonstret123

    Ja, det handlade alltså om en nyfiken 8-åring som tilläts känna och sedan suga på farmoderns bröst för att se om det fanns någon mjölk kvar. Givetvis inte sexuellt på något vis ur barnets synvinkel, men att det skulle finnas sexuella intentioner hos farmodern viftades totalt bort som nonsens från många. Hur kommer det sig att vissa tycker att det är okej för en person av kvinnligt kön att utnyttja ett barns nyfikenhet på detta viset, men inte för en av manligt kön?

  • MuppinCowboy
    Philanthropy skrev 2014-07-26 18:26:32 följande:
    Låter som ett mycket märkligt agerande av farmodern. Känns ju som det helt klart går att benämna som sexuellt övergrepp när det rör sig om ett så stort barn...
    Vet inte vilket som är mest märkligast, beteendet eller att det tydligen finns de som försvarar ett sådant beteende.

    Självklart är det över alla gränser för vad som är normalt och personligen hade jag flippat ur och blivit vansinnig vare sig det var en man, kvinna, farmor eller farfar osv

    Man kan inte och bör inte beakta all nyfikenhet som barn kan ha, det finns gränser.


    Dumhet diskriminerar inte
  • Anonym (?)

    Menar du sexuella övergrepp eller övergrepp? Du verkar blanda lite med begreppen. ..

  • Threezool
    Anonym (?) skrev 2014-07-26 19:15:03 följande:

    Menar du sexuella övergrepp eller övergrepp? Du verkar blanda lite med begreppen. ..


    Det är då främst sexuellt övergrepp jag pratar om.
  • kakmonstret123
    MuppinCowboy skrev 2014-07-26 19:11:20 följande:
    Vet inte vilket som är mest märkligast, beteendet eller att det tydligen finns de som försvarar ett sådant beteende.

    Självklart är det över alla gränser för vad som är normalt och personligen hade jag flippat ur och blivit vansinnig vare sig det var en man, kvinna, farmor eller farfar osv

    Man kan inte och bör inte beakta all nyfikenhet som barn kan ha, det finns gränser.
    Man försvarade det hela med att pojken var nyfiken och farmodern hade ju endast stillat hans nyfikenhet kring om det fanns någon mjölk kvar i hennes bröst. När jag försökte påtala att tantens intentioner mycket väl kunde vara sexuella, så var det jag som inte kunde se på det kvinnliga bröstet som annat än en sexleksak...
  • Philanthropy
    MuppinCowboy skrev 2014-07-26 19:11:20 följande:
    Vet inte vilket som är mest märkligast, beteendet eller att det tydligen finns de som försvarar ett sådant beteende.

    Självklart är det över alla gränser för vad som är normalt och personligen hade jag flippat ur och blivit vansinnig vare sig det var en man, kvinna, farmor eller farfar osv

    Man kan inte och bör inte beakta all nyfikenhet som barn kan ha, det finns gränser.
    Ja det är ju den normala reaktionen. Men man har ju märkt att vissa gör tydlig skillnad på kön i vissa situationer samtidigt som de i nästa handvändning hävdar att de är feminister och är för jämställdhet...
  • Bestemor

    Vi var ett par som ansåg att det var övergrepp. Jag anser inte en normal farmor låter barnbarnet suga på hennes bröst.

    Barnbarnet pojke 8 år.

    Värst tycker jag de var som ansåg att det var barnets som bar skulden, han hade frågat om han fick göra det.

    Sen hade ts frågat farmor som nekat, så något stämde helt klart inte.

    Barnet fortsatte hävda att han fått göra det.

  • MuppinCowboy
    kakmonstret123 skrev 2014-07-26 19:37:30 följande:
    Man försvarade det hela med att pojken var nyfiken och farmodern hade ju endast stillat hans nyfikenhet kring om det fanns någon mjölk kvar i hennes bröst. När jag försökte påtala att tantens intentioner mycket väl kunde vara sexuella, så var det jag som inte kunde se på det kvinnliga bröstet som annat än en sexleksak...
    Jag vet inte om det handlar om att man försöker göra allt med amning och nakna bröst så naturligt som möjligt och att inget i samband med det får kritiseras men att farmor eller någon annan kvinna, ja även mamman, låter en 8 åring klämma och suga på brösten och skyller på nyfikenhet är faktiskt varken normalt eller sunt av någon!

    Lite 'lustigt' är det att det ofta är samma människor som pratar högt och brett om hur naturligt och avsexuliserat det är med nakna bröst vid amning samtidigt som det är de som skriker förfärat om någon är topless på bad.

    När det gäller frågan om nakna bröst eller män som i tid och otid ska ner och rota, flytta, dra och klia på saker så  tycker jag personligen att man ska visa hänsyn till sin omgivning

    När det gäller 8-åringar ska dom hålla sig från sin farmors bröst, inget snack om saken!
    Att ens försöka normalisera eller försvara det är inte normalt någonstans. Punkt
    Philanthropy skrev 2014-07-26 19:47:11 följande:
    Ja det är ju den normala reaktionen. Men man har ju märkt att vissa gör tydlig skillnad på kön i vissa situationer samtidigt som de i nästa handvändning hävdar att de är feminister och är för jämställdhet...
    Vare sig det är feminister eller antifeminister, så gör man fel om man gör skillnad på sin åsikt enbart baserat på vilket kön det handlar om.
    Dety är väl händelsen man ska bedöma och inget annat.

    Dumhet diskriminerar inte
  • MuppinCowboy
    Bestemor skrev 2014-07-26 20:13:15 följande:
    Värst tycker jag de var som ansåg att det var barnets som bar skulden, han hade frågat om han fick göra det.
    Det här kan jag inte kommentera för om jag försöker kommer jag använda ett sådant språk om dessa personer att eder MuppinCowboy blir avstängd ett halvår framåt.

    jag har alltså inte mycket positivt att säga om sådana människor..


    Dumhet diskriminerar inte
  • Anonym (anonym)

    En 8-åring kan väl rimligtvis inte vara speciellt intresserad av farmors bröst, har väldigt svårt att tänka mig att barn vill kolla om det finns mjölk i brösten om de inte är max 2 år och fått ett syskon och det är mammas bröst.
    Ytterst obehagligt med vuxna människor som tillåter barn att undersöka deras kroppar om det inte är ett väldigt litet barn typ 1 år som gärna vill pilla i föräldrars öron, peta i ögonen...

  • Bestemor
    MuppinCowboy skrev 2014-07-26 21:18:28 följande:

    Det här kan jag inte kommentera för om jag försöker kommer jag använda ett sådant språk om dessa personer att eder MuppinCowboy blir avstängd ett halvår framåt.

    jag har alltså inte mycket positivt att säga om sådana människor..


    Inte jag heller, man blir bara förbannad.

    Jag själv är mormor och kan inte för min värld förstå hur de kan försöka förklara vad den farmodern har i huvudet.

    Något är väldigt fel i alla fall.
  • Bestemor
    kakmonstret123 skrev 2014-07-26 21:44:26 följande:

    Väldigt tyst från de som ivrigt argumenterade tidigare. Synd, hade varit kul att få igång en debatt igen!


    De kanske tänkte lite, att deras barn skulle göra samma sak med farmor. Då var det i så jäkla naturligt längre.
  • solskina

    Ja att kvinnor är förövare är inget nytt, men dom är det på ett annat sätt en en man med penis.
    Jag får i mitt jobb höra massor av olika berättelser om kvinnor som utsätter sina barn för det ena eller andra. Men det anmäls sällan. 

    Är en kvinna inblandad så utgår det oftast att det finns en dominant man i närheten. Det var inte för många år sedan som man insåg att kvinnor även dom kan vara pedofiler. Se på det stora fallet på nätet har om året. Då var det kvinnor som var drivkraften. 

    En vuxen Farmodern är ansvarig för vad hon gör och hon skulle självklart sagt att nej man har inte bröstmjölk kvar. Precis som min förövare skulle ha sagt när jag kom och tittade på porrfilm med honom när jag var 9 år. Det var starten på sexuella övergrepp i 4 år.

  • Bestemor
    Bestemor skrev 2014-07-26 22:17:35 följande:

    De kanske tänkte lite, att deras barn skulle göra samma sak med farmor. Då var det i så jäkla naturligt längre.


    Inte naturligt ska det stå
  • Threezool
    kakmonstret123 skrev 2014-07-26 21:44:26 följande:

    Väldigt tyst från de som ivrigt argumenterade tidigare. Synd, hade varit kul att få igång en debatt igen!


    Ja det verkar konstigt att de inte har dykt upp, de var ju så säkra på sin sak. Skönt att veta iaf att fler tycker samma sak, då är ju folk ändå uppmärksamma på det som tur är.
Svar på tråden Synen på att kvinnor inte kan begå övergrepp på barn