• kajsaemma

    Hur vet man om det är förlossningsvärkar?

    Jag är i vecka 39+0
    Sedan ungefär 24 timmar tillbaka har jag haft smärtor längst ner i ryggen som sedan strålar fram mot magen. Dessa smärtor kommer i vågor, de börjar som lätta sedan byggs smärtan upp och håller sig på jämn nivå ca 40 sek för att sedan sakta försvinna.
    Jag har sovit dåligt i natt, har vaknat varje gång dessa vågor av smärtor kommer. De kommer mellan 5-20 minuters mellanrum och håller i sig 40-60 sekunder ungefär.
    Jag ringde förlossningen igår kväll och de sa "ja det kan vara värkarbetet som påbörjats" men hur vet jag? Jag trodde att det ska kännas mer i magen.

    Hur var det för dig när dina värkar startade?
    Kan du beskriva smärtorna?

  • Svar på tråden Hur vet man om det är förlossningsvärkar?
  • FrauCasio

    Ungefär som du beskriver det i två hela dagar. Sedan ökade de ganska snabbt och gjorde mer och mer ont och varade längre också. Då ringde vi in. Jag var öppen fem cm när vi kom. Lycka till!

  • metervara

    Låter som värkar iaf! Min förlossning började som molande mensvärk och sen kom dom strålande smärtorna i svanken och magen.

    Lycka till!

  • metervara

    Om jag skulle beskriva smärtan närmare så är det som att någon rotar runt med en kniv i svanken på en och så sprider sig den smärtan vidare till magen där den övergår till något slags molande som att en hand griper tag i livmodern och trycker till den om och om igen i ungefär en minut.

  • kajsaemma
    metervara skrev 2014-07-26 19:07:39 följande:

    Om jag skulle beskriva smärtan närmare så är det som att någon rotar runt med en kniv i svanken på en och så sprider sig den smärtan vidare till magen där den övergår till något slags molande som att en hand griper tag i livmodern och trycker till den om och om igen i ungefär en minut.


    Ja så känns det faktiskt!

    Det börjar ta riktigt ont nu, det blir bara värre och värre
  • kajsaemma
    FrauCasio skrev 2014-07-26 18:56:58 följande:

    Ungefär som du beskriver det i två hela dagar. Sedan ökade de ganska snabbt och gjorde mer och mer ont och varade längre också. Då ringde vi in. Jag var öppen fem cm när vi kom. Lycka till!


    Okej, ja det borde ju vara värkar, kan inte förstå vad annars det kan vara..
  • FrauCasio
    kajsaemma skrev 2014-07-26 19:38:54 följande:

    Okej, ja det borde ju vara värkar, kan inte förstå vad annars det kan vara..


    Det är värkar. Har du ingen sådan där graviditets timer på mobilen, en app? Det var den som hjälpte mig att avgöra att nu kommer värkarna så tätt så då ringde vi in.
  • kajsaemma
    FrauCasio skrev 2014-07-26 19:59:26 följande:
    Det är värkar. Har du ingen sådan där graviditets timer på mobilen, en app? Det var den som hjälpte mig att avgöra att nu kommer värkarna så tätt så då ringde vi in.
    Jag tar tid på värkarna med hjälp av en app nu, är ca 8 minuters mellanrum..

    Jag ringde in till förlossningen, de sa att jag skulle komma när värkarna kom med 5 minuters mellanrum. Hoppas det går fort!
  • FrauCasio
    kajsaemma skrev 2014-07-26 22:24:22 följande:

    Jag tar tid på värkarna med hjälp av en app nu, är ca 8 minuters mellanrum..

    Jag ringde in till förlossningen, de sa att jag skulle komma när värkarna kom med 5 minuters mellanrum. Hoppas det går fort!


    Oh lycka till nu! Skriv gärna hur det gått!
  • FrauCasio
    kajsaemma skrev 2014-07-28 18:15:37 följande:

    Jag åkte in på förlossningen kl 02 igår och födde en liten flicka kl 06.33! :)


    Stort grattis till fina flickan! Kram
Svar på tråden Hur vet man om det är förlossningsvärkar?