• Anonym (foodie)

    Matmissbrukare

    Hej, jag är matmissbrukare.


    Insåg det när jag såg att mitt beteende liknade någon jag känner som har alkoholproblem. Det ljögs, smusslades och spårade ur. Ibland när jag träffat någon vän eller så, så är allt jag sitter och tänker på att jag snart ska få gå hem men först svänga förbi mataffären och köpa kakor, läsk, chips, glass eller vad jag känner för att hetsäta.


    Sen blir det som en liten ritual väl hemma, rätt andaktligt med ordnade skålar och en bra film eller något att se på tv. Sen äta äta äta äta. På senare år har jag börjat kräkas upp skiten eftersom jag redan gått upp 30kg pga detta beteende. Har hållit vikten sedan dess men går självklart inte ner.


    Sen kommer det klassiska "på måndag" eller "imorgon" DÅÅ ska jag ta tag i mig själv. Och jag har gått ner 10kg eller så, sedan är jag tillbaka i skiten igen.


    Försöker skippa snabba kolhydrater för att inte trigga igång något i onödan, men ibland faller jag ändå tillbaka ner i ätar-träsket.


    Såg detta som handlar om sockerberoende

    och skrattade och grät för att jag kände så väl igen mig i missbrukar-kategorin


    Någon mer som är såhär?

  • Svar på tråden Matmissbrukare
  • Anonym (foodie)
    Frontline skrev 2014-07-27 01:37:14 följande:

    kakor, läsk, chips, glass kallar du det för mat?


    "kakor, läsk, chips, glass eller vad jag känner för att hetsäta." Skrev jag. Kan lika gärna vara bröd med pålägg eller någon maträtt. Dock inget nyttigt för jag går inte igång på spenat liksom...
  • Anonym (hm)

    Kanske dags för TS att gå igång på spenat och annat frukt och grönt liknande. Då kan hen missbruka som fan.

  • Frontline
    Anonym (foodie) skrev 2014-07-27 01:43:24 följande:
    "kakor, läsk, chips, glass eller vad jag känner för att hetsäta." Skrev jag. Kan lika gärna vara bröd med pålägg eller någon maträtt. Dock inget nyttigt för jag går inte igång på spenat liksom...
    Så du menar att du går igång på att få trycka i dig en pizza men lite nyttigt spenat det är inget för dig?
    Hur går du igång då?
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (foodie)
    Frontline skrev 2014-07-27 01:51:53 följande:
    Så du menar att du går igång på att få trycka i dig en pizza men lite nyttigt spenat det är inget för dig?
    Hur går du igång då?
    Jag äter spenat och nyttig, riktig mat med men det är inget som jag hetsäter. Får väl göra jämförelsen alkohol och mjölk för en alkoholist. Det går inte att dricka Ett glas om man har en hel flaska och är ensam.
  • Anonym (foodie)
    Anonym (hm) skrev 2014-07-27 01:49:29 följande:

    Kanske dags för TS att gå igång på spenat och annat frukt och grönt liknande. Då kan hen missbruka som fan.


    Dags för dig att vara seriös, eller du kanske gillar att sparka på folk som ligger?
  • Anonym (foodie)
    Frontline skrev 2014-07-27 01:51:53 följande:
    Så du menar att du går igång på att få trycka i dig en pizza men lite nyttigt spenat det är inget för dig?
    Hur går du igång då?
    Går igång = blir speedad/glad och tappar kontrollen efterhand.
  • Grande Rock
    Frontline skrev 2014-07-27 01:37:14 följande:

    kakor, läsk, chips, glass kallar du det för mat?


    Frontline skrev 2014-07-27 01:51:53 följande:
    Så du menar att du går igång på att få trycka i dig en pizza men lite nyttigt spenat det är inget för dig?
    Hur går du igång då?
    Anonym (hm) skrev 2014-07-27 01:49:29 följande:

    Kanske dags för TS att gå igång på spenat och annat frukt och grönt liknande. Då kan hen missbruka som fan.




    Skillnaden mellan er och TS är att TS konstaterat vad som är hens problem och börjat ta tag i det
    Assumption is the mother of all Fuck-ups
  • Grande Rock

    TS, jag sitter i precis samma sits som du. Jag klarar det hyggligt på vardagar, men nu under semestern har det gått åt pepparn, längtar till jag får börja jobba igen och få lite fasta rutiner.


    Assumption is the mother of all Fuck-ups
  • Anonym (hm)

    Man kan nog lägga band på sig såvida man inte lider av något sjukligt tillstånd typ bullmi eller så och har hetsätningsproblem av den typen. Men om man känner att man inte kan kontrollera sig alls så är det precis som med allt annat, då får man söka hjälp för sitt problem. Att få gå till botten med vad som driver dig att äta på detta viset kanske något problem i barndomen eller vad vet jag men i terapi kan man lösa upp knutarna.
    Så ärligt talat om DU är seriös så söker du hjälp eller växlar över att äta exempelvis grönt där risken för hetsätning knappast är hög dvs med spenat.

Svar på tråden Matmissbrukare