• Löparnörden

    Lämna infertil sambo?

    Hos oss är det tvärtom, mina ägg som inte fungerar så vi har en liten äggdonationstjej. Min man skulle aldrig ha kommit på tanken att lämna mig på grund av det. Kan verkligen inte förstå vad som är så viktigt med att dela gener. För gener är det enda jag inte delar min dotter, hon har växt i min mage och vi har funnits där från hennes första sekund. Hon är vårt underverk oavsett vems gener hon har. Så kommer det bli för dig och din sambo om ni gör insemination med donerade spermier. Det enda han inte kommer dela med erat eventuella barn är DNA-sträng och att vara förälder handlar om så mycket mer är gener. Om det är att dela gener som är det viktiga för dig undrar jag om du är mogen att bli förälder.

    Näe tag dig en funderare på vad som är viktigt här i livet. Jag hoppas för din sambos skull att du kommer fram till att det viktiga är att ni får ett gemensamt barn oavsett hur, annars att du lämnar honom så att han kan hitta lyckan med någon som bättre förstår vad föräldraskap handlar om. Som andra skriver så är chanserna att lyckas med insemination mycket goda och betydligt billigare än äggdonation som vi gjort.

  • Löparnörden
    Jeaninne skrev 2014-07-27 20:30:47 följande:
    ...skulle du ha sagt det till Shahen av Iran också, när han lämnade sin älskade Soraya för att hon inte kunde bli med barn - och hon inte kände att hon kunde acceptera en bihustru..? Det var oerhört tragiskt; de stängde in sig i en svit sista natten som gifta... för de älskade ju varandra. Men har den ena i paret denna brist, då är det ju som det ÄR...

    (Sedan gifte han sig med Farah Diba, och hon födde honom två prinsar och två prinsessor!)

    Förstår inte riktigt vad du menar eller om du missförstod mig men ja.
    Som mamma till ett äggdonationsbarn så genetik ingen som helst betydelse, varken för mig eller min man. Hon är vårt gemensamma barn som JAG FÖTT under en långdragen förlossning, för jag ser att du skrivit om det i ett tidigare inlägg.

    Känner inte till Shahen av Iran närmare men utifrån det du skriver så låter han lika kallhjärtad som ts först låter. När jag läser noggrannare nu ser jag att ts kommit på andra tankar och det gläder mig, lycka till och hoppas at det löser sig för er. Och tack neverpreggo för att du håller med om att biologi/genetik inte spelar någon roll.
  • Löparnörden
    Anonym (Förstår) skrev 2014-07-27 21:44:53 följande:
    Det kanske inte spelar någon roll för dig och din man men det gör det kanske för andra. Och jag tror att man kanske åtminstone till en början när man precis fått ett tråkigt besked ang möjligheterna att skaffa barn så är man kanske inte mottaglig för den möjligheten utan det kanske måste få sjunka in innan man - eventuellt - ser det som en möjlighet?
    Som jag skrev ovan ser jag äggdonation snarare som en bättre version av adoption och personligen skulle jag möjligen kunna sträcka mig till äggdonation men jag är däremot inte alls intresserad av att adoptera (shoot me).
    Första gången äggdonation nämndes var dock min spontana reaktion "Men då är det ju inte mitt barn!" Jag tyckte det lät som en extremt dålig deal att behöva genomlida en graviditet och en förlossning för att få ett barn som inte genetiskt är mitt! Då tyckte jag att jag lika gärna kunde adoptera så slapp jag ju iaf förstöra min kropp! Nu som sagt ser jag ju fördelarna med att kunna påverka fosterstadiet och barnets första tid men helt jämförbart med ett eget genetiskt barn tycker jag faktiskt inte fortfarande att det är.
    Jo visst kan man tänka och känna olika. För oss var det viktiga att få bli föräldrar, att få guida och finnas till för vår dotter genom livet och följa hennes utveckling till att bli en egen underbar individ. I min värld är det det föräldraskap handlar om, inte att sprida sina gener vidare. Men som sagt alla har rätt till sina tankar och känslor.

    Att vara gravid och föda min dotter och se hennes ögon för första gången var det mäktigaste jag gjort, oavsett vems gener hon har. Men visst förstår jag att det är många känslor runt ett infertilitetsbesked, har ju själv varit där.
  • Löparnörden
    Anonym (realitycheck) skrev 2014-07-28 09:33:44 följande:

    Om hon burit barnet är hon biologisk förälder, då de delat blodomlopp och näring och hela den biten, barnet utvecklas i henne och påverkas direkt av hur hon lever, vad hon äter, eventuella sjukdomar o s v. Är barnet adopterat t ex däremot är hon inte barnets biologiska förälder.


    Tack för att du förtydligade det, många i tråden verkar glömma det. Som mamma till ett äggdonationsbarn har jag genomgått precis allt som vid en vanlig graviditet. Samma sak för en man som får dela sin partners graviditet vid spermiedonation (vill absolut inte heller förringa adoptivföräldrars betydelse). Min upplevelse skulle inte ha varit annorlunda eller mina känslor mindre om min dotter kommit från mitt eget ägg. Ett ägg är ju bara en cellklump.

    Varför skulle man vara mindre förälder för att man inte delar gener? Att vara förälder handlar väl om att finnas för sitt barn och få följa sitt barns utveckling. I tidigare inlägg pratas det om att föräldrar som inte är genetisk förälder skulle älska sitt barn mindre. Tror nog det kan vara tvärtom, att ett barn som tillkommit genom någon form av donation eller adoption är högt efterlängtat och väldigt älskat. Förhoppningsvis skaffar man också barn för barnets skull och inte bara för sin egen skull och om ska se till ett barns bästa, vad är bättre: att vara älskad och efterlängtad av föräldrar som man inte delar DNA med eller att exempelvis växa upp hos icke fungerande genetiska föräldrar ?
  • Löparnörden
    neverpreggo skrev 2014-07-29 12:55:33 följande:

    Så par som har problem med att få barn ska inte få barn?
    Gissar på att du då inte tycker adoption är ett alternativ.

    Kan inte förstå när folk som kan få barn lätt tycker att alla andra ska acceptera att vara utan. Den attityden är inget jag förespråkar eller ens kan förstå. Problem med fertiliten är VANLIGT och håller sig med skam sålänge folk låter det vara skamfyllt. Har jag eller någon annan ett mindre värde som person för att vi har problem med att få barn, har vi rätt att bli lämnade av partners för att vi inte kan klämma ur oss en unge utan hjälp/inte alls? Den synen på mänskligheten är för mig vidrig och inget man behöver för man är hård nog mot sig själv i den situationen.
    Tack igen neverpreggo för att du sätter ord på mina tankar.

    Jeaninne hur har du tänkt att alla vi med fertilitetsproblem ska få barn? Alla kan inte adoptera, adoptionsköerna är redan tillräckligt långa. Tycker du att vi ska förbli barnlös? Du säger indirekt att det är fel att min älskade dotter finns till, tack så mycket.

    Vilken tur att det inte är inte är sådana kalla och inskränkta människor som dig som skriver lagstiftningen.

    Och jag har fortfarande inte fått något svar från er som är motståndare till donation vad ni tycker att föräldrarskap handlar om och går ut på.
  • Löparnörden

    Sluta upp med ditt skitsnack jeaninne. JAG ÄR min dotters riktiga mamma. På vilket sätt är vår donator MIN dotters mamma? Vad har hon bidragit med förutom en cellklump? Har hon burit henne i sin mage, delat blodomlopp med henne och fött henne? Har hon ammat henne? Tröstat henne när hon är ledsen? Nej det har JAG gjort. På vilket sätt kommer min dotter att växa upp under onormala förhållanden? HON KOMMER VÄXA UPP MED TVÅ ENGAGERADE OCH FÖRÄLDRAR SOM ÄLSKAR HENNE ÖVER ALLT ANNAT, varav en är hennes genetiska förälder, eftersom det verkar vara så viktigt med genetik för dig. Jo tråden handlar definitivt om föräldraskap eftersom du pratar om riktiga föräldrar. Så utifrån det jag skrivit ovan och det du själv skrivit i tidigare inlägg, vad menar du är en riktig förälder?

    Vår dotter kommer inte få någon identitetskris för likt nkmamma kommer vi vara 100% öppen och hon är väldigt välkommen att uppsöka sin donator om hon skulle vilja i framtiden och jag är 100% säker på hon kommer se mig som uppfostrat henne och som hon vuxit upp med som sin mamma. Precis som nkmamma skrev så krävs det en del för att få donera och ta emot en donation i Sverige så jag tror nog att bägge parterna vet vad de gör och är fullständigt införstådda och har tänkt igenom sitt beslut. Läs på innan du uttalar dig. Angående byråer för att hitta genetiska föräldrar eller barn så finns det alltid människor som vill tjäna pengar. Så som lagstiftningen ang celldonationer ser ut i Sverige har jag svårt att se att ett sådant företag skulle kunna bli lönsamt. Tror du på allvar att de som donerat ser sig som det barnets förälder? Tror du verkligen att ett barn kan se någon annan än den vuxit upp med som sin förälder?

    Om det sjuka partiet du tydligen sympatiserar med skulle få något att säga till om och donation skulle förbjudas så finns det som tur är alternativ i andra länder där man i så fall är mindre trångsynt.

    Jag ber dig om 2 saker. Tänk dig in i om det var du som inte kunde få barn, om det var dig det handlade om. Hur skulle du känna och tänka då? Skulle du resonera likadant då?

    Om du burit ett barn i din magen, fött det, ammat det och älskat det från första sekund, skulle du då säga att det inte var dit riktiga barn och att du inte var dess riktiga förälder?

  • Löparnörden
    talktothehand skrev 2014-07-30 12:25:09 följande:
    Kunde du inte trycka in lite fler fördomar i en och samma mening? "Vanlig, normal familj" och "skämmiga hemligheter". Jag blir mörkrädd när jag läser sådana kommentarer.

    Och vad exakt är det som är pinsamt med att vara infertil, impotent etc? Folk kan skvallra på byn säger du? Har folk inget vettigare att prata om än andra människors fysiska problem, ja då kan de inte ha särskilt mycket vett i skallen. 

    Om något är pinsamt så är det du med dina grottmänniskovärderingar. DU är en sådan människa som hjälper till att föra fördomar vidare till yngre generationer och som underhåller byskvallret (för jag misstänker att du bor i en sådan by själv). Jag tycker synd om dig. 
    The little I know I owe to my ignorance
    Klockrent sagt.
  • Löparnörden
    Jeaninne skrev 2014-07-30 11:48:39 följande:
    Nä, men om det skulle ha funnits ett fideikomiss eller en adlig titel i er familj, eller några släktklenoder, så skulle hon inte ha haft rätt till dem. Skulle det ha funnits i hennes genetiska (men många sätter likhetstecken mellan genetisk och biologisk) mammas släkt, så skulle hon däremot under vissa omständigheter kunna få arvsrätt till det, om kontakten med den släkten återupptogs. (Jag säger "vissa omständigheter", för vissa av dessa arvsprivilegier kommer bara ifråga för barn födda inom äktenskap).

    Likaså kan du komma att upptäcka att hon är en främmande fågel - för att hon har fått anlag och karaktärsdrag som du och din man saknar. Det kan bli som att uppfostra en vacker svan om ni är fula ankor - eller tvärtom.

    Riktigt detsamma kan det aldrig bli, och det får du nog lov att acceptera.
    Dina kommentarer om adel och kungligheter saknar verklighetsuppfattning och har inget med det verkliga samhället att göra. Igen så skaffade jag barn för barnets skull, för att jag tror att jag är en bra mamma som kan ge mitt barn en trygg uppväxt och en bra tillvaro. Inte tusan skaffade jag barn för att ha någon som kan ärva mig, gör man det tycker jag synd om det barnet. Förklara gärna för mig hur man kan ärva någon som inte är ens vårdnadshavare/"på pappret registrerade förälder", eller tvärtom inte ärva någon som är ens förälder. Du svarar inte på nån av mina frågor men jag antar att det är för att du saknar argument. Titta på det här filmklippet med ett amerikanskt äggdonationsbarn så får du lite mer förståelse för barnets perspektiv.

    ">



    Näe min dotter kanske måhända inte kommer ha mina utseendedrag men det emotionella bandet mellan barn och förälder handlar om så mycket mer än anletsdrag. Hur kan någon jag känt hela dess liv vara en främmande fågel för mig? Hur många känner du som är kopior av sina föräldrar? För att göra en liknelse om vackra svanar och fula ankor som jag tror du förstår. Titta på Monacos förstefamilj. Grace Kelly som var en vacker svan fick en ful ankunge - Prins Albert. Tittar man på dem så har de inga gemensamma drag och då är ändå hon hans genetiska mamma.

    Kan du en gång för alla kan förklara och komma med sakliga argument varför gener är viktigare än en bra uppväxt och att viga sitt liv åt sitt barn och inte bara komma med floskor.
  • Löparnörden
    Löparnörden skrev 2014-07-30 13:22:55 följande:
    Dina kommentarer om adel och kungligheter saknar verklighetsuppfattning och har inget med det verkliga samhället att göra. Igen så skaffade jag barn för barnets skull, för att jag tror att jag är en bra mamma som kan ge mitt barn en trygg uppväxt och en bra tillvaro. Inte tusan skaffade jag barn för att ha någon som kan ärva mig, gör man det tycker jag synd om det barnet. Förklara gärna för mig hur man kan ärva någon som inte är ens vårdnadshavare/"på pappret registrerade förälder", eller tvärtom inte ärva någon som är ens förälder. Du svarar inte på nån av mina frågor men jag antar att det är för att du saknar argument. Titta på det här filmklippet med ett amerikanskt äggdonationsbarn så får du lite mer förståelse för barnets perspektiv.

    ">



    Näe min dotter kanske måhända inte kommer ha mina utseendedrag men det emotionella bandet mellan barn och förälder handlar om så mycket mer än anletsdrag. Hur kan någon jag känt hela dess liv vara en främmande fågel för mig? Hur många känner du som är kopior av sina föräldrar? För att göra en liknelse om vackra svanar och fula ankor som jag tror du förstår. Titta på Monacos förstefamilj. Grace Kelly som var en vacker svan fick en ful ankunge - Prins Albert. Tittar man på dem så har de inga gemensamma drag och då är ändå hon hans genetiska mamma.

    Kan du en gång för alla kan förklara och komma med sakliga argument varför gener är viktigare än en bra uppväxt och att viga sitt liv åt sitt barn och inte bara komma med floskor.
    Verkar som att filmklippet tagits bort. Ber om ursäkt för det. Här kommer ett annat klipp med samma flicka och hennes mamma

    ">



  • Löparnörden
    Gina43 skrev 2014-07-30 12:56:51 följande:
    Din förälder är den mor som fostrade dig, såg dig växa upp och tog dig under sina vingar. Din biologiska mor är inte mer än just din biologiska mor och enbart detta gör inte henne till "riktig förälder". Semantik kan man tycka, men det är ju någorlunda viktigt i sammanhanget att man inte sammanblandar koncepten (särskilt om man ska vara "smart").

    Jag har lite svårt att tro ditt inlägg. Det är lite för onyanserat och hätskt. Det låter för mig som en trollkommentar.
    Exakt min tanke
  • Löparnörden
    Jeaninne skrev 2014-07-30 13:51:21 följande:
    Jag menar att det finns sammanhang där det genetiska - blodet om man så vill - alltid kommer att vara viktigt.

    Prins Alberts far var ju gräsligt ful, så det är inte så konstigt att han ser ut som han gör. För övrigt är jag inte övertygad om att Grace Kelly var så förfärligt vacker i sig själv. På privatbilder, utan smink, såg hon alldaglig ut. Hon var en mediaprodukt där man fick lära sig att man skulle tycka att hon var fantastiskt vacker.

    Gener är inte viktigare än en bra uppväxt, men i idealfallet borde alla barn växa upp med sina riktiga föräldrar - som ska vara bra! Allt annat är icke-optimalt.

    Att vissa skapar barn på konstgjorda sätt, vare sig de kan bli bra föräldrar till dem eller inte, gör ju inte tillvaron varken lättare eller svårare för de barn som växer upp med olämpliga bioföräldrar. Det är ett icke-argument.
    Och där säger du emot dig själv. Just det, prins Albert är lik sin far men inte sin mor. Vad är det som säger att om jag skulle ha kunnat få genetiska barn att denne skulle ha varit likt mig? Vad spelar utseende för roll?

    Du skriver om enäggstvillingar i ett annat inlägg. klart de blir lika i utseende och i övrigt. Men varför skulle de eller eller vilket barn som helst få det sämre om de inte växer upp hos sina genetiska fötäldrar? På vilket sätt får de en sämre uppväxt och får svårigheter i livet? Det svarar du inte på, för det verkar du ju anse. Och igen, vad är en "riktig" förälder?
  • Löparnörden
    Jeaninne skrev 2014-07-30 16:58:05 följande:
    Vad är sociala föräldrar då, som skiljer dem från juridiska i det här fallet? (Jag fattar att det kan vara så när det är fosterföräldrar.)
    Det får du förklara det är ju du som försöker göra skillnad på föräldar och föräldrar.
  • Löparnörden
    Gina43 skrev 2014-07-30 18:10:40 följande:
    Jaha? Jag är inte särskilt lik mina föräldrar heller. Jag kan inte se från vem jag fått min näsa, mun eller kind.

    Personligen tror jag att denna form av identitetsproblem är inducerade, dvs. skapade genom att man tillfört ett frö som individen sedan odlat vidare (i mån av utrymme/behov). Sedan kan jag förstås förstå att tankarna uppstår om man är hemskt olik resten av familjen, men skillnader kan också ske naturligt genom nedärvning från mors och fars föräldrar.
    Precis.

    I alla artiklarna säger personerna att de älskar sina föräldrar, en säger att det till och med fick denne att älska sin pappa mer och alla säger att de ser pappan de växte upp med som sin pappa. Ingen verkar ha haft någon djup livskris förutom att det kunde kännas märkligt att inte likna sin släkt. Dessutom var alla personerna lite äldre barn när de fick informationen och då förstår jag att det kan kännas traumatiskt. Berättar man det för barnet i tidigt stadium på barnets nivå blir det en del av själv.

    Jeaninne verkar inte kunna förstå att vatten faktiskt kan vara starkare än blod.
Svar på tråden Lämna infertil sambo?