• pease10

    ?slam be 5ggr Vill lära mig

    Hej kära muslimer där ute. Ni som ber kan ni skriva lite hur ni har kört er att be alla bönerna? Har jätte svårt att köra ib de. Jag lyssnar på mi. Telefon i hörlurar och läser efter få går det bra men utan alla dessa fuska så har jag glömt. Kan jag be med hörlurar i örat tills jag kör eller är det emot gudsvilja ? Tacksam för svar

  • Svar på tråden ?slam be 5ggr Vill lära mig
  • Heysoulsister

    Nej inte imot Guds välja. Gud blir glad när han vet du lär dig och vill lära dig . Kör hur du vill och tycker är bäst för dig tills du lärt dig

  • lallaa
    pease10 skrev 2014-07-27 17:12:29 följande:

    Hej kära muslimer där ute. Ni som ber kan ni skriva lite hur ni har kört er att be alla bönerna? Har jätte svårt att köra ib de. Jag lyssnar på mi. Telefon i hörlurar och läser efter få går det bra men utan alla dessa fuska så har jag glömt. Kan jag be med hörlurar i örat tills jag kör eller är det emot gudsvilja ? Tacksam för svar


    Salam aleikum.

    Det jag gjorde var att skriva ner bönen på ett papper och hade det liggandes på bönemattan samtidigt som jag bad så att jag kunde läsa av det. Efter någon vecka så har man lärt sig den.
  • pease10

    Ok ska göra så jag med... Tack snälla. En annan fråga? Ni som jobbar/ studerar hur gör ni med bönen? Ber ni det ni har missat på kvällen när ni kommit hem??

  • Heysoulsister
    pease10 skrev 2014-07-27 22:13:11 följande:

    Ok ska göra så jag med... Tack snälla. En annan fråga? Ni som jobbar/ studerar hur gör ni med bönen? Ber ni det ni har missat på kvällen när ni kommit hem??


    Japp exakt . Min moster ber på jobbet men hon har egen kontor vi andra kan inte så det gäller att be när vi kommer hem.
  • lallaa
    pease10 skrev 2014-07-27 22:13:11 följande:

    Ok ska göra så jag med... Tack snälla. En annan fråga? Ni som jobbar/ studerar hur gör ni med bönen? Ber ni det ni har missat på kvällen när ni kommit hem??


    All tack till Gud.

    Ja om du har möjligheten att be på jobbet så blir bönen obligatorisk men om du verkligen inte kan be på jobbet så går det bra att ta igen bönen hemma.
  • lallaa
    lallaa skrev 2014-07-28 02:13:42 följande:
    All tack till Gud.

    Ja om du har möjligheten att be på jobbet så blir bönen obligatorisk men om du verkligen inte kan be på jobbet så går det bra att ta igen bönen hemma.
    Sedan vill jag tillägga att människan är på olika nivåer, så det finns personer som anstränger sig mycket för att kunna be bönen i dess tid även på jobbet.

    Att kommunicera med sin chef eller lärare kan vara bra också, fråga om dem vet något rum där du kan be osv.
  • mr me

    Måste ni be färdigskrivna böner? Blir inte det väldigt repetitivt och inte särskilt uppriktigt eller "från hjärtat"?

    Stackars er gud som måste lyssna på samma sak om och om och om igen från miljoner människor, utan att veta om de riktigt menar det eller ej. Tror ni inte att det skulle intressera honom mer att få höra vad var och en av er egentligen tycker och hur ni egentligen känner?

    Det är ju oerhört falskt om muslimen som lever i överflöd ber på exakt samma sak som den muslim som hungrar och har förlorat sin familj i krig? Har de samma behov? Har de samma utgångspunkt i sina liv?

  • TaaDaa

    Bönen är ett tecken på dyrkan och att göra den minst 5 ggr om dagen är för att påminna en om Gud och genom denna påminnelse göra handlingar som behagar Honom.
     Det är ju väldigt svårt att göra något dåligt och veta att du ska möta Gud i bönen om en halvtimme  Flört

    Orsaken som jag ser det varför alla ska göra lika och säga samma saker i bönen (rika ,fattiga) är för att alla är vi lika inför Gud, det spelar ingen roll vad du äger eller hur rika dina föräldrar var.   
    Man säger samma saker i bönen, men vet du vad man säger på svenska?
    Man bevittnar att Gud finns, att Han är den enda Guden och att Mohammed är Hans sändebud.    Man läser minst två verser ur Koranen, man säger all ära tillhör Gud, och man säger Gud är större .

    Vill man be något specifikt med tanke på din jämförelse fattig/rik, finns det plats för det i den obligatoriska bönen och andra självvalda tillfällen, dessa kallas duaa och är väldigt vanliga.  Där kan man be om vad man vill, Gud älskar den som vänder sig till Honom i bön.

    FÖRRÄTTA regelbundet (de dagliga) bönerna och (särskilt) den bön som har en central plats och res er i from ödmjukhet inför Gud. 
    Koranen 2:238

     Sök med tålamod (Guds) hjälp i bönen!  
    Det är förvisso en svår (väg) utom för de ödmjuka, 
    Koranen 2:45

    Det skall gå de troende väl i händer; 
     de som ber med ödmjukt sinne, 
    Koranen 23:1-2

    och de som slår fast vid sitt vittnesmål, och de som slår vakt om bönen (och de föreskrifter som omger den). 
    (Alla) dessa skall (hälsas) med hedersbetygelser i (paradisets) lustgårdar. 
    Koranen 70:33-35

Svar på tråden ?slam be 5ggr Vill lära mig