• Anonym (villrådig)

    Vill inte vara nära min man ... alls. Går det att återuppliva en attraktion som dött?

    Ja, som rubriken lyder har jag inga sexuella känslor kvar för min man. Vill inte ens krama honom om jag kan slippa men gör det ibland. Kyssas gör vi inte längre och sex var ett år sen säger han.

    Att jag tappat lustkänslorna för honlm har inte skett över en natt. Vi har varit tillsammans i över tio år och jag har varit mer eller mindre upptagen med dåligt psykiskt mående, samtidigt som han inte heller mått bra, så vi har fjärmat oss från varann och levt närmast separata liv - bara under samma tak.
    Sjukdom/skada under en period förvärrade detta. De senaste åren har vi börjat prata mer öppet med varann, och vi kan verkligen prata. Han är en god lyssnare, dömer inte i första taget och är också bra på att själv uttrycka känslor. Det är en av de egenskaper jag älskar honom för.

    För ja, jag älskar honom fortfarande.
    Det är bara det att jag inte tänder på honom längre. Alls. Ibland kan jag till och med känna lite avsmak när jag tittar på honom eller känner lukten av honom, och jag skäms för att jag tydligen är så ytlig att jag bryr mig om att han gått upp i vikt och fått väldig dålig ork och ofta luktar svett och dålig andedräkt. Jag vill inte vara så ytlig - jag vill ju vilja ha honom - men jag kan inte tvinga mig att vara nära.

    Vi har visserligen aldrig haft någon superpassion, men nu vill jag inte ens sitta nära i soffan. Och barn, som jag börjat fundera på, kommer ju faktiskt inte med storken.
    (Nu vet jag inte om jag vill ha barn med honom heller, i och för sig.)

    Det är möjligt att vi faktiskt kommer att gå isär, men som det är nu skulle det i så fall ske på grund av mitt beslut. Men jag är inte redo än, jag vill inte bara kasta bort vår historia utan ett försök till.
    Vi har pratat och prataR om detta, att vi vill olika mycket, och vi grälar inte utan kan som sagt prata. Det är det fysiska som inte längre går för min del (och han pressar mig inte).

    Finns det någon här som varit i någon liknande situation och som känner igen sig? Jag skulle verkligen uppskatta att höra från er - hur har ni tacklat saken, hur jobbar man på att komma nära igen när man känner motvilja? Hur väckte ni lusten till den andre igen?
    Eller, om det blev så, hur kom ni fram att lusten inte gick att väcka?

    Hoppas på seriösa och gärna nyanserade svar -för mig är detta ingen svart-vit, polariserad, självklar fråga.

  • Svar på tråden Vill inte vara nära min man ... alls. Går det att återuppliva en attraktion som dött?
  • Anonym (Samma)

    Jag har varit i din situation ts. För mig var att skilja sig ingen möjlighet eftersom vi nyligen hade köpt hus tillsammans och har barn. Jag började träffa en man från jobbet och tillfredställde mig där. Hemma blev jag inte heller pressad av mannen men jag tänkte att så småningom så kanske jag får tillbaka mina sexuella känslor för honom. Har gått 1 o ett halvt år nu och jag blir fortfarande äcklad om jag ens ser honom i bar överkropp. Jag vet inte om jag nånsin kommer tända på honom igen men jag tar hand om mig i alla fall med en kollega.

  • Anonym (måste inte)

    Varför måste ni ha sex då? Känner flertalet par som inte har sex längre, och de är minst lika lyckliga som de som har sex.

  • Anonym (villrådig)

    Ja, jag kan förstå att det kan bli så.

    För mig finns dock ingen annan med i bilden. Och när jag svävar iväg i tanken och försöker tänka mig in i hur livet som skild skulle vara, så känns det mest jobbigt att försöka träffa nån ny och lära känna den.

    Jag och min man har det ju bra på det viset att vi är vänner, känner varandra väldigt väl och delar många viktiga värderingar.

    Hur känner du för din man bortsett från det sexuella? Tycker du om honom som vän/människa? Skulle du skilja dig om du inte "satt fast" i hus och barn?

  • Anonym (villrådig)

    Måste inte: nej, vi kanske inte måste det. Men jag vet att han lider och hoppas att jag ska börja vilja mer, och även om jag inte har särskilt stor lust alls och lite har stängt av den delen, så skulle jag nog ändå vilja ha ett förhållande där vi båda vill vara nära.

  • Anonym (bergodal)

    Jag ser det som att det är berg-och-dalbana i en längre relation.

    Förälskelsen kommer att dö ut, det gör den rent biokemiskt efter 8 mån- 1.5 år. Barn och stress är inte främjande för sexuell attraktion, man får leva med att det blir mindre då.
    Och det händer att ens kropp plötsligt får för sig att tända på någon annan, men då har man ett val: Att bryta och hoppa vidare eller jobba på det man har.

    Vi har fått till flera nytändningar under våra 15 år, och jag vet att jag vill leva med min man så länge han vill ha mig. Jag kommer att säga till om han har dålig andedräkt, jag blir jobbig när han får "mage" och han är välkommen att säga till mig också. Vi vill vara våra bästa jag för varandras skull, och för hälsans skull.

  • Anonym (villrådig)

    Visst inser jag att det kan vara en berg- och dalbana, men jag undrar i hur många år man kan vara i dalen och ändå orka ta sig upp på berge igen ...

    bergodal, om jag får fråga: Hur har ni gjort, konkret, för att lyckas få till era nytändningar?

  • Anonym (Nora)

    Jag är i en liknande situation. Jag älskar min man, verkligen - saknar honom när han är på jobbet och får riktigt hemsk ångest om jag tänker på att något skulle kunna hända honom... vi har också ett barn tillsammans och jag vill ha fler barn.

    Men jag är inte attraherad av honom alls och känner en motvilja som ni andra har beskrivit. Han har förändrats sedan vi träffades och är lite mer cynisk nu och har fått mage, men jag vet inte om det bara är det. Nu försöker han aktivt att gå ner i vikt och har kommit en bit på vägen och jag hoppas innerligt att det kommer bli bättre när han blir normalviktig. Kanske blir han gladare och mindre cynisk och klagande då också.

    Ändå har vi sex, kanske varannan vecka, för att jag märker hur himla ledsen han blir när jag inte vill ha honom och jag vill ju inte såra honom - jag älskar honom ju! Men det är något jag gruvar mig inför.

    Jag har varit otrogen också - haft en lång relation på sidan om som jag berättade om för min man i ett tidigt skede så han var medveten om det, men han ville fortsätta försöka och jag försökte avsluta med den andre mannen vilket var jättesvårt. Det konstiga är att den andre mannen är ganska lik min man personlighetsmässigt och han är inte heller jättesmal - men på honom har jag inget emot magen utan tycker snarare att det är gulligt. Det är jättekonstigt. Jag var förstås också kär i den andre - var nyförälskad i över tre år - och är nog lite kär fortfarande. Det var ca ett år sedan vi lyckades bryta vår relation.

  • Anonym (Samma)

    Jag älskar ju honom såklart och han är även min bästa vän. Det är det att jag slutat tända på honom. Han har dock inte blivit fet eller förändrats så mkt ytligt, jag vill bara inte ha sex med honom längre.

    Jag vet inte om jag skulle skilja mig om vi inte hade barn men ngt skulle det bli till iaf.

  • meliess

    Jag och min partner tappade också gnistan, vi hade det riktigt jobbigt i flera månader. Utan sex, närhet. Vi pratade knappt med varann. Tjafsade och bråkade hela tiden. Så helt plötsligt en kväll så la vi oss bredvid varandra på kvällen, jag somnade på hans bröst och sen på natten vaknade jag av att han lekte med mina bröst och innan jag visste ordet av det så låg vi där och hade fantastiskt sex igen! Sen dess har allt varit bra Skrattande
    Prata med varann om problemen istället för att sopa under mattan. Det låter som om ni har byggt upp någon slags mur mellan er.

  • Anonym (villrådig)
    meliess skrev 2014-07-27 20:21:13 följande:

    Jag och min partner tappade också gnistan, vi hade det riktigt jobbigt i flera månader. Utan sex, närhet. Vi pratade knappt med varann. Tjafsade och bråkade hela tiden. Så helt plötsligt en kväll så la vi oss bredvid varandra på kvällen, jag somnade på hans bröst och sen på natten vaknade jag av att han lekte med mina bröst och innan jag visste ordet av det så låg vi där och hade fantastiskt sex igen! Sen dess har allt varit bra 

    Prata med varann om problemen istället för att sopa under mattan. Det låter som om ni har byggt upp någon slags mur mellan er.


    Jag upplever att vi pratar, vi har varit till familjeeådgivning, vi har gjort det här lovetest.com eller vad det hette, han vet att jag inte längte är attraherad och jag vet var han står. Men, ja, vi kommer liksom inte lämgte än till prat - skulle vi ha sex skulle jag känna att jag behövde göra våld på mig. :(

    Men det låter härligt att det blev en sådan vändnimg för er!
Svar på tråden Vill inte vara nära min man ... alls. Går det att återuppliva en attraktion som dött?