• Anonym (anna)

    vab eller egen sjudom?

    ponera att ni är sjuka på natten själva och på morgonsidan insjuknar ett barn.
    Den andre föräldern finns hemma och kunde varit med barnen , men ska jobba nästa natt.
    Hur gör man, tar egen vab eller karensdagen och sjukskriver er själva?

  • Svar på tråden vab eller egen sjudom?
  • Anonym (anna)

    puf?
    Medan jag sitter i telefonkö till f-kassan.

  • Anonym (Eve)

    Får man ta ut VAB när den andre föräldern är hemma?

  • Anonym (***)

    Varför vabba om en förälder är hemma? Får man ens det? Den föräldern hade väl ändå varit med barnet under dagen, om det varit friskt?

  • Anonym (anna)
    Anonym (***) skrev 2014-07-28 11:40:56 följande:

    Varför vabba om en förälder är hemma? Får man ens det? Den föräldern hade väl ändå varit med barnet under dagen, om det varit friskt?


    vid påkommande nattjobb tror jag man får det, alltså när den andre föräldern ska jobba natt.
  • Anonym (***)
    Anonym (anna) skrev 2014-07-28 11:48:28 följande:
    vid påkommande nattjobb tror jag man får det, alltså när den andre föräldern ska jobba natt.
    Men om du varit frisk, och gått till jobbet, vem skulle vara hemma med barnet då?
  • Anonym (anna)

    de brukar gå på dagis då såklart

  • Anonym (***)
    Anonym (anna) skrev 2014-07-28 11:58:36 följande:

    de brukar gå på dagis då såklart


    Fast pappan är hemma?
  • Anonym (anna)
    Anonym (***) skrev 2014-07-28 12:00:46 följande:
    Fast pappan är hemma?
    ja för han sover innan nattjobbet eftersom han är vaken just på natten då.
  • Anonym (***)
    Anonym (anna) skrev 2014-07-28 12:03:31 följande:
    ja för han sover innan nattjobbet eftersom han är vaken just på natten då.
    Hela dagen? Har han jobbat natten du blev sjuk?


  • Anonym (anna)
    Anonym (***) skrev 2014-07-28 12:07:50 följande:
    Hela dagen? Har han jobbat natten du blev sjuk?


    han brukar sova mellan 9-10 fram till kl 14 kanske.
    Hur så? Stör det dig att en person som jobbar skift försöker sköta sin sömn?
    Jag tror du vill bli opererad av en läkare som inte stupar av trötthet i någon duktigföräldrarsyndrom , eller att polisen som du möter i 120 km / h har sovit innan hen gick på sitt 24 timmars skift osv.......
  • Anonym (Eve)
    Anonym (anna) skrev 2014-07-28 12:03:31 följande:

    ja för han sover innan nattjobbet eftersom han är vaken just på natten då.


    Okej, trodde inte att det var möjligt att göra så. Min sambo jobbar 2 dygn i streck och är sedan ledig i en vecka. Han kan aldrig vabba eftersom han då bara får ersättning för 8 timmar/dag trots att han förlorar 24 timmars ersättning/dag. Enligt FK är deras system inte avsett att gälla alla arbetssituationer så därför förutsatte jag bara att man inte heller fick ta vab om den andra föräldern är ledig men ska börja jobba på kvällen/natten. Min sambo börjar jobba kl 18 så då skulle alltså jag kunna vabba en dag när han börjar kl 18 trots att han alltså är hemma till kl 17? Jag har alltid stressat hem tidigare från jobbet vid de tillfällena. Men det var bra att få veta. Tack, alltid lär man sig något nytt!
  • Anonym (.)
    Anonym (Eve) skrev 2014-07-28 12:18:53 följande:
    Okej, trodde inte att det var möjligt att göra så. Min sambo jobbar 2 dygn i streck och är sedan ledig i en vecka. Han kan aldrig vabba eftersom han då bara får ersättning för 8 timmar/dag trots att han förlorar 24 timmars ersättning/dag. Enligt FK är deras system inte avsett att gälla alla arbetssituationer så därför förutsatte jag bara att man inte heller fick ta vab om den andra föräldern är ledig men ska börja jobba på kvällen/natten. Min sambo börjar jobba kl 18 så då skulle alltså jag kunna vabba en dag när han börjar kl 18 trots att han alltså är hemma till kl 17? Jag har alltid stressat hem tidigare från jobbet vid de tillfällena. Men det var bra att få veta. Tack, alltid lär man sig något nytt!
    Det är kanske skillnad när man är ledig en hel vecka jämfört med att jobba natt, vara hemma på dagen och sedan jobba natt igen. För ingen vettig människa kan väl kräva att man ska jobba natt, sedan vara vaken med barn på dagen (eller sova och låta barnet vara själv) och sedan åka och jobba? Det är ju som att kräva att någon som jobbade vanliga tider skulle vara vaken hela natten och sedan åka till jobbet igen. Det spelar ju ingen roll om ens "återhämtningstimmar" är fördelade på dagen eller natten..
  • modsey
    Anonym (Eve) skrev 2014-07-28 12:18:53 följande:
    Okej, trodde inte att det var möjligt att göra så. Min sambo jobbar 2 dygn i streck och är sedan ledig i en vecka. Han kan aldrig vabba eftersom han då bara får ersättning för 8 timmar/dag trots att han förlorar 24 timmars ersättning/dag. Enligt FK är deras system inte avsett att gälla alla arbetssituationer så därför förutsatte jag bara att man inte heller fick ta vab om den andra föräldern är ledig men ska börja jobba på kvällen/natten. Min sambo börjar jobba kl 18 så då skulle alltså jag kunna vabba en dag när han börjar kl 18 trots att han alltså är hemma till kl 17? Jag har alltid stressat hem tidigare från jobbet vid de tillfällena. Men det var bra att få veta. Tack, alltid lär man sig något nytt!
    jo man får ta vab innan föräldern går på nattjobb. Och självklart kan man ta vab fast man jobbar natt, min man förlorar såklart mer på att ta vab en natt mot en dag då det är en annan kvots avdrag. Men visst har man rätt att ta vab!
  • modsey
    Anonym (anna) skrev 2014-07-28 07:24:53 följande:
    ponera att ni är sjuka på natten själva och på morgonsidan insjuknar ett barn.
    Den andre föräldern finns hemma och kunde varit med barnen , men ska jobba nästa natt.
    Hur gör man, tar egen vab eller karensdagen och sjukskriver er själva?
    jo din man har rätt till sovtid innan nattjobb, så du kan ta vab om barnen skulle varit på förskolan eller hos någon annan barnvakt.
  • Anonym (***)
    Anonym (anna) skrev 2014-07-28 12:17:05 följande:
    han brukar sova mellan 9-10 fram till kl 14 kanske.
    Hur så? Stör det dig att en person som jobbar skift försöker sköta sin sömn?
    Jag tror du vill bli opererad av en läkare som inte stupar av trötthet i någon duktigföräldrarsyndrom , eller att polisen som du möter i 120 km / h har sovit innan hen gick på sitt 24 timmars skift osv.......
    OK, du frågar här, men innerst vill du bara få bekräftat att det är OK att vabba, eftersom du inte förlorar pengar på det.

    Varför inte bara anmäla VAB, varför måste du få det godkänt av människor du inte känner?

    Du svarade inte på om pappan jobbat natten du blev sjuk, så jag förmodar att han inte gjort det. Ändå ska han sova ännu mer under dagen?
  • missan75
    Anonym (anna) skrev 2014-07-28 07:24:53 följande:

    ponera att ni är sjuka på natten själva och på morgonsidan insjuknar ett barn.
    Den andre föräldern finns hemma och kunde varit med barnen , men ska jobba nästa natt.
    Hur gör man, tar egen vab eller karensdagen och sjukskriver er själva?


    Jag hade tagit vab.
  • Anonym (anna)
    Anonym (***) skrev 2014-07-28 12:33:06 följande:
    OK, du frågar här, men innerst vill du bara få bekräftat att det är OK att vabba, eftersom du inte förlorar pengar på det.

    Varför inte bara anmäla VAB, varför måste du få det godkänt av människor du inte känner?

    Du svarade inte på om pappan jobbat natten du blev sjuk, så jag förmodar att han inte gjort det. Ändå ska han sova ännu mer under dagen?
    jag har suttit  telefonkö och kommit fram till dem nu, men tack ändå för ditt upplysande och inte alls dömande svar.
    Eftersom vi aldrig hamnat i den här situationen tidigare visste vi inte och jag undrade.
    Nej han hade inte jobbat natten innan, det har jag väl aldrig skrivit. Han går på nattjobb kl 15 och går av kl 9 i morgon bitti ( om han har tur och blir avlöst i tid)
    modsey skrev 2014-07-28 12:30:44 följande:
    jo din man har rätt till sovtid innan nattjobb, så du kan ta vab om barnen skulle varit på förskolan eller hos någon annan barnvakt.
    Tack, fick det svaret nu av försäkringskassan.

  • Anonym (Stellis)

    Jag brukar resonera som så att om barnet är schemalagt på dagis den dagen, alltså utifrån att pappan behöver sin vila, så har jag även rätt att vaba. Oavsett han är "ledig" eller inte.

    Så här:

    Pappa jobbar vaken natt, natten tisdag - onsdag. Barnet skulle varit uppskrivet på dagis båda dagarna. Barnet blir sjukt onsdag morgon = jag vabar.

    Pappa jobbar natten tisdag-onsdag. Vi har innan bestämt att barnet inte behöver vara på dagis på onsdagen och har inte någon tid uppsatt på dagis eftersom pappan har sovande jour och är hyfsat pigg nästa morgon. Barnet blir sjukt onsdag morgon = pappan får vara hemma (ej vab).

    Sen har vi också alltid problem med FK i de fall pappan måste vab'a just eftersom han har så knäpp veckoarbetstid med höga kvoter. Han får typ 1700kr i avdrag från sin arbetsgivare och FK betalar ut.... 900?

  • modsey
    Anonym (Stellis) skrev 2014-07-28 12:59:26 följande:
    Jag brukar resonera som så att om barnet är schemalagt på dagis den dagen, alltså utifrån att pappan behöver sin vila, så har jag även rätt att vaba. Oavsett han är "ledig" eller inte.

    Så här:

    Pappa jobbar vaken natt, natten tisdag - onsdag. Barnet skulle varit uppskrivet på dagis båda dagarna. Barnet blir sjukt onsdag morgon = jag vabar.

    Pappa jobbar natten tisdag-onsdag. Vi har innan bestämt att barnet inte behöver vara på dagis på onsdagen och har inte någon tid uppsatt på dagis eftersom pappan har sovande jour och är hyfsat pigg nästa morgon. Barnet blir sjukt onsdag morgon = pappan får vara hemma (ej vab).

    Sen har vi också alltid problem med FK i de fall pappan måste vab'a just eftersom han har så knäpp veckoarbetstid med höga kvoter. Han får typ 1700kr i avdrag från sin arbetsgivare och FK betalar ut.... 900?
    så är också mycket riktigt reglerna. Om barnet ändå skulle varit hemma så kan man såklart inte ta vab, men om som i ts fall barnet skulle varit på dagis eller hos någon barnvakt för att pappan behöver vila innan nattjobb så har man rätt till vab.
    Sen har det såklart hänt att vi gjort undantag och någon av oss har fått varit vaken före eller efter nattjobb för att det passat jäkligt illa att vara borta från jobbet.

  • Anonym (Stellis)
    modsey skrev 2014-07-28 13:12:33 följande:
    så är också mycket riktigt reglerna. Om barnet ändå skulle varit hemma så kan man såklart inte ta vab, men om som i ts fall barnet skulle varit på dagis eller hos någon barnvakt för att pappan behöver vila innan nattjobb så har man rätt till vab.
    Sen har det såklart hänt att vi gjort undantag och någon av oss har fått varit vaken före eller efter nattjobb för att det passat jäkligt illa att vara borta från jobbet.
    Ja man får kanske vara lite flexibel. Men vi har nog "skämts" lite inför dagis särskilt eftersom vi lämnar in nya scheman regelbundet när våra arbetstider ändras så det blir ganska många ändringar. Å andra sidan gör kanske det att de inte hade haft nån koll ändå
    Hittills har vi nog kunnat lösa av varandra rätt bra gällande vab. Man ses ju inte så mycket och det blir verkligen "skiftarbete" hemma men man slipper i varje fall få vab-avdraget.
Svar på tråden vab eller egen sjudom?