• Anonym (Ful)

    Trött på att känna mig ful

    Jag har väldigt dålig självkänsla. Och jag vet faktiskt inte hur jag ska handskas med det längre. Det spelar ingen roll vad jag väger, vilken frisyr, smink jag har eller något liknande. I spegeln ser jag ut som ett monster ändå.
    Jag skäms varje gång jag är ute i stan och om någon kollar på mig känns det som att de tänker att jag ser ut som en idiot. Jag vågar inte bada nu under sommaren för jag vill inte att någon ska se min kropp. Den är nog det jag skäms mest för. Min kropp alltså.

    Problemet är att det inte hjälper med bekräftelse. Jag får höra flera gånger i veckan att jag är vacker av olika personer ofta av människor jag aldrig träffat förr. Jag är väldigt bortskämd med komplimanger och framförallt män verkar fascinerade av mitt utseende. Mina manliga vänner säger att jag är ett ideal och att det är därför jag tilltalar så många.

    Men det hjälper inte. Jag tror att de ljuger allihopa. Tanken blir liksom "De säger det bara för att de tycker synd om mig för att jag är så ful."

    Jag är så trött på att känna såhär. Jag önskar att jag hade kunnat tro på komplimangerna och faktiskt ta dem till mig. Våga gå på stranden och känna att jag faktiskt inte är så pjåkig. Och helst av allt inte överhuvudtaget bry mig om jag skulle vara ful eller inte. Jag vet ju innerst inne att det inte är något man behöver lägga så stor vikt på. Jag vill bara duga som jag är i mina egna ögon. Men jag lider av mitt utseende extremt så mycket. Jag mår så dåligt över det så jag vet inte vad jag ska ta mig till.

    Det känns så tråkigt när man ändå kommit över 25-sträcket och oron för utseendet är fortfarande en såpass stor del av ens vardag,

    Vad ska man göra för att jobba på sånt här? Hjälp??

  • Svar på tråden Trött på att känna mig ful
  • Anonym (Ljudböcker)

    Folks säger ju till varandra att dom är vackra hela tiden utan att mena det. Jag har flera gånger gett komplimanger till folk bara för deras självkänsla.. 

    Klipp ut en bild där man bara ser kroppen och ladda upp så kan du få höra sanningen. 

  • Anonym (Ful)
    Anonym (.) skrev 2014-07-28 10:56:26 följande:

    Kolla efter psykologer som hanterar BDD.
    sv.wikipedia.org/wiki/Dysmorfofobi


    Jag skulle gärna vilja ha lite tips hur jag skulle kunna förbättra det redan nu. Förstår att det inte är någon quick fix men hade gärna velat börja någonstans.

    Det som sägs skulle vara behandlingssätt för BDD är ju terapi. De skulle dröja många månader innan jag skulle kunna få hjälp med det isf.

    Några enklare "knep" måste det ändå finnas tänker jag.
  • Flisan79

    Försök släppa fokus på dig själv. Som det är nu förutsätter du att alla dömer dig efter ditt utseende. Frågan är, dömer du andra efter utseende? Om inte, varför tror du andra gör det?

    Titta runt om kring dig så kommer du ganska snabbt inse att de flesta har brister och att de flesta inte är i närheten av fotomodeller.
    Det kan jag själv göra på stranden tex. Jag nojjar över min inte perfekt platta mage tex. Sen ser jag mig runt och inser att väldigt få har sådan mage jag föreställer mig. De som har magen har ofta någon annan "brist".
    Att se andra ha kul och slappna av trots sina "brister" (vilket ligger i betraktarens öga vad som är en "brist") får mig att känna mig väldigt egofixerad och själv slappna av mer.

    Sen så ska du nog satsa på terapi om du mår dåligt av detta.

  • Flisan79

    Sen så har jag sett ett mönster i det här. Och det är att de som verkar lida oftast av bdd i själva verket ser bättre ut än allmänheten. Kanske pga att mycket fokus (som du tex berättar att folk säger att du är vacker) har lagts på det fysiska.
    Det är lätt att tro att alla får höra komplimanger hela tiden osv men sanningen är att väldigt många aldrig får komplimanger för sitt utseende.

Svar på tråden Trött på att känna mig ful