• Anonym (Mamma)

    Överviktig Tonåring

    Jag har en tjej hemma på 16 år som inte mår bra över sin vikt. 
    När hon var 14 år gammal vägde hon normalt, en längd på 172 och vikt runt 68. 
    Hon fick då för sig att hon var tjock och slutade äta helt, efter några månader gick hon upp samma vikt och mer. Då vägde hon först kring 75 kg men det eskalerade och gick ända upp till 79 kilo ungefär. Det är vad hon har berättat för mig, jag har inte sett vågen själv. Nu ca 1 år sedan hon vägde 79 kilo, idag berättade hon att hon är uppe i 91 kg, 174 cm lång.  Allt jag ser är att hon knappt äter någonting och tränar, eller hetsäter eller överäter ibland. Hon mår fruktansvärt dåligt, hon säger att inga jeans passar henne längre. Inte ens ett par i st 42, hon som hade 36 för bara 24 månader sen ligger nu på runt 44 st i jeans. Hon kämpat så hård med att gå ner i vikt och lyckats, men åter igen går hon upp vikten och lägger på sig ytterligare. Vad ska vi göra för att hjälpa henne? Hon har tydligen ett BMI på 30 nu och livrädd för att gå ner i vikt samtidigt osm det är det enda hon vill. Vi äter hälsosamt, grönsaker och hon motionerar några gånger i veckan. Det är när vi äter den dåliga maten som hon äter för mycket. 

  • Svar på tråden Överviktig Tonåring
  • Fjärilslarv

    Hon kanske har problem med sköldkörteln?
    Hon kanske har samlat på sig massor med vatten?
    Hon kanske äter andra saker när ni inte ser?
    Hon kanske äter för stora portioner?
    Hon kanske äter för mycket?

  • Anonym (Mamma)

    Vi har varit hos läkaren, och vi vet att hon hetsäter kanske 3-4 gånger i månaden. Men annars äter hon nyttigt och lagom. 
    Men jag undrar vad jag ska göra för att hjälpa henne gå ner i vikt och stanna där. Finns det något läger eller någon hjälp man kan få? 

  • Fjärilslarv
    Anonym (Mamma) skrev 2014-07-28 20:24:22 följande:

    Vi har varit hos läkaren, och vi vet att hon hetsäter kanske 3-4 gånger i månaden. Men annars äter hon nyttigt och lagom. 
    Men jag undrar vad jag ska göra för att hjälpa henne gå ner i vikt och stanna där. Finns det något läger eller någon hjälp man kan få? 


    prata med en dietist.
    Har ni tagit prover för sköldkörteln?, diabetes?
  • Anonym (w)

    Eftersom hon inte är myndig så kan du väl ta ut ett kontoutdrag utan problem och se vart hon spenderar sina pengar på? Han en känsla av att hon tröstäter i smyg :-/

  • Kpax

    Hennes jojobantande är verkligen inte bra, dels för att det sliter på kroppen, och dels för att hon ändå bara kommer öka i vikt.

    Om hon tränar och äter bra förutom att hon hetsäter 3-4 ggr i månaden skulle hon inte gå upp sådär, så det hon säger stämmer nog inte, eller så är det ni tror är "bra" ändå fel.

    Frågan är om hon behöver prata med någon, ätstörningar är inte att leka med, även om hon inte är där än kanske hon är på väg? Det blir ju en ond cirkel.

    Hon har inte problem med extrem trötthet eller så?

    Jag skulle föreslå att ni tar kontakt med en dietist, det kostar ca 1500kr och då får man matsedel för typ två månader. Äter hon efter den (varken mer eller mindre) och rör på sig (power walk 40 min 5 ggr/v plus ett pass av något hon gillar kanske kan vara en lagom start? Hon ska orka hålla i det en månad, sedan kan ni utvärdera) ska hon kunna se resultat på en månad, men självklart måste hon fortsätta längre än så för att verkligen komma in i en bättre rutin.

  • Anonym (Mamma)

    w: Vi har koll på hennes konto utdrag. Ibland på morgonen brukar hon köpa frukt eller Celsius eller så på resecentrum. 30 kr, som en Celsius kostar och 7 kr som ett äpple kostar. Ibland köper hon någon macka eller chokladbit. 

    Hon har perioder här hon äter lite mycket av dåliga saker. Men oftast är hon för hälsosam och äter väldigt lite och väldigt nyttigt. Det är då det händer att hon hetsäter ibland. 


    Kpax: Jo, hon har klagar på extrem trötthet många gånger, hon har varit till läkaren för att undersöka det 4 gånger, men de har inte hittat mer än en liten brist. Inte har hon mens heller, den kommer bara ibland. Det har hon också kollat upp men dom säger att det är normalt att tonåringar får utebliven mens ibland. Men har har aldrig hört talas om en ätstörning som innebär jojobantning  

  • Anonym (Wildrat)

    LCHF. Då går hon troligtvis ner i vikt och blir lugnare i psyket så hon inte längre känner behov av att svälta och hetsäta. Det är ingen mirakelmetod men eftersom det är maten som är hennes problem kan annan mat vara lösningen. Läs böckerna "Sockerbomben i din hjärna" och "Ett sötare blod" för mer fakta. Anna Hallens bok "LCHF för kvinnor" innehåller bra recept att börja med.

  • Kpax
    Anonym (Mamma) skrev 2014-07-29 17:12:32 följande:

    w: Vi har koll på hennes konto utdrag. Ibland på morgonen brukar hon köpa frukt eller Celsius eller så på resecentrum. 30 kr, som en Celsius kostar och 7 kr som ett äpple kostar. Ibland köper hon någon macka eller chokladbit. 

    Hon har perioder här hon äter lite mycket av dåliga saker. Men oftast är hon för hälsosam och äter väldigt lite och väldigt nyttigt. Det är då det händer att hon hetsäter ibland. 

    Kpax: Jo, hon har klagar på extrem trötthet många gånger, hon har varit till läkaren för att undersöka det 4 gånger, men de har inte hittat mer än en liten brist. Inte har hon mens heller, den kommer bara ibland. Det har hon också kollat upp men dom säger att det är normalt att tonåringar får utebliven mens ibland. Men har har aldrig hört talas om en ätstörning som innebär jojobantning  


    Jag menar inte att jojobantning är en ätstörning, jag menar att hon är i riskzonen att utveckla en ätstörning eftersom hon har ett komplicerat förhållande till mat (jojobantning) och hetsäter i snitt en gång i veckan. Du svarade inte på det där med dietist, tror du inte det kan vara en hjälp för er?
  • Anonym (Mamma)

    Jag förklarade det för henne så jag också tyckte att det var en bra idé! :) 
    Men hon svarade: "Jag är redan påläst, jag läser om det nästan varje dag. Hon kan inte säga något som inte jag redan vet." 

  • Kpax
    Anonym (Mamma) skrev 2014-07-29 20:06:51 följande:

    Jag förklarade det för henne så jag också tyckte att det var en bra idé! :) 

    Men hon svarade: "Jag är redan påläst, jag läser om det nästan varje dag. Hon kan inte säga något som inte jag redan vet." 


    Okej. Synd, för något verkar vara lite vajsing. Har hon en dietist som kan backa upp kanske det kan vara lättare att få hjälp hos läkare?

    Lycka till i alla fall, jag hoppas det löser sig för er. :)
Svar på tråden Överviktig Tonåring