• Anonym (Hej hopp)

    Anser ni att Bakteriell Vaginos är en smittsam könssjukdom?

    Motivera gärna varför ni röstade på antingen ja eller nej.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser ni att Bakteriell Vaginos är en smittsam könssjukdom?
  • Anonym (Hej hopp)

    Har läst lite på olika sidor på nätet, att mannen kan fungera som en " transportör". Dvs har sex med en kvinna som har BV får inga egna symtom, men överför infektionen till nästa kvinna. Vet ej om det stämmer. Men vore intressant att höra vad ni andra tror.

  • Anonym (ja)

    Med tanke på att många, t.o.m. här på fl, har varit tvungna att behandla sin partner för att bli av med det så måste jag tyvärr säga ja :/

  • Tom Araya
    Anonym (Hej hopp) skrev 2014-07-28 20:03:40 följande:
    Anser ni att Bakteriell Vaginos är en smittsam könssjukdom?

    Motivera gärna varför ni röstade på antingen ja eller nej.


    Snarare en bakteriell infektion än sjukdom.

    Smittsamt, ja antagligen. Den kommer ju någonstans ifrån.

    Anse är det dock inte jag själv som bör göra, utan experter inom vården.
  • Anonym (Så)

    Så med andra ord, oskulder kan inte ha/få BV? Är inte det bara bakterier på villovägar/obalans i pH värdet så att vissa bakterier som lever där normalt kan växa till sig för mycket?

    Är inte BV mer som en "förkylning" i muffen?

    Men att det även kan vara konstiga bakterier som kan föras över av en snopp som inte är ren typ. Eller om man kör ass-to-pussy utan att skydda sig eller tvätta snorren emellanåt.

    Om man inte haft sex på flera år men sen får BV, hur kan den då vara en könis? För man kan väl inte gå med detta latent i många år, som med tex Klamydia?

  • Griseknoen35
    Anonym (Hej hopp) skrev 2014-07-29 00:12:35 följande:

    Har läst lite på olika sidor på nätet, att mannen kan fungera som en " transportör". Dvs har sex med en kvinna som har BV får inga egna symtom, men överför infektionen till nästa kvinna. Vet ej om det stämmer. Men vore intressant att höra vad ni andra tror.


    Men alltså då är även svamp en könssjukdom? Där kan partnern överföra också. Nej bv är ingen könssjukdom. Bv kan du få även som oskuld, sexuellt oaktiv.
  • Anonym (Blomman)

    Helt övertygad om det.

    Aldrig haft det innan. Fick det omgående efter att jag haft oskyddat sex med en ny man och vet att han även har oskyddat sex med en annan kvinna.

    Förstått att det finns studier som visar på att den är sexuellt överförbar. Skulle tro att så är fallet men att det inte forskats tillräckligt på det. Att den är sexuellt överförbar behöver ju inte betyda att den inte går att få på andra sätt med.

  • Meduza
    Anonym (Hej hopp) skrev 2014-07-29 00:12:35 följande:

    Har läst lite på olika sidor på nätet, att mannen kan fungera som en " transportör". Dvs har sex med en kvinna som har BV får inga egna symtom, men överför infektionen till nästa kvinna. Vet ej om det stämmer. Men vore intressant att höra vad ni andra tror.


    Helt säker på att det fungerar precis som du skriver. Har haft BV under två kortare perioder i mitt liv. Båda gånger var mannen ifråga otrogen.

    Barnmorskan menade då att det kan uppstå även då man inleder en relation, om mannen varit med någon annan kvinna kort tid innan. Hon menade att det var överförbart men inte klassad som det ännu.
  • Anonym (Nej)
    Meduza skrev 2014-09-29 20:57:18 följande:
    Helt säker på att det fungerar precis som du skriver. Har haft BV under två kortare perioder i mitt liv. Båda gånger var mannen ifråga otrogen.

    Barnmorskan menade då att det kan uppstå även då man inleder en relation, om mannen varit med någon annan kvinna kort tid innan. Hon menade att det var överförbart men inte klassad som det ännu.
    Min gynekolog sa tvärt om. Ej överföringsbart.

    För att BV skall slå till krävs obalans i slidans normala bakteriekultur. Om man får det vid samlag är chansen störst att snoppen är smittad av mannens egna bakterier eller kvinnans egna. Inte att han träffar en annan och att smittan överlevt i flera dagar på hans förhållandevis "torra snopp". Hur många råkar inte vidröra anus på väg till andra stället?

    Om BV är en könssjukdom så är förkylning det också. Man får det vid sex. Mannen kan föra över smitta från annan kvinna.
  • Kräk

    Det kan överföras vid sex men även oskulder kan få det, så nej det är ingen könssjukdom.

  • Anonym (Hej hopp)

    Ja det är lite underligt att bakterierna ska kunna överleva flera dagar på hans penis. Men faktum kvarstår. Jag hade inga som helst problem innan. 2 månader utan sex, misstänker maken starkt för otrohet. Mycket talade för det. En vecka efter vi har haft sex åker jag på infektionen från hell. Trodde det var en kraftig svampinfektionen. Har idag 8 månader senare fortfarande stora problem med mitt underliv.

  • Anonym (Solros)
    Anonym (Hej hopp) skrev 2014-10-08 14:45:23 följande:

    Ja det är lite underligt att bakterierna ska kunna överleva flera dagar på hans penis. Men faktum kvarstår. Jag hade inga som helst problem innan. 2 månader utan sex, misstänker maken starkt för otrohet. Mycket talade för det. En vecka efter vi har haft sex åker jag på infektionen från hell. Trodde det var en kraftig svampinfektionen. Har idag 8 månader senare fortfarande stora problem med mitt underliv.


    BV utlöses ofta av stress enligt min gynekolog. Då förändras bakteriefloran och de elaka bakterierna kan ta över. Kanske var det din oro och misstanke som drog igång BV.
  • Anonym (Hej hopp)

    Solros: Ja jag hoppas att det kan bero på det. Var ju otroligt stressad och mådde jätte dåligt då...

Svar på tråden Anser ni att Bakteriell Vaginos är en smittsam könssjukdom?