• Rockarn

    Hur dog min katt? :/

    Hej!


    För ca. 2 månader sedan förlorade jag min bästa vän, min katt, som jag levt med i 11 år (det var en utav 2 bröder).
    Han kom in vid midnatt en onsdagskväll och jamade högt och låg vid matskålen. Jag tog upp honom och försökte få honom att stå upp, men han kunde inte stå. Han var täckt i snigelliknande slem (precis som om han hade varit i käften på något annat stort djur), så jag torkade givetvis av honom, i fruktan att jag skulle upptäcka ett stort och blodigt sår. Konstigt nog så hade han inte en skråma på kroppen, bara detta slem. Jag lyckades torka av honom allt slem och lade mig sedan i sängen efter att ha gett honom lite vatten med en pipett och höll honom nära mig, ända tills slutet. Han verkade inte kunna lyfta huvudet när han låg på mitt bröst i sängen, och inte heller reagerade han när jag viftade lite framför ögonen på honom, så jag "ville inte" rädda honom genom att åka in till någon sorts akutmottagning då jag inte tycker att en katt ska behöva vara blind.

    Sedan cirka 1 år tillbaks och fram till dödsdagen hade han magbesvär, han läckte vattnigt bajs mer eller mindre under perioder. Detta gjorde att vi var tvungna att ha honom på en allergidiet, men han åt inte så mycket av maten. Vi hoppade mellan olika matsorter men han fastnade aldrig vid något över en längre period. Han blev betydligt magrare, och han var redan ganska så mager innan.

    Vad tror ni hände med min lilla älskling? Om ett djur (hund, varg?) attackerat känns det som om han hade haft yttre skador också, och kanske en och annan kal fläck i pälsen? 

  • Svar på tråden Hur dog min katt? :/
  • LillaJag06

    Om han var ute kan han fått i sig något gift men det borde väl veterinären upptäckt när ni var inne med honom?

    Stackars klicka kisse

    ! :(

  • Rockarn
    LillaJag06 skrev 2014-07-29 02:04:06 följande:

    Om han var ute kan han fått i sig något gift men det borde väl veterinären upptäckt när ni var inne med honom?

    Stackars klicka kisse

    ! :(


    Jag kan tyvärr säga att veterinären var urkass och inte särskilt engagerad. Det retar mig fortfarande.
    Men på det lilla blodprov han gjorde så visade sig inga sjukdomar eller liknande, dvs. utav de som kan synas på blodprov.
  • Colisa

    Kanske slemmet var saliv, att han dreglat kraftigt? Kan hända vid förgiftning eller illamående.

  • Rockarn
    Colisa skrev 2014-07-29 03:04:19 följande:

    Kanske slemmet var saliv, att han dreglat kraftigt? Kan hända vid förgiftning eller illamående.


    Men hur skulle han ha fått det över hela huvudet och ner på kroppen?

    Ärligt talat tror jag det är något mer i den stilen än att ett annat djur attackerade honom.
  • cirkusmusen

    Det var en känd bloggare vars katt blev förgiftad. Då hade katten massa saliv och slem, det kan vara så att det kom så mycket att din katt låg i det.

    Beklagar sorgen också :(

  • Rockarn
    cirkusmusen skrev 2014-07-29 12:35:22 följande:

    Det var en känd bloggare vars katt blev förgiftad. Då hade katten massa saliv och slem, det kan vara så att det kom så mycket att din katt låg i det.

    Beklagar sorgen också :(


    Jag googlade lite och hittade en sida där de nämnde kvicksilverförgiftning. Symptomen stämmer in rätt bra på min katt, blindhet, kramper, rörelsestörningar, bakbensförlamningar. Vi bor bredvid en gammal skrotgubbes hus (han är dock död), där kan jag tänka mig att det skulle kunna finnas kvicksilver i någon gammal termometer eller liknande.

    Har du en länk till bloggen, jag läser gärna inlägget :)
  • cirkusmusen
    Rockarn skrev 2014-07-29 13:39:23 följande:
    Jag googlade lite och hittade en sida där de nämnde kvicksilverförgiftning. Symptomen stämmer in rätt bra på min katt, blindhet, kramper, rörelsestörningar, bakbensförlamningar. Vi bor bredvid en gammal skrotgubbes hus (han är dock död), där kan jag tänka mig att det skulle kunna finnas kvicksilver i någon gammal termometer eller liknande.

    Har du en länk till bloggen, jag läser gärna inlägget :)

    tyras.se/2013/08/21/varning-for-kansliga-bilder/


    Här är ett inägg, men tror hon har skrivit ett innan också. 

  • nemo1

    Kan inte fatta att du inte åkte in med katten. Det du gjort är brottsligt då du enligt lag måste söka vård för ditt djur om det är sjukt eller skadat!!

  • nemo1

    Och jag tar för givet att du nu håller din andra katt inne om du är rädd om den.

  • Rockarn
    nemo1 skrev 2014-07-29 19:11:41 följande:

    Och jag tar för givet att du nu håller din andra katt inne om du är rädd om den.


    nemo1 skrev 2014-07-29 19:09:37 följande:

    Kan inte fatta att du inte åkte in med katten. Det du gjort är brottsligt då du enligt lag måste söka vård för ditt djur om det är sjukt eller skadat!!


    Hur fan kan du vara så kall och säga något sådant?
    Jag älskade min katt mer än vad jag älskade mig själv, han var en familjemedlem, han var min bror, min mor och mitt barn!


    Jag älskade honom tillräckligt mycket för att välja att han skulle få dö där han känner sig trygg, i sin hemmiljö, på mitt bröst. Jag kunde känna hur han kände sig trygg när han hörde min röst och kände min hand stryka över honom. Direkt när jag slutade började han gnälla och hjärtat slog fortare.
    Hellre att han dör tryggt än att riskera att behöva se honom dö i oro när en veterinär avlivar honom.


    Sen tänker jag fan inte hålla inne min andra katt, som levt som utekatt hela sitt liv. Det är ju rena djurplågeriet! Han skulle ju bli deprimerad och må hur dåligt som helst.


    Snälla lämna tråden om du inte har något vettigt att säga.

  • Ljusrosapion

    Usch vilket osmakligt svar. Förstår din sorg och jag hade också valt att låta min hund (i mitt fall) gå bort i min famn om jag hade det valet eller avlivning om den ändå skulle dö lika snabbt som en avlivning. Förstår dig till fullo! Tyvärr vet jag dock inte vad som kan ha hänt katten.. ville bara visa mitt stöd! Beklagar sorgen.

  • Rockarn
    Ljusrosapion skrev 2014-08-01 23:04:58 följande:

    Usch vilket osmakligt svar. Förstår din sorg och jag hade också valt att låta min hund (i mitt fall) gå bort i min famn om jag hade det valet eller avlivning om den ändå skulle dö lika snabbt som en avlivning. Förstår dig till fullo! Tyvärr vet jag dock inte vad som kan ha hänt katten.. ville bara visa mitt stöd! Beklagar sorgen.


    Tack, det värmer :)
  • Anonym (S)
    nemo1 skrev 2014-07-29 19:09:37 följande:

    Kan inte fatta att du inte åkte in med katten. Det du gjort är brottsligt då du enligt lag måste söka vård för ditt djur om det är sjukt eller skadat!!


    Döden är en del av livet och att söka vård är inte alltid det bästa alternativet. TS har inte gjort något brottsligt.
Svar på tråden Hur dog min katt? :/