• Anonym (Okej?)

    "Lägg inget utländskt namn på ditt barn"

    "Lägg inte utländska namn på ditt barn, de kommer få det svårare att få jobb". Hur många har inte hört den frasen? Jag hör den ofta. Jag är inte förälder, men jag ar hört många säga så. Varför? Vad fan har namnet med ens kompetens att göra? Och varför vill man hellre ha någon med ett "svenskt" namn? Funderade lite på det nu på lunchrasten...

  • Svar på tråden "Lägg inget utländskt namn på ditt barn"
  • UCharlotte

    Tyvärr är det nog så att en människas kunskap är vad den är, men folk kommer alltid tro en massa saker om en. Utseende, dialekt, namn, längd, hållning - allt spelar roll när vi gör vår första bedömning av en människa. Oftare än vad som är okej har nog folk valts bord av någon av anledningarna utan att de fått chansen att visa vad de går för.

    Så nej man borde inte behöva välja namn efter vad som klingar svenskt, men det är inte heller en hemlighet att Maria får snabbare komma på intervju än en Muhammed.


    Intellekt i bimbodräkt
  • Anonym (***)

    Du vet inte att utlandsfödda/invandrare ofta väljs bort av arbetsgivare? Eller att de har svårare att få komma på intervjuer?

    Tror det kommer att bli likadant för det som ger sina ungar konstiga stavningar på svenska namn, eller hittepånamn.

    Fördomar, naturligvis. Men så ser det ut.

  • Anonym (Bea)

    Kanske har det med folks egna erfarenheter att göra? Att de kanske har ett osvenskt namn och upplever att det gör det svårare att få jobb? Min sambo jobbar mycket internationellt och har ett svenskt namn som är lite svårt att uttala på engelska pga den erfarenheten tyckte han att det var viktigt att våra två barn fick internationellt gångbara namn. Dvs namn som är vanliga både på svenska och engelska.

  • Anonym (Dz)

    Så är det har du ett krångligt namn att uttala så väljs man bort men åsikten namnet måste kunna uttalas av kollegorna.

    Jag har ett icke svenskt efternamn, vackert och exotiskt, hög utbildning och bra referenser men står det mellan mig och en johansson, anderson eller annat son namn så får de jobbet även om de har lägre kompetens för det går att uttala deras namn medan mitt är något krångligare för svenskar, många byter därför för att inte bli utsållande direkt

  • missan75
    Anonym (Okej?) skrev 2014-07-29 11:49:13 följande:

    "Lägg inte utländska namn på ditt barn, de kommer få det svårare att få jobb". Hur många har inte hört den frasen? Jag hör den ofta. Jag är inte förälder, men jag ar hört många säga så. Varför? Vad fan har namnet med ens kompetens att göra? Och varför vill man hellre ha någon med ett "svenskt" namn? Funderade lite på det nu på lunchrasten...


    Vår barn har svenska förnamn, eller iaf namn som passar typ överallt (Julia och Noah) efternamnet är Italienskt och vi är fem stycken i Sverige med det namnet. Det var aldrig tal om att ge dem deras pappas "mainstream" namn.

    Jag har ett väldigt svenskt förnamn (Anna) och mitt italienska efternamn, och jag har i princip alltid blivit kallad på intervjuer och fått jobb med 300-350 sökande.

    Men det beror nog väldigt mycket på namnet också tror jag, märker vi problem för barnen får vi väl ta deras mellannamn (pappans efternamn) som efternamn. Jag personligen kommer aldrig byta.
  • Ivan52x53

    Svårare att få jobb? Jag skulle inte vilja arbeta på en plats där man föredrar Johan Svensson mer än Mohammed Ali..

  • Jeaninne

    Arbetsgivare får ju så många ansökningar idag - kanske 300 på varje annons, eller ännu fler. Klart att de måste grovsålla, för de kan inte ta alla på intervju.

    Då blir det tyvärr så att en del åker i papperskorgen för att de har en för lång lucka i CV:t - trots att det fanns en anledning som arbetsgivaren skulle ha förstått, om den sökande bara hade fått komma och förklara sig. Likaså åker personer med utländskt efternamn, även om de är helt integrerade i Sverige och talar bra svenska, för att arbetsgivaren är rädd att de ska ha brister i språket samt att det ska bli problem med att ta kvinnor i hand, bönestunder, att en kvinnlig anställd måste ha burka som skrämmer bort kunderna, o.s.v..

    Man kan tycka att det är fel att inte arbetsgivaren kollar upp hur det verkligen ligger till, med varje enskild sökande. Men som sagt - har man 300 sökande och bland dem många infödda svenskar med perfekt språk i brevet och oklanderliga CV:n, så... är det kanske inte så konstigt..?

  • Bajsa

    Vanlig enkel instinkt.
    Vi kallas oss för människor, men är egentligen djur. Vi agerar utefter erfarenheter och SKA vara frågande och skeptiska till främlingar. Det är det hela överlevnaden bygger på. Om vi inte hade varit ifrågasättande och skeptiska till främlingar hade vårat land gått under för länge sedan. Likaså arbetsplatser.

  • Anonym (fördomar)

    Väldigt tråkigt med alla fördomar om namn. Det ser man väl inte minst när man läser folks listor över typiska wt-namn.

  • Jeaninne
    Anonym (fördomar) skrev 2014-07-29 12:10:17 följande:

    Väldigt tråkigt med alla fördomar om namn. Det ser man väl inte minst när man läser folks listor över typiska wt-namn.


    Fast ofta så stämmer ju fördomarna... Det som är så synd är, att de som INTE stämmer in på fördomarna också drabbas. Därför bör man undvika att ge sina barn sådana namn.
Svar på tråden "Lägg inget utländskt namn på ditt barn"