• MedlemFV

    Profeten Muhammed - Ville bara att världen skulle bli bättre plats? (Islam)

    Jag har länge haft denna tanke. Men alltid gjort att jag har backat och inte vågat ställa denna fråga. För inte så länge sedan tänkte jag på detta igen för första gången på länge. Och höll nästan på att skapa tråd.

    Men återigen vart jag rädd för att jag skulle såra någon. Men kom ihåg att jag endast stället frågan för att jag är nyfiken. Ingenting annat!

    Om jag råkar såra någon här, ber jag så hemskt, hemskt mycket om ursäkt!

    Om du skulle kunna svara blir jag oerhörd tacksam.

    Okej, nu kommer frågan som har funnits i min skalle på länge.

    Profeten Muhammed kan ha existerat. Han kanske inte var en profet, men en människa som ville göra gott för världen. Få världen på ett bättre plats att leva i.

    Men för att manipulera den tidens människor till att få jorden ett bättre plats att leva i. Tog han Islam som en ursäkt. Och sade att han har boken, liksom Quranen. Och där det står att man icke skall själa, mörda, ljuga o.s.v.

    För att inte sprida könsjukdomar bestämde han sig för att man inte skall ha samlag före äktenskap.

    För att realitionen skall fungera ordentligt. Sade han att mannen har ansvaret att ta hand om familjen. Och att det är krav på det. Mannen får inte behålla pengarna och säga nej. Han måste dela med sig och se till att barnen får det de behöver, samt hustrun.

    Men däremot får frun i huset jobba men hon har inget krav på att dela med sig, hon har inte heller någon krav på att arbeta. Hon är fri, hon har en fri vilja.

    Det är inte alls sant det som jag har oftast hört av andra människor. Att Islam är kvinnoförnedrade. Att de trycker ner kvinnorna. Det är inte sant. Jag pratade med en Imam. Han berättade detta för mig. Kvinnorna skall ha egen vilja. Och mannen skall respektera sin familj så som han respekterar alla andra människorna på jorden. Faktum är att ALLA människor skall respektera varandra. Men tyvärr blir det ändå slag i huset i mellanöstern. Men det är någonting som kommer ifrån de, och ingenting som det står i Quranen att man skall göra så. Det står tvärtom. Man FÅR inte göra så! Man skall inte väcka huset i skräck!

    För att hus förhållandet skall fungerade, sa kanske Muhammed. Att mannen skall göra si och så. Och frun har fri viljan. Kanske visste Muhammed att män använder gärna fysisk och psykiskt våld. Det kanske förekom rätt mycket på den tiden också? Så han kom på att säga att man inte skall göra så, genom att det står i Quranen.

    Profeten Muhammed kanske också tänkte på hygien. Så att muslimerna gör wodoo var då tidens duschade och rengörhet. Wodoo är när man tvättar sina händer, skölja mun, näsan, ansiktet, öron, huvudet, örat, bakom örat. armarna, fötterna och mellan tårna.

    Att be var någon form av meditation. Och meditation är ju bra för den psykiska hälsan eller hur?

    Be fem gånger om dagen. Alltså meditera fem gånger om dagen.

    Jag är osäker om Profeten Muhammed sa detta, men jag vet i alla fall att en Imam sade det. Och det är någonting som kommer ifrån Islam skulle jag tro.

    Man skall sitta ner och urinera. Inte stå upp. Detta på grund av hygien, samt sitter man ner, slipper man riskera få infektioner. Tror dessutom att alla är medvetna över det idag.

    Att inte bli avundsjuk, att inte bli svartsjuk, hata inte mot varandra. Tänk inte på dåliga eller onda saker. Utan tänk hela tiden positiva saker.

    Detta är ett sätt för att förinta avundsjukan och hat mot varandra. Och istället bygga upp en mänsklighet där de är pigg och glad. Och visar barmhärtighet mot varandra.

    Och att säga att det är satan som ger dessa tankar till människan. Genom att säga så, får människan kanske att tänka positivt. För man vill ju inte lyssna på vad satan säger till en, eller hur?

    Drick inte alkohol, rök inte, förstör inte din kropp. Förstör inte andra, o.s.v.

    Jag ser bara att Islam ger positiva saker. Och hade alla lydigt det som står i Quranen. Ljug inte, mörda inte, begå inte självmord, drick inte alkohol, rök inte, mörda inte, skada inte andra, respektera varandra, visa barmhärtighet, följ hus reglerna. Liksom att mannen skall ta ansvar och låta sin frun och barn få de de behöver och låta de känna av trygghet.

    Om frun vill jobba, låt henne göra det. Om hon känner att hon vill behålla pengarna, låt henne göra det.

    Antagligen existerade våld i hemmet på den tiden också. Och man kanske ville förinta det, genom att sätta upp dessa regler.

    NÅ VAD TROR NI? Tänker ni som mig?

    Om ni tror att Islam är ett kvinnoförtryck eller liknade som är negativt för kvinnan. Så rekommenderar jag att läsa på först. Bli undervisade av en Imam. Så får ni svaret. Jag fick en hel del svar. och det var intressant. Dock är jag lite obalanserad om jag skall bli muslim.

    Men tolkade hela så som att Profeten Muhammed skulle ha funnits och att han endast ville att människorna skulle få ett bättre plats att leva på jorden.

    Är inte äta gris. Har det inte kommit fram till att äta gris kan riskera att man få en allvarlig sjukdom eller få cancer. Visst stämmer det?

    Jag tolkar allting att Profeten Muhammed ville något gott för mänskligheten.

    LÅT HÖRA ERA TANKAR!

    Någonting som kanske är viktigt att säga. Jag är en man på 21 år. Och jag pratade med en Imam som också var en man.

  • Svar på tråden Profeten Muhammed - Ville bara att världen skulle bli bättre plats? (Islam)
  • MedlemFV
    pease10 skrev 2014-07-29 16:45:48 följande:

    Muhammed var profet, Allahs sändebud. Nekar man till detta som muslim har man nekat islam..


    Du besvara inte min fråga.
  • Esoada

    Ja det låter som en vettig religion, muslimska kvinnor klär sig snyggt och feminint också till skillnad från de flesta svenska kvinnor

  • Jag förstår

    Jag tror att de flesta på jorden är födda med ett inre rättsnöre och känsla för vad som är gott och ont - rätt och fel som " Ljug inte, mörda inte, begå inte självmord, drick inte alkohol, rök inte, mörda inte, skada inte andra, respektera varandra, visa barmhärtighet"

    Det är väl ungefär det som också står i den 10 guds budreglerna. Det är möjligt att det är guds röst vi har inom oss. Vi har ett eget inre privat samtal med oss själva och dialog med Jesus ( som en del skulle vilja kalla det ).

    Svenskar är bra på att spontant följa många av budorden utan att tänka så mycket på det - men svenskar vägrar i gemen att inte få tänka själva. Vi är fria själar och det är mycket svårt att få med svenskar i uttalade religiösa hängivelser.

  • MedlemFV
    Esoada skrev 2014-07-29 22:00:12 följande:

    Ja det låter som en vettig religion, muslimska kvinnor klär sig snyggt och feminint också till skillnad från de flesta svenska kvinnor


    Prata gärna med en imam. Det är bara vända sik till en moské. Ingenting att tveka. Du kanske skulle tycka att religionen är mer vettigare. Jag har nog inte ens berättat hälften av det som finns i Islam.

    När du pratat med en Iman. Får du jättegärna uppdatera dig. Skriva vad du har lärt och hört :)

    Gör det om du vill. Ingenting att skämmas för att man vänder sig till en moské tycker jag.
  • Jag förstår

    ...och för övrigt: Det som händer i världen är sorgligt - krig, våld, korrupta diktatoriska ledare / psykopater och miljöförstöring. Vi förstör varandra och vi kommer att gå under om vi fortsätter så här. Världen och naturen som kan vara så vacker....

    ...det skulle behövas en global freds- och miljörörelse som inte är kopplad till någon särskild religion anser jag ! Jag lovar att den goda sidan är bra mycket större än den onda till antalet. Alla människor har ansvar för sitt egna agerande att tänka och göra bra saker för varandra.

  • Esoada
    MedlemFV skrev 2014-07-29 22:28:58 följande:
    Prata gärna med en imam. Det är bara vända sik till en moské. Ingenting att tveka. Du kanske skulle tycka att religionen är mer vettigare. Jag har nog inte ens berättat hälften av det som finns i Islam.

    När du pratat med en Iman. Får du jättegärna uppdatera dig. Skriva vad du har lärt och hört :)

    Gör det om du vill. Ingenting att skämmas för att man vänder sig till en moské tycker jag.
    Nu är jag kristen, men kanske det Flört
  • Racer x

    Är månggifte också något bra? Och att det är okej att gifta sig med en minderårig?
    Enligt Muhammed var det ju också något han ville tillåta för att själv inte begå några brott.

  • MedlemFV
    Racer x skrev 2014-07-29 23:43:31 följande:

    Är månggifte också något bra? Och att det är okej att gifta sig med en minderårig?

    Enligt Muhammed var det ju också något han ville tillåta för att själv inte begå några brott.


    Fakta på det?

    Vad som tillåts i islam är att man får gifta sig med Max fyra kvinnor.

    MEN! Du måste älska kvinnorna exakt lika mycket. Du kan inte gilla eller älska någon annan mer än någon av fruarna. Allting måste vara jämt. Och det är nog inte en enda människa som kan göra det. Därför väljer nog män att endast älska med sin enda fru. För att man är själv medveten över att man inte kan dela upp pengarna så ALLA får känt antal. Man kan nog inte älska kvinnorna EXAKT LIKA mycket.

    Jag tycker du skall läsa på först.

    Och mindre åriga? Vart någonstans står det i quranen att man skall gifta sig med mindre åriga.

    DuU. Du skall inte blanda ihop vad Mellanöstern eller liknade ställen gör. De gör fel.

    Så bli gärna inte lurad för att en muslim gjort fel. Bara för att en eller flera muslimer gör fel eller begår brott, innebär det att deras religion sa att de att råna? Eller var det de själva som valde det, tror du?

    Återigen, bara för att det är tillåtet i ett islamsk land att gifta sig med mindre åriga, innebär det inte att islam har sagt att man skall gifta sig med mindre åriga.

    Har du källa på att islam säger att man skall gifta sig med mindre åriga?
  • MedlemFV
    Esoada skrev 2014-07-29 22:45:24 följande:

    Nu är jag kristen, men kanske det 


    Skulle säkra dig att du absolut är välkommen och fråga imam om islam. Finns absolut inga problem med det, skulle jag tro. Det skall nog vara okej att du får ta in kunskap om islam, trots att du är kristen.
Svar på tråden Profeten Muhammed - Ville bara att världen skulle bli bättre plats? (Islam)