• E2012smamma

    Inkomstuppgifter


    Hej!
    Nu har jag fått två olika svar från 3 olika handläggare.
    Jag har blivit gravid inom 1 år och 9 månader från att mitt första barn föddes. Och kommer då att få samma föräldrapenning.
    Jag har fått hem papper om inkomstuppgifter som ska skickas men när jag kollade med er så sa den första jag pratade med att " eftersom du blivit gravid inom 1 år och 9 månader så behöver vi inte inkomstuppgifterna "
    Den andra jag pratade med sa att " det behövs för att beräkna sgi"
    Den sista jag pratade med sa att " har du skyddat din sgi så behövs inte några uppgifter. Du kommer att få samma föräldrapeng"
    Vad stämmer?
    Jag kommer att börja plocka ut dagar 4 veckor innan det andra barnet beräknas födas. Den första jag pratade med sa att jag måste ta 5 dagar i v för att skydda min sgi fram tills att barnet föds. Sen kan jag ta hur mkt/lite jag vill tills barnet fyller 1. Vad gäller där?

  • Svar på tråden Inkomstuppgifter
  • Försäkringskassan

    Hej!

    Det stämmer att föräldrapenningen (FP) är oförändrad om man blir gravid på nytt innan första barnet är 1 år och 9 månader. Men den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) ligger inte bara till grund för beräkning av FP utan även till grund för beräkning av andra ersättningar Försäkringskassan betalar ut, t.ex. sjukpenning och tillfällig föräldrapenning.

    Min rekommendation är därför att du ber din arbetsgivare fylla i blanketten och att du skickar in den till Försäkringskassan.

    Har du efter föräldraledigheten med första barnet återgått i arbete och arbetar i samma omfattning som du gjorde innan du fick barn men ännu inte hunnit arbeta minst 6 månader eller om du arbetar i mindre omfattning och fyller upp med FP (t.ex. arbetar 75 % och tar FP 25 %) för att skydda din SGI så behöver du fram till att nästa barn föds fortsätta skydda SGIn fram till dagen innan barnet föds. Är du hemma på heltid måste du alltså ta FP 5 dagar/vecka.

    Från och med den dag barnet är fött så väljer du själv hur mycket eller lite FP du vill ta ut fram till barnets 1-årsdag.

    Hälsningar
    Lisa, handläggare

  • E2012smamma

    Tusen tack!

    Men kommer jag att få fp baserat på mina tidigare uppgifter om jag inte skickar in? Eller kommer jag att stå utan pengar?

    Jag börjar ta ut dagar för barn nr 2 snart så vet inte om papperna kommer hinna in i tid i och med semestertider.

    Och eftersom jag skyddat min sgi borde den väl vara oförändrad också då väl?

    Min sgi är något högre än min egentliga lön, för de månader jag var gravid med 1:an jobbade jag återkommande övertid varje månad som jag fick räkna med.

    Eller vill ni bara veta att jag varit 100% sysselsatt sedan första barnets ettårsdag?

    Med vänlig hälsning,

  • Försäkringskassan

    Hej! 


    Om handläggaren ser att vi behöver få in dessa uppgifter skickas det ett brev till dig där vi efterfrågar uppgifterna. Vid en sådan komplettering kan det medföra att ditt ärende blir fördröjt med beslut om utbetalning.

    Du kan ändå ansöka om din föräldrapenning och skicka in uppgifterna om anställning så snart du har fått tillbaka det från din arbetsgivare. 


    Vi behöver få in inkomstuppgifterna från din arbetsgivare för att kunna ta ställning till om det är samma inkomst som ska gälla för barn nr 2 som du hade för barn nr 1.


    Har du arbetat deltid sen du återgick i arbete ska det framkomma i svaret från arbetsgivaren med både årsinkomst med både heltid och deltid.


     


     


    Hälsningar


    Asta, handläggare


     

  • E2012smamma

    Okej?

    Nu säger ni ju ytterligare en sak.

    Ni har ju redan sagt att samma föräldrapenning ska gälla för barn nr 2 som gör barn nr 1?

  • Försäkringskassan

    Hej!


     Ja, man är skyddad i sin sgi som fastställdes på barn nr 1 när det gäller föräldrapenning om man blir gravid på nytt inom 1 år och 9 månader räknat från förra barnets födelse.


    Men vi behöver få in inkomstuppgifterna i alla fall för att vi ska ta ställning till att man har kvar sin sgi för alla förmåner.


     


     


    Hälsningar


    Asta, handläggare

  • E2012smamma

    Tusen tack!

    Men då borde jag i praktiken få samma sgi om jag skyddat den? Även om jag har med övertid sedan innan som inte längre är återkommande?

    Eftersom Det är semester nu kommer jag inte ha möjlighet att skicka in inkomstuppgifter innan mitten på augusti.

    Kommer min föräldrapenning ändå att betalas ut? Är det ärenden som har med sgi att göra ( sjukpeng o tillfällig föräldrapenning ) som kommer att kunna bli fördröjd ?

    Tack!

  • Försäkringskassan

    Hej!

    Om du har skyddat din sgi så är den densamma som tidigare.

    Skicka in inkomstuppgiften så fort som möjligt, föräldrapenningen betalas som regel inte ut förrän sgin är klar, men gör din ansökan om föräldrapenning ändå när du bestämt från vilken dag du skall påbörja uttaget.

    Eftersom vi endast svarar på generella frågor här i detta forum så kan jag inte se enskilda ärenden.

    Hälsningar
    Gerd, handläggare

Svar på tråden Inkomstuppgifter