• Maggie Puh

    Erfarenhet kring tandutdragning

    Vi har idag varit hos tandläkare för 3:dje gången på 2 veckor och ska dit imorgon då dottern 4 år ska dra ut båda framtänderna efter att ha trillat och slagit i dom för 2 veckor sedan. 

    Har fått reda på att hon kommer få dricka "glömma bort medicin" innan och sedan ska hon sitta i mitt knä, få bedövning och sedan kör de på. Har även fått reda på att vissa barn blir ledsna och arga av denna "glömma bort medicinen". 

    Har ni egna erfarenheter kring detta så är jag tacksam och få höra. Ska jag berätta för henne redan idag att tandläkaren ska ta hennes tänder? Har tandfén kommit till era barn även när de dragit ut tänderna?

    Självklart är allt anmält hos försäkringen.
    Tacksam för alla svar

  • Svar på tråden Erfarenhet kring tandutdragning
  • whydoyoucare

    Jag har blivit tand-opererad på sådant lugnande som din dotter kommer få. Minns knappt den dagen öht, speciellt inte innan/under/precis efter ingreppet. En av biverkningarna är ju minnesförlust och aggression, men jag blev inte aggressiv alls. Jag blev snarare fnittrig, somnade även under operationen. Var 20 år när jag gjorde den, för ett halv år sen.

  • maribel

    Min lilla 5 åring har också ramlat och slagit i 3 framtänder när han var 4 år. Förra året när han var 4år drog tandläkaren ut ena framtanden och nu för en mån sedan drogs den andra framtanden ut och nu väntar vi på att även den tredje sidotanden ska tas bort. Detta för att dem aldrig växte fast.

    Vi hade en bra tandläkare och hon ville prova utan avslappningsmedicin (fast jag inte ville det) men hon sprutade lokalbedövning runt tanden och sa att hon ville titta på den till min som och så drog hon den på 4sekunder. Samma sak gjordes nu för en mån sedan. Det gick jättebra och han har alltid varit duktig att gapa hos tandläk. Han fick en leksak av oss sen och tyckte att det var skönt att bli av med den för den hade gjort ont när den var så lös. Han lade den under kudden till tandfen också.

    Utöver detta så har han tappat 3 tänder på naturlig väg så nu har han en jätteglugg stackarn.

  • cosinus

    Har bedövat och dragit 2 tänder på min 8-åring (då var han 6-7 år).

    Det är bedövningen som gör ont och han har inte fått något avslappnande. Och ja tandfen kommer, med dubbel taxa för utdragna tänder. Här får de med den utdragna tanden i en liten plastskattkista hem.

  • xilos

    Jag fick lugnande dock var jag ca 13 och det va när jag skulle dra 2 tänder samtidigt inför tandställning. Jag minns ingen märkbar skillnad av de lugnande och det slutade ändå med att vi bara drog den ena tanden eftersom jag inte klarade av mer. Kändes inge annorlunda än andra tänder jag dragit så. Jag ju ha blivit något fel med dosen på de lugnande. Har märkt på senare år att jag har behövt högre än rekommenderad dos på diverse saker.

  • Maggie Puh

    Tack för era fina svar. Jag är supernervös just nu. Strax ska storebror till barnvakt och vi tar med oss vagnen till tandläkaren. Har köpte en fin present som hon ska få när hon är färdig. 

    Det måste ut så akut då den ena spruckit uppe i tandköttet och den andra blir bara mer och mer lös samt så har hon ont och inte använder inte tänderna när hon äter (dagens tid är tandläkarens akuttid hon egentligen skulle ha till andra akutpatienter, men den fick dottern).

  • cosinus
    Maggie Puh skrev 2014-07-30 07:21:55 följande:

    Tack för era fina svar. Jag är supernervös just nu. Strax ska storebror till barnvakt och vi tar med oss vagnen till tandläkaren. Har köpte en fin present som hon ska få när hon är färdig. 

    Det måste ut så akut då den ena spruckit uppe i tandköttet och den andra blir bara mer och mer lös samt så har hon ont och inte använder inte tänderna när hon äter (dagens tid är tandläkarens akuttid hon egentligen skulle ha till andra akutpatienter, men den fick dottern).


    Hoppas det gått bra. Min ena son (inte han som dragit tänder) fick sån där dryck när han skulle sövas när han hade en handledsfraktur som behövde fixas till. Minns att han blev ytterst medgörlig av den :)
  • Maggie Puh

    Allt gick superbra. Hon fick sin #glömma bort medicin" och inom 10 min var hon helt i sin egna lilla värld, riktigt hög och avslappnad. Tänderna fick somna med bedövning och vi fick vänta en liten stund till. Tandläkaren tog båda samtidigt i ett drag så båda var borta inom 3 sekunder. Blödde nästan inget. Vi fick komma till avslappningsrummet tills det värsta av medicinen gått ur kroppen och hon blev lite piggare (ca 1 timme). 
    Inte ett enda pip, inte en enda tår.

    Idag har vi datorn och tv´n som barnvakt till henne så hon håller sig lugn.

Svar på tråden Erfarenhet kring tandutdragning