• Emy88

    Nybörjare inom sjalvärlden

    Hej!
    Mitt andra barn förväntas komma inom fyra veckor och jag skulle väldigt gärna vilja sjala detta barn men har ingen erfarenhet sedan innan. Jag har köpt en mam eco och lärt mig hur jag ska knyta den och sätta barnet i grodposition men har en del funderingar. Är det grodposition som är lämpligast för nyfödda? Vad ska jag tänka på när jag sjalar? Hur gör jag om jag vill amma i sjalen? Hoppas någon kan och vill svara :)

  • Svar på tråden Nybörjare inom sjalvärlden
  • Emy88
    Flickan och kråkan skrev 2014-07-29 19:24:22 följande:

    Ja, upprätt i groda är det som rekommenderas. Vanligaste felet är att man knyter för löst. Återkommer smile1.gif .


    Tack för svar :) Har du något tips på hur man får i barnet i sjalen på ett smidigt sätt? Jag har testat med en nalle men man kan ju inte dra och slänga runt en nyfödd på samma sätt.
  • Flickan och kråkan

    Mitt tips är att du börjar med att ha din bebis ben innanför krysset.

    Knyt sjalen om dig tajt. Inte mer än din ena arm ska få plats innanför knytningen. Dra ner "smokingbältet" och dela lite på "axelbanden" så att de två olika sidorna av krysset så att säga blir tydliga .

    Börja med att lyfta upp liten högt upp mot din ena axel. Den axel som är mittemot den del av sjalkrysset som är innerst. Du kommer alltså att först stoppa in ditt barn under den del av sjalen/sjalkrysset som är innerst och när du ska göra det så har du ditt barn upp mot motsatt axel. Håll ena handen runt huvudet och andra stadigt runt rumpan och ryggen. Ditt barn kommer då naturligt att vika upp sina ben i grodposition precis som när du bär honom/henne mot dig som vanligt, utan något bärredskap. Enklast blir det om du håller barnet om rumpan och ryggen med den hand som är på samma sida som den axel du håller barnet mot.

    Lyft ut sjaländan/krysset på den sida du ska stoppa i barnet i (alltså inte den sida där du har barnet) med samma hand som den sida du ska stoppa i barnet i och så sänker du försiktigt ner barnet i sjalen på den sidan/under den del av sjalen som är innerst i krysset. Bred ut sjaländan ordentligt över/runt hela rumpan och ryggen.

    Luta/flytta barnet försiktigt åt andra sidan, alltså mot den andra axeln. Gör på samma sätt fast tvärt om. Lyft den andra sjaländan/krysset och bred ut den över/runt hela rumpan och ryggen.

    Dra sedan upp "smokingbältet" upp över hela krysset upp till barnets nacke. För att få stöd för huvudet så stoppar du in ditt barns huvud under en av sjaländarna/"axelbanden". Vrid huvudet så att barnet har huvudet på sidan och fria luftvägar. 

    Vet inte om jag är minsta begriplig . Svårt att förklara med ord utan att visa

    Här är en rätt bra video tycker jag. Hon väljer att ha benen utanför och det går minst lika bra. Du väljer det du tycker känns bäst. Jag har haft benen innanför de första 2-3 veckorna ungefär och sedan haft de utanför, men det är en smaksak.





    Den här är inte heller dum. Här används dock en moby wrap som är dubbelvikt så att det blir en ficka, det gör du inte med mam eco och det behöver man inte göra med moby wrap heller så kör inte fast där utan titta på tekniken hur barnet sätts i sjalen.





    Hoppas att jag varit till någon hjälp. Snart kommer du att tycka att det är världens enklaste grej och något du gör samtidigt som du lagar mat och leker med ditt äldre barn i parken .

  • Emy88

    Tack så jättemycket! Tyckte att din beskrivning var väldigt tydlig och lätt att förstå. Nu känner jag mig lite tryggare med hur jag ska göra :) Ska bli så kul att testa på att sjala den lille efter allt positivt man har läst om barn som fått sjala från start.

  • Flickan och kråkan
    Emy88 skrev 2014-07-31 22:09:13 följande:

    Tack så jättemycket! Tyckte att din beskrivning var väldigt tydlig och lätt att förstå. Nu känner jag mig lite tryggare med hur jag ska göra :) Ska bli så kul att testa på att sjala den lille efter allt positivt man har läst om barn som fått sjala från start.




    Tänk på att det finns gott om vana bärare på sjalbarns forum som gärna visar och hjälper till om det krånglar. Vi är inne på tredje helburna barnet. Det finns verkligen inget bättre än att bära barn. 
Svar på tråden Nybörjare inom sjalvärlden