• Anonym (Fundersam)

    Tillkommit extrapass, laglig veckovila?

    Hej, 
    Jag jobbar i sommar på en arbetsplats som är ansluten till kommunal och har en anställning som löper under 11 veckor (v,24 - v.34) och skulle från början arbeta deltid med en viss procent uträknat över hela perioden. Under periodens gång så har folk försvunnit från arbetsplatsen av en eller annan anledning och jag har då tackat ja till att jobba extra pass, sista gången de ringde var jag på arbetsplatsen och de ringde från en annan avdelning, så var jag eller personen som ringde hade inte möjlighet att kolla mitt schema så noga mer än att jag var ledig de aktuella dagarna.

    När jag nu sitter och kollar över hur arbetspassen är fördelade så är jag lite fundersam till om jag klarar veckovilan under dessa sista fyra veckor, då jag jobbar:

    Ledig: 20/7 kl. 21  - 22/7 kl. 15,30 (42,5h ledighet)
    jobbar: 22/7 kl. 15:30 -  29/7 15:30 (8 pass)
    Ledig: 29/7 15:30  - 31/7 07:00 (39,5h)
    Jobbar: 31/7 7:00 - 3/8 15:30 (4 pass)
    ledig: 3/8 15:30 - 5/8 7:00 (39,5h)
    jobbar: 5/8 7:00 - 10/8 21:00 (7 pass)
    ledig: 10/8 21:00 - 12/8 15:30 (42,5h)
    jobbar: 12/8 15:30 - 19/8 15:30 (8 pass)
    ledig: 19/8 15:30 - 21/8 7:00 (42,5h)
    jobbar: 21/8 7:00 - 24/8 15:30 (4 pass

    Jag har dygnsvila under dessa jobbperioder, och de har inte förändrats i längd så det är ingenting jag oroar mig för. Någon som kan bekräfta att detta schema är lagligt gällande dygnsvilan eller om jag bör kontakta någon chef för att plocka bort något ytterligare pass. 


     
     

  • Svar på tråden Tillkommit extrapass, laglig veckovila?
  • Anonym (L)

    "Verksamheten kräver" brukar gå före veckovila/dygnsvila ändå... Om du inte orkar skulle jag prata med chefen om jag var du, annars inte.

  • Anonym (Fffgjhg)

    Arbetsgivaren får inte göra ett grundschema som inte har rätt dygns/veckovila. Men extra pass som inte uppfyller vilan kan man tacka ja till ändå, det blir då en överenskommelse mellan dig och arbetsgivaren för just det arbetspasset

  • Dr Mupp

    Som vikarie kan man och får man bryta veckovilor. Det är andra regler för timvikarer och för dem som går på schema. Detta för varje ny bokning är en ny anställning, 

    Jag har som mest jobbat 9 dagar i sträck för att sen ha 1 dags ledighet och sen jobba fem dagar till.  Detta på första arbetsplatsen där jag har schema och har jobbat några pass extra. 

    Jag jobbar sen även på en till arbetsplats så i verkligheten har jag kanske haft 5-6 lediga dagar på hela sommaren. 

    Går under BEA-avtalet på båda ställena. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (L) skrev 2014-07-30 09:25:27 följande:

    "Verksamheten kräver" brukar gå före veckovila/dygnsvila ändå... Om du inte orkar skulle jag prata med chefen om jag var du, annars inte.


    Tack för ditt svar! Jo, jag är med medveten om den formuleringen, men då det är så många pass som måste tillsättas så att de ändå måste ta in någon annan på de passen, så vet jag inte om de skulle kunna räknas som det ifall jag överskridit reglerna, då de troligen kunde tagit in någon annan på de pass jag tog med. De frågade dock mig först, då jag var inne i den avdelningen och önskade arbeta mera. 
    Anonym (Fffgjhg) skrev 2014-07-30 09:38:42 följande:

    Arbetsgivaren får inte göra ett grundschema som inte har rätt dygns/veckovila. Men extra pass som inte uppfyller vilan kan man tacka ja till ändå, det blir då en överenskommelse mellan dig och arbetsgivaren för just det arbetspasset


    Tack för ditt svar! Aha, det visste jag inte, då jag trodde att alla pass skulle räknas med och att det totalt sett inte fick överskrida reglerna. I sådana fall är det ju inget problem överhuvudtaget. 
    Dr Mupp skrev 2014-07-30 10:55:14 följande:

    Som vikarie kan man och får man bryta veckovilor. Det är andra regler för timvikarer och för dem som går på schema. Detta för varje ny bokning är en ny anställning, 

    Jag har som mest jobbat 9 dagar i sträck för att sen ha 1 dags ledighet och sen jobba fem dagar till.  Detta på första arbetsplatsen där jag har schema och har jobbat några pass extra. 

    Jag jobbar sen även på en till arbetsplats så i verkligheten har jag kanske haft 5-6 lediga dagar på hela sommaren. 

    Går under BEA-avtalet på båda ställena. 


    Tack för ditt svar! Jag är inte timvikare utan har i grunden ett schema, men då folk har blivit sjukskrivna eller har inte fungerat på arbetsplatsen så har jag efter hand tagit flera extra pass. 
  • Anonym (Isa)

    Sen är det inte säkert att du kan göra en separat beräkning enbart för de sista veckorna i schemat. Ofta är beräkningsperioden längre än så, det kan handla om hela ditt sommarschema.

  • Pajama

    Jag tror att du bryter mot veckovilan, då du ska ha längre ledighet efter att ha jobbat mer än en vecka i sträck.
    Men det är inte du som gör något olagligt, utan arbetsgivaren ansvarar för att ni inte jobbar mer än ni får.
    Vill du vara säker så kontakta chefen och berätta detta och låt denne säga om det är ok. Då är tveksamheten på hans/hennes ansvar.

    "Verksamheten kräver" kan man förvisso tänka, men gör man något olagligt kan arbetsgivaren ändå få tillsägelse / vite från Arbetsmiljöverket. Då kan chefen tänka att det är värt det, för att man är tvungen att lösa situationen.

    Att timvikarier får jobba hur mycket som helst är jag tveksam till. Var står det? Låter som en chef som sagt det.

  • Anonym (Isa)
    Pajama skrev 2014-08-01 09:39:38 följande:

     
    "Verksamheten kräver" kan man förvisso tänka, men gör man något olagligt kan arbetsgivaren ändå få tillsägelse / vite från Arbetsmiljöverket. Då kan chefen tänka att det är värt det, för att man är tvungen att lösa situationen.

    Att timvikarier får jobba hur mycket som helst är jag tveksam till. Var står det? Låter som en chef som sagt det.


    Att man får göra undantag om/när verksamheten så kräver finns ofta inskrivet i kollektivavtal så det är inte mycket att göra åt. Annat än att tacka nej till arbetspasset givetvis. Som arbetsledare eller chef tycker jag att man ska ha så pass bra koll på sina medarbetare och deras scheman att man inte ens ställer frågan till dem som faktiskt inte får sin vecko-eller dygnsvila. Det är så lätt att man börjar tänja på reglerna annars....
    Men att medvetet bryta mot reglerna ska ju bara ske när det verkligen behövs.

    Det avtal jag känner till säger att en timanställd får arbeta 165 timmar på en månad, efter det får personen kval övertid för sina timmar. Och givetvis följer timanställda samma regler för dygns-och veckovila som andra anställda. Kollektivavtalet omfattar ju även dem.


  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Isa) skrev 2014-08-01 09:39:36 följande:

    Sen är det inte säkert att du kan göra en separat beräkning enbart för de sista veckorna i schemat. Ofta är beräkningsperioden längre än så, det kan handla om hela ditt sommarschema.


    Där hade du en poäng jag inte tänkt på, även fast det inte gör något för själva veckovilan i sig, så kanske det är mer acceptabelt att jobba ett sådant här schema under en begränsad period då jag har haft några sammanhängande ledigheter på 48h eller mer innan dessa veckor. 

    Pajama skrev 2014-08-01 09:39:38 följande:

    Jag tror att du bryter mot veckovilan, då du ska ha längre ledighet efter att ha jobbat mer än en vecka i sträck.Men det är inte du som gör något olagligt, utan arbetsgivaren ansvarar för att ni inte jobbar mer än ni får. Vill du vara säker så kontakta chefen och berätta detta och låt denne säga om det är ok. Då är tveksamheten på hans/hennes ansvar.

    "Verksamheten kräver" kan man förvisso tänka, men gör man något olagligt kan arbetsgivaren ändå få tillsägelse / vite från Arbetsmiljöverket. Då kan chefen tänka att det är värt det, för att man är tvungen att lösa situationen.

    Att timvikarier får jobba hur mycket som helst är jag tveksam till. Var står det? Låter som en chef som sagt det.


    Har nu hunnit kika runt lite mera och i arbetslagen 14§ hittar jag följande:
    "Arbetstagarna ska ha minst trettiosex timmars sammanhängande ledighet under varje period om sju dagar (veckovila)..." 

    Så om jag inte misstolkat lagtexten helt fel så borde jag vara på rätt sida om gränsen gällande längden på veckovilan, dock är det mer tveksamt att det med ingen längre ledighet får jobba sju och åtta dagar i sträck. Fast som Isa nämnde ovan kanske även tidigare veckor spelar in i sammanhanget. 

    Anonym (Isa) skrev 2014-08-01 09:45:03 följande:
    Att man får göra undantag om/när verksamheten så kräver finns ofta inskrivet i kollektivavtal så det är inte mycket att göra åt. Annat än att tacka nej till arbetspasset givetvis. Som arbetsledare eller chef tycker jag att man ska ha så pass bra koll på sina medarbetare och deras scheman att man inte ens ställer frågan till dem som faktiskt inte får sin vecko-eller dygnsvila. Det är så lätt att man börjar tänja på reglerna annars....
    Men att medvetet bryta mot reglerna ska ju bara ske när det verkligen behövs.

    Det avtal jag känner till säger att en timanställd får arbeta 165 timmar på en månad, efter det får personen kval övertid för sina timmar. Och givetvis följer timanställda samma regler för dygns-och veckovila som andra anställda. Kollektivavtalet omfattar ju även dem.
    Jag håller absolut med dig, men gällande den sista gången jag tackade jag till extrapass (de har ringt en gång tidigare när en annan blev sjukskriven) så uppkom den hastigt så de ringde upp mig när jag jobbade och frågade mig först för att de visste att jag ville jobba extra.

    Hon som ringde verkade då inte ha full koll på hur många dagar i sträck det blev (har för mig att man får jobba max 10 i rad) eller om det vart för korta ledigheter, och hon verkade just då ha ännu mindre koll på mitt schema än mig, då hon frågade om jag kunde ta flera dagar i följd (jag tog 2 av 3), vilket skulle ha lett till att jag hade jobbat 13 dagar i sträck om jag tagit alla.

    Hon frågade även om andra dagar, då jag redan tagit pass från en annan person, som de dessutom redan hade skrivit upp hos sig, så noll koll hos henne och lagom stress hos oss båda. Så en rörig situation just då, och just därför jag skapade denna tråd, då jag ville få klarhet i veckovilan och hur mitt schema är i förhållande till den.    

Svar på tråden Tillkommit extrapass, laglig veckovila?