• Flizan30

    Astrid eller Lovisa?

    Två olika typer av namn men vi kan inte bestämma oss för förnamnet.
    Astrid- gammalt svenskt fornnordiskt namn. Lite hårt uttal? Jag gillade det inte riktigt först men det växer hela tiden.
    Lovisa- Namnet finns på makens sida långt tillbaka i släkten. Jag har alltid gillat detta namn.
    Motivera gärna varför ni skulle valt det namnet.

  • Svar på tråden Astrid eller Lovisa?
  • Flisan79

    Lovisa, det heter en av mina döttrar. Hon kallas även Lovis.

    Astrid är fint det med men lite "hårdare".

  • Gladskit

    Jag gillar också Lovisa för att det är mjukare. Astrid är fortfarande för mycket "tant" för mig.

  • hernameispekka
    Gladskit skrev 2014-07-30 13:40:04 följande:

    Jag gillar också Lovisa för att det är mjukare. Astrid är fortfarande för mycket "tant" för mig.


  • fluu

    Astrid alla gånger! Har motiverat i dina andra trådar så du vet hur jag tycker ;) Och Astrid är inte tantigt, inte någonstans. Redan i min generation började det komma och nu är det jättevanligt bland små. Vanligare än Lovisa.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Flizan30

    Fluu: jo jag vet din åsikt;). Jag vet två Lovisor som är 7 år men Astrid är nog lite mer poppis bland nyfödda precis som du säger. Svårt val tycker jag.

  • fluu
    Flizan30 skrev 2014-07-30 17:46:44 följande:
    Fluu: jo jag vet din åsikt;). Jag vet två Lovisor som är 7 år men Astrid är nog lite mer poppis bland nyfödda precis som du säger. Svårt val tycker jag.
    Jo, Lovisa var vanligare förut. Det har dalat rätt stadigt de senaste åren. Lovisa är exempelvis väldigt vanligt i min ålder.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Astrid eller Lovisa?