• Anonym (Fundersam)

    Erfarna cerazette användare?

    Jag har ätit cerazette i ca 2 år, funkat klockrent varit helt blödningsfri, en liten pytteblödning efter ett glömt piller samt ljusbrun flytning vid två tillfällen, men annars blödningsfri. Men nu har jag sen 5 dagar tillbaka fått en rejäl blödning, inne på 5e dagen nu och det rinner fortfarande färskt blod, som en rejäl mens.

    Är detta normalt? Cerazette ska ju göra slemhinnan obefintlig, var kommer allt blod ifrån? Hur kan man få en sån här blödning efter 2 blödningsfria år?
    Jag är på semester dessutom så jag kan inte ringa och fråga min Bm heller just nu, så snälla kom med råd om ni har några. Jag har inte ont på något sätt.

  • Svar på tråden Erfarna cerazette användare?
  • nuharjagbytt

    Slemhinnorna blir snarare tunna och sköra än obefintliga.

    Får börja med att gratulera till att det har fungerat så bra med så lite blödningar. Jag hade mycket blödningar i början och var  sedan känslig för att slarva med tabletterna. Det kunde även bli mensliknande blödningar.

    Har du varit kass i magen? Eller något annat som kan påverka hormonnivåerna?

  • Anonym (Fundersam)

    Nej inte vad jag kan komma på, det är ju 12 timmars marginal så jag är ju inte jättenoga på timmen.

  • panicorion

    Jag har ätit dessa i snart 5 år. Det senaste året har jag fått längre menscykel och kraftigare blödningar men jag tror det har med kroppens förändringar i åldern att göra är 31 idag. Har även blivit gravid 2 ggr på dessa men får inte ha annat än dem om det skall vara piller dvs. Men tycker ändå de funkar bra. Hade en mens på 4 dagar och en cyckel på 28 dagar förr nu har jag 8 dagar och cyckel på 32-34 dagar. Hmm funderar på om de ändrat något i pillret då det verkar ha förändrats för fler

  • nuharjagbytt
    Anonym (Fundersam) skrev 2014-07-30 21:16:47 följande:

    Nej inte vad jag kan komma på, det är ju 12 timmars marginal så jag är ju inte jättenoga på timmen.


    Noga på timmen behövs inte men jag skulle säga högst 5 timmar för att undvika blödningar. Någon gång sa de på Apoteket att de borde tas samma tid varje dag.
  • Anonym (Fundersam)

    Jag blöder fortfarande färskt blod, ska jg sluta med pillerna eller fortsätta? Hur länge kan det blöda?

  • nuharjagbytt
    Anonym (Fundersam) skrev 2014-07-31 10:01:27 följande:

    Jag blöder fortfarande färskt blod, ska jg sluta med pillerna eller fortsätta? Hur länge kan det blöda?


    Du är alltså inne på 6:e dagen med kraftig blödning? När jag svarat förut har jag mer tänkt mig en "normal" mens blödning. Jag vet inte om du borde sluta med pillerna.

    Jag kollade bipacksedeln och det står så här om blödningar:
    Blödningar från underlivet blir ofta oregelbundna när man använder Cerazette. Det kan röra sig om en stänkblödning som inte ens kräver binda, eller blödningar som liknar en sparsam mens och kräver menstruationsskydd. Det kan också hända att menstruationen helt uteblir. De oregelbundna blödningarna är inte tecken på att graviditetsskyddet med Cerazette har minskat. I allmänhet behöver du inte göra någonting utan fortsätt bara att ta Cerazette. Om
    blödningarna däremot är kraftiga och långdragna ska
    du kontakta din läkare/barnmorska.
  • Anonym (Fundersam)

    Nja inte direkt kraftig, det har minskat men idag 7e dagen kom det ut ett koagel.

  • nuharjagbytt
    Anonym (Fundersam) skrev 2014-08-01 11:41:51 följande:

    Nja inte direkt kraftig, det har minskat men idag 7e dagen kom det ut ett koagel.


    Jo men då är det nog ok. Tråkigt men en oväntad mensblödning när man är på semester dock.
  • Kabanga

    Jag har tagit cerazette i snart 10 år. Blev dock gravid en gång så blev ett uppehåll under graviditeten.

    Men det där har hänt mig också rätt nyligen till och med hade mens i nästan 2 veckor. Innan graviditeten var jag helt blödningsfri efter har jag haft en relativt regelbunden men väldigt kort mens bara ett par dagar. Är nog inget att oroa sig för. Men om du blöder när du kommer hem kan det nog vara värt att kontakta bm bara för att vara på den säkra sidan.

Svar på tråden Erfarna cerazette användare?