• Eir

    Imam välsignar ett lesbiskt par. En glad nyhet!

    Tack Imam Ludovic Mohamed Zahed som välsignar det lesbiska gifta paret  Maryam och Sahar.
    Hoppas att fler imamer följer hans goda exempel. Ett stort steg framåt för jämställdheten.

    http://www.dn.se/sthlm/imamens-valsignelse-ar-ett-erkannande-av-var-karlek/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-01 21:24
    Idag fick paret sin välsignelse av imamen. Hoppas nu att fler imamer följer hans goda exempel och accepterar kärleken.

    www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/imam-viger-gaypar-under-pride

  • Svar på tråden Imam välsignar ett lesbiskt par. En glad nyhet!
  • Rataxes

    Trots att jag inte gillar vare sig islam eller livet om bögars rätt att gifta sig kyrkligt 
    anser jag detta vara mycket bra.

    Ett stort steg framåt.

    Vem vet, snart kanske det predikas om de andliga sakerna i moskéerna vilket vore ett verkligt stort steg framåt.

    Jajaja.. Det finns de som inte predikar våld...


    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • Eir

    Grundtanken i all religion är väl att  "Kärleken är störst av allt". Och att vara inkluderande, accepterande av alla människors lika värde utan åtskillnad.
    Nu finns det utövare som går i den rätta riktningen inom islam.
    Jag blev i alla fall glad när jag läste om detta

  • Eir
    Khaibar skrev 2014-07-30 21:43:23 följande:

    Imamen är en kättare och bör avrättas,då kvinnlig homosexualitet är en synd inom islam,ännu värre är dock en person som itger sig för att vara Imam och korrumperar islam från insidan.

    islamqa.info/en/21058
    islamqa.info/en/10050
    www.answering-islam.org/Responses/Osama/lesbian.htm
    en.wikipedia.org/wiki/LGBT_rights_in_Iran

    Avrättningsfatwa inbound.

    www.liveleak.com/view


    Jag vet inte om dessa länkar du hänvisar till stämmer överens med dina egna åsikter. Det är ett ålderdomligt, gammaldags, diskriminerande synsätt. Som inte har någonting med kärleksbudskap att göra.

    Jag anser att Imam Ludovic Mohamed Zahed  verkar vara en modern, man som står för en värdegrund som passar in ett samhälle där alla är accepterade,.

    Dvs synsätt förändras.. Jorden är inte platt !
  • felix le chat

    Jag hoppas verkligen att denna nyhet stannat inom landets gränser, där det
    är hanteringsbart. Får denna story spridning så kan imamen och det
    lyckliga paret få några riktigt jobbiga år framöver.
    Jag har tillräckligt med islam kunskap efter mina är i Egypten, Saudi mm
    för att inse att detta bör hanteras med yttersta försiktighet.
    Stäng tråden är min rek om man värnar om allas bästa.

  • Eir
    felix le chat skrev 2014-07-30 22:17:19 följande:

    Jag hoppas verkligen att denna nyhet stannat inom landets gränser, där det
    är hanteringsbart. Får denna story spridning så kan imamen och det
    lyckliga paret få några riktigt jobbiga år framöver.
    Jag har tillräckligt med islam kunskap efter mina är i Egypten, Saudi mm
    för att inse att detta bör hanteras med yttersta försiktighet.
    Stäng tråden är min rek om man värnar om allas bästa.


    Jag har inte dina erfarenheter, men mitt intryck av t ex Egypten är väl att det pratas för lite om acceptans och moderna synsätt i ett upplyst samhälle. Förhoppningsvis ju fler som ansluter sig till acceptans av alla människors lika värde och vågar diskutera detta desto större genomslagskraft. Att ge efter för negativa, gammamodiga åsikter är att ge efter för rädslan. Religionens budskap är kärlek.

    Och stänga tråden. Vad skulle det hjälpa? Det står ju i Dagens Nyheter.
  • Khaibar
    Eir skrev 2014-07-30 21:58:29 följande:
    Jag vet inte om dessa länkar du hänvisar till stämmer överens med dina egna åsikter. Det är ett ålderdomligt, gammaldags, diskriminerande synsätt. Som inte har någonting med kärleksbudskap att göra.

    Jag anser att Imam Ludovic Mohamed Zahed  verkar vara en modern, man som står för en värdegrund som passar in ett samhälle där alla är accepterade,.

    Dvs synsätt förändras.. Jorden är inte platt !
    Islam och de flesta andra dogmatiska ideologier/religioner bygger på gammaldags,oveteskapliga och diskriminerade synsätt,och Islam är definitivt inte en religion som passar in i ett modernt samhälle dör alla är accepterade (på gott och ont).

    Poängen var dock att homosexualitet och Islam är oförenliga,och att Imam egentligen är en kättare som är rebellisk mot gud och Islam.
  • Dannyboy

    Som otroende har jag svårt att förstå varför man vill vara delaktig i en religion där "Gud"den heliga boken etc är emot den personen som jag fötts som. Men med det sagt så är det bra att islam också börjar anamma kärlek av flera former.

Svar på tråden Imam välsignar ett lesbiskt par. En glad nyhet!