• Saka

    Potträning Hur och när börjar man?

    Hej Jag har en 9 månaders bebis och är gravid sen några veckor tillbaka. Kan man börja potträna vår lilla tjej redan? hur börjar man, hur gör man? :) önskedrömmen skulle ju va att hon blir blöjfri på dan till hon är 1 1/2 år :) går det? Om fem månader hamnar hon på dagis Hur blir det där? Pottränar dem el är det ngt man får göra bara hemma..isf borde det ta längre tid att vänja henne av med blöja?

  • Svar på tråden Potträning Hur och när börjar man?
  • helene 355

    Ja absolut, de gjorde vi, börja med rutinpottning, när hen vaknat, innan eller efter mat och innan de är dags att vila, sova. ta av blöjan så ser du lättare signaler innan de händer. Hade nästan aldrig på blöja efter sonen var 1 år, var kanske 14-15 månader kunde vi åka iväg och handla, strosa i centrum i timmar bara vi hade en toalett i närheten och ungefär efter 2 timmar erbjöd potta, han var blöjfri även på natten just innan 18 månader men fick massa problem med svamp som höll i sig tills han var runt 20 månader så på natten hände mycket olycker under den tiden men efter de så har de sällan hänt olyckor. förskola vet jag ej hur dem gör med pottträningdå han ska börja nu om lite mer än 1 vecka (är 2,5 ungefär).

  • Naaw

    Förskolor pottränar inte. Det är föräldrars ansvar. Och sanningen är att visst kan man börja så smått men de flesta barn klarar inte att gå helt utan blöja förrän i 2-årsåldern.

  • helene 355
    Naaw skrev 2014-07-31 08:18:07 följande:

    Förskolor pottränar inte. Det är föräldrars ansvar. Och sanningen är att visst kan man börja så smått men de flesta barn klarar inte att gå helt utan blöja förrän i 2-årsåldern.


    de kan ju gå så är ju smart att testa, funkat bra för oss, mellan 6-8 månader slapp jag bytta bajsblöjor helt för sonen bajsade varje morgon på pottan i dem 2 månaderna, sen försvann de ju tyvärr mer och mer, men bara de var värt det :)
  • Maggie Puh
    Naaw skrev 2014-07-31 08:18:07 följande:

    Förskolor pottränar inte. Det är föräldrars ansvar. Och sanningen är att visst kan man börja så smått men de flesta barn klarar inte att gå helt utan blöja förrän i 2-årsåldern.


    Stämmer inte..... Alla barn som inte har "lata" föräldrar (läs lata på rätt sätt) har blöjfria barn tidigare.

    Jag har gjort likadant med båda mina dvs så fort de kunde sitta blev det rutin att prova sitta på pottan (så länge barnen vill) vid varje blöjbyte. Båda var torra till 18mån (pojke+flicka). 
    Våran förskola har rutin att ALLA barn ska sitta på pottan innan de går ut på fm, före lunch (när de kommit in) och efter vilan. Den förskolan har de flesta barn varit blöjfria på förskolan till 2-2,5 års ålder.

    Jag jobbar också på förskola (inte den som barnen har/har haft), men vi har inte dessa rutiner på pottan och oftast har barnen fortfarande blöja när de flyttar till syskonavdelning (3-4 års ålder) pga att föräldrar inte gör något hemma med att få de torra.
    Alla min systers 3 barn har också varit blöjfria till 18 mån.
  • Saka

    Tack snälla för alla svar. Bra tips att sätta dem på potten vid varje blöjbyte, direkt på morgonen och i samband med måltiderna. Men hur förstår barnet att de ska kissa el bajsa där? Sätter man barnet på potten t ex efter ett blöjbyte, har ju barnet redan kissat precis. Hur länge ska man sitta med barnet på pottan om det inte kommer ngt?

  • Maggie Puh
    Saka skrev 2014-07-31 09:43:14 följande:

    Tack snälla för alla svar. Bra tips att sätta dem på potten vid varje blöjbyte, direkt på morgonen och i samband med måltiderna. Men hur förstår barnet att de ska kissa el bajsa där? Sätter man barnet på potten t ex efter ett blöjbyte, har ju barnet redan kissat precis. Hur länge ska man sitta med barnet på pottan om det inte kommer ngt?


    Man sätter i början för att vänja dom, sedan om det kommer så ska de ha beröm. Vi hade klistermärkemetoden så de fick märke att sätta på pottan om det kom något. Mina har lärt sig snabbt att säga ifrån (visa tecken) när det var dags (efter ca 3 månaders sitt-träning). Tvinga aldrig barnet att sitta utan gör det till en rolig stund tillsammans med böcker, pussel osv.
  • En blå giraff

    TS tänk på att få ett syskon kan vara en stor omställning för barnet bara det. Kan vara svårt att samtidigt försöka bli "stor" och sluta med blöja. En 1½ åring är ju väldigt liten fortfarande. Det är många barn som är 3 år innan de är mogna att klara sig utan blöja. Så visst kan du väl träna henne men förvänta dig inga större resultat vid 1½ års ålder för då kanske du blir besviken. Jag tycker det är bättre att vänta tills barnet själv visar intresse och mognad. Personligen skulle jag också tycka det var enklare om storasyskonet på 1½ hade blöja kvar dagtid när syskonet kom. Enklare det än att behöva toapassa syskonet då man är ute med två barn.

  • En blå giraff
    Maggie Puh skrev 2014-07-31 11:18:17 följande:
    Man sätter i början för att vänja dom, sedan om det kommer så ska de ha beröm. Vi hade klistermärkemetoden så de fick märke att sätta på pottan om det kom något. Mina har lärt sig snabbt att säga ifrån (visa tecken) när det var dags (efter ca 3 månaders sitt-träning). Tvinga aldrig barnet att sitta utan gör det till en rolig stund tillsammans med böcker, pussel osv.
    Fast man kan väl inte belöna en 9-månaders med klistermärken? Säkert jättebra metod med större barn som ska träna men inte med en så liten.

    Jag har två barn varav båda blivit dagtorra vid ca 3 års ålder. Med första kämpade vi mycket från han var ca 2 år med att träna honom. Resultat massor av olyckor dagligen och det dröjde ändå ett år att få honom pålitligt torr. Med andra så struntade vi mer i själva träningen och väntade in mognad istället. Han blev torr av sig själv vid samma ålder som storebror ändå. Vi kunde egentligen bara ta av blöjan och så fattade han galoppen direkt.
  • Naaw
    Maggie Puh skrev 2014-07-31 09:13:47 följande:
    Stämmer inte..... Alla barn som inte har "lata" föräldrar (läs lata på rätt sätt) har blöjfria barn tidigare.

    Jag har gjort likadant med båda mina dvs så fort de kunde sitta blev det rutin att prova sitta på pottan (så länge barnen vill) vid varje blöjbyte. Båda var torra till 18mån (pojke+flicka). 
    Våran förskola har rutin att ALLA barn ska sitta på pottan innan de går ut på fm, före lunch (när de kommit in) och efter vilan. Den förskolan har de flesta barn varit blöjfria på förskolan till 2-2,5 års ålder.

    Jag jobbar också på förskola (inte den som barnen har/har haft), men vi har inte dessa rutiner på pottan och oftast har barnen fortfarande blöja när de flyttar till syskonavdelning (3-4 års ålder) pga att föräldrar inte gör något hemma med att få de torra.
    Alla min systers 3 barn har också varit blöjfria till 18 mån.
    Jag naturligtvis måste jag vara jättelat. Och ha stenkorkade barn. De har precis lärt sig gå vid 9 mån och inte alls förstått poängen med att sitta på pottan. Inte heller har de kunnat kommunicera om kiss och bajs etc. Sen har vi inte heller haft några direkta rutiner eller suttit hemma och häckat så att sätta spädbarn på potta har inte riktigt funkat. Vid 22-23 mån har det istället gått på någon vecka att bli helt torra. Men då har de kunnat dra ned och upp byxor själva och säga till att de är kissnödiga. Helt ärligt, en 1-åring som kan gå på toa själv är rätt ovanligt.
  • En blå giraff
    Naaw skrev 2014-07-31 19:50:20 följande:
    Jag naturligtvis måste jag vara jättelat. Och ha stenkorkade barn. De har precis lärt sig gå vid 9 mån och inte alls förstått poängen med att sitta på pottan. Inte heller har de kunnat kommunicera om kiss och bajs etc. Sen har vi inte heller haft några direkta rutiner eller suttit hemma och häckat så att sätta spädbarn på potta har inte riktigt funkat. Vid 22-23 mån har det istället gått på någon vecka att bli helt torra. Men då har de kunnat dra ned och upp byxor själva och säga till att de är kissnödiga. Helt ärligt, en 1-åring som kan gå på toa själv är rätt ovanligt.
    Ja och jag förstår faktiskt inte ens varför man ska vara så ambitiös att försöka få en 1-åring torr. Möjligen ur miljösynpunkt då men annars fattar jag inte alls. Jag kanske är lat. Men det enklaste är att vänta tills barnet blir stor nog att själv kunna förstå och kommunicera kring vad saken gäller. Detta tycker jag fungerar i alla sammanhang. Blir ju ett problem när man försöker forcera fram något barnet är för litet för när det inte ens behövs. En 1½ åring är ju i min värld en bebis fortfarande även om barnet får ett nyfött syskon. Viktigt att tänka på så man inte försöker göra barnet större än vad hon är.
Svar på tråden Potträning Hur och när börjar man?