• Anonym (Hmm)

    Träffa svärfamilj varje helg?

    Hur ofta är normalt att umgås med sin familj om man är sambo/partners? Min sambo träffar sina (föräldrar och syskon med familjer) exakt varje helg och då hela dagarna från förmiddag till kväll... Sambon vill att jag följer med jämt och tar illa upp om jag inte gör det, men jag orkar inte! Vill ha helgerna och ta det lugnt eller hitta på annat... Är det rimligt om jag säger att jag kan följa med typ en gång i månaden?

  • Svar på tråden Träffa svärfamilj varje helg?
  • Anonym (+++)

    Började han med det när ni träffdes, eller har det alltid varit så?

  • Anonym (Hmm)

    Det har alltid varit så. Tycker det är bra med nära familjeband men jag vill inte vara med exakt varje gång... Det blir ofta resor m.m.

  • Hobbyarkitekt

    Det är klart att du inte alltid måste följa med om du inte vill. Faktum är att du _aldrig_ behöver följa med, om du inte vill. ;)

  • Anonym (Hmm)

    Ja, men i och med att det är en så stor del av hans liv så känns det inte som han skulle acceptera det. Som sagt en gång i månaden funkar för mig men mer orkar jag inte. Jag har tre barn med en annan man och våra helger känns ju som vi lever separata liv...

  • Limaliie

    Usch nej hade inte velat hänga hos svärmor varje helg. En gång i månaden låter rimligt.

    Men å andra sidan hade jag tyckt det var väldigt trist om min man hängde hela helgerna hos henne också. Bra att de har en nära relation, men varje helg, hela helger, nej tack!

  • Anonym (Hmm)

    Ja, det känner jag ju också, känns som min vardag blir ensam med barnen medan han är med sin familj.

  • Limaliie

    Kan han inte kompromissa lite? Ta varannan helg eller nått? Han borde väl vilja umgås med dig på helgerna också tänker jag, bara ni och barnen.

  • Anonym (+++)
    Anonym (Hmm) skrev 2014-07-31 12:38:09 följande:

    Ja, men i och med att det är en så stor del av hans liv så känns det inte som han skulle acceptera det. Som sagt en gång i månaden funkar för mig men mer orkar jag inte. Jag har tre barn med en annan man och våra helger känns ju som vi lever separata liv...


    Och ändå har du valt ett liv med honom.
  • EnGladPingvin

    Jag umgås gärna med min svärfamilj, men varje helg skulle vara för mycket. Vill inte umgås med mina egna föräldrar och syskon så mycket heller. Man jobbar så mycket under veckorna att man behöver helgen för att vila upp sig och rå om sig själv lite.

    Hade haft väldigt svårt för om min man velat vara hos sin familj varje helg hela dagarna. Det låter inte helt sunt om man har en sambo om jag ska vara ärlig. Ni behöver tid tillsammans utan andra, tid för ert hem, tid för era vänner, m.m.  Vill han inte det?

  • Anonym (Hmm)

    Hittills följer jag inte med exakt varje gång men väääldigt ofta... Blir alltid frågad och det blir konstig stämning om jag säger nej. Hans familj brukar också reagera om jag och barnen inte är med.

    Ja, jag har valt ett liv med honom.

  • Anonym (Hmm)

    Vänner träffar han ibland och jag träffar mina, men det är hans familj som är viktigast för honom.


    EnGladPingvin skrev 2014-07-31 13:02:14 följande:

    Jag umgås gärna med min svärfamilj, men varje helg skulle vara för mycket. Vill inte umgås med mina egna föräldrar och syskon så mycket heller. Man jobbar så mycket under veckorna att man behöver helgen för att vila upp sig och rå om sig själv lite.

    Hade haft väldigt svårt för om min man velat vara hos sin familj varje helg hela dagarna. Det låter inte helt sunt om man har en sambo om jag ska vara ärlig. Ni behöver tid tillsammans utan andra, tid för ert hem, tid för era vänner, m.m.  Vill han inte det?


  • Anonym (Mumin)

    Missförstå inte min fråga, men är han från ett annat land? Inget negativt menat, men i vissa kulturer är synen på familj annorlunda. De umgås väldigt mycket med föräldrar och syskon och det är viktigt och naturligt för dem på ett annat sätt än många av oss är vana vid. I så fall har du valt ett liv med en sådan man, men det betyder inte att du för den skull alltid måste vara med. Han måste lyssna på dig också. Ni behöver komma fram till en kompromiss.

  • Anonym (Gaaak!)

    Jag hade varken velat träffa hans eller mina föräldrar varje helg.

    Hade nog hellre suttit på Hinseberg varannan helg då faktiskt.

  • Anonym (Hmm)

    Nej, de är småländska svenskar hela högen.

Svar på tråden Träffa svärfamilj varje helg?