• Zilla

    Min dotters humör..

    Jag har en dotter som snart fyller fem år och hon har blivit som förbytt!
    Hon skriker och gråter och springer ifrån så fort man säger till och alla är DUMMA , hon vill flytta och inte veta av oss och hon sparkar, slåss, har  dragit sönder kläder för mig.. ja allt går snett.. jag kan ta en sån här dag nån gång ibland, men de senaste månaderna har det varit VARJE dag.. jag mår dåligt, jag är ledsen jag känner att jag tar stryk av det här totalt.. 
    Har era döttrar/femringar sånahär utbrott?
    vad gör ni, hur orkar ni?

    Jag behöver en vän, ett stöd och någon att prata med utan att bli dömd....

  • Svar på tråden Min dotters humör..
  • Evm

    Min 6-åring har. Hon är som en tonåring! Gråter ena sekunden och skriker och bråkar nästa. Idag tex satt hon vid middagen och grät och grät för att hon hade ätit upp allt kött men majsen och potatisen var för varma för att äta.

  • pingeming

    Min son är likadan, gråter konstant och skriker. Kan inte prata i normal ton och vi är dom värsta som finns och han ska bo hos sin farmor eller ringa polisen så hans faster blir hans nya mamma för vi är inte snälla :( är så sjukt jobbigt, jag har redan kontakt med psykolog då han ett tag hade dödslängtan, han ville dö osv så fort han fick utbrott :( så tänkte faktiskt be om en utredning på han då hans biologiska pappa har adhd. Vet att det inte behöver vara det utan bara kanske är vanlig trots men vet inte hur jag ska orka med det om det fortsätter, hans lilla syster börjar ta efter och blir arg på oss för att han gråter för vi sagt nej och så :(

  • Zilla
    pingeming skrev 2014-07-31 21:24:21 följande:

    Min son är likadan, gråter konstant och skriker. Kan inte prata i normal ton och vi är dom värsta som finns och han ska bo hos sin farmor eller ringa polisen så hans faster blir hans nya mamma för vi är inte snälla :( är så sjukt jobbigt, jag har redan kontakt med psykolog då han ett tag hade dödslängtan, han ville dö osv så fort han fick utbrott :( så tänkte faktiskt be om en utredning på han då hans biologiska pappa har adhd. Vet att det inte behöver vara det utan bara kanske är vanlig trots men vet inte hur jag ska orka med det om det fortsätter, hans lilla syster börjar ta efter och blir arg på oss för att han gråter för vi sagt nej och så :(


    ja känner igen de där, dock inget om dö, men däremot ska visst mormor bli nya mamma och jag tror det är för att hos mormor finns inget nej, inga regler och ja.. när man då väl kommer hem så blir det katastrof.. jag har klurat på adhd men jag tror att det är en minitrots, men oavsett vilket är det en jobbig sits som jag känner inte håller i längden.. 
  • my1313

    Kanske det kan vara en "sommarkris" också? Om ni har varit mycket hemifrån och haft andra rutiner (t.ex. lite "friare" med mormor) så kan det vara svårt att komma tillbaka till vardagen. Har hon börjat på förskolan igen? Det är stora förändringar i en liten människas liv. 
    Försök tänka att det går över, så brukar det gå lättare. Och prata om det med henne, men kanske inte just då det är som värst, utan när ni båda är lugna och nöjda. 

  • miol

    Min dotter som fyller 6 i oktober är precis likadan. Så fort hon blir tillsagd om nånting så blir det skrik eller tårar! Hon är jätte känslig för tillfället men jag har hört att det är jätte vanligt vid sex års ålder när dom går från dagis till fritids. Jag hoppas bara på att det ska gå över och att hon ska lugna ner sig lite. Och mitt barn har bara haft en vecka ledigt i sommar så vi har haft samma rutiner som förut.

  • Sommarlöv

    Jag arbetar som förskollärare och har många äldre kollegor som säger att det här med sexårstrots har flyttats ner i åldern, så det kommer ofta i femårsåldern istället. Deras teori är att barn mognar lite tidigare nu. Precis som att flickor får mens tidigare nu än vad de fick för femtio år sedan. Jag tror att många föräldrar till 11-12-åringar kan styrka denna teorin, att även puberteten kommer tidigare nu. 

    För en sexåring (eller femåring som mognar tidigt) är det otroligt mycket som händer i kroppen. Det är som en minipubertet. Det är hormoner som påverkar, känslor som svallar, kroppen växer och de blir klumpiga och fumliga. Ha med detta när du möter din flicka. Jag skulle tro att hon behöver extra mycket närhet nu. 

Svar på tråden Min dotters humör..