• Anonym (Studentmamman)

    Studera och ta ut FP

    Hejsan! Jag är fast anställd, men ofta tjänstledig antingen pga föräldraledighet eller pga av studier (läser ett 5 årigt program) med studiemedel. Jag har ett högt SGI som jag är MYCKET MÅN OM ATT SKYDDA utfall jag någon gång skulle bli sjuk och behöva sjukpenning. Nu har dom på mitt program gjort om studieordningen medan jag var föräldraledig så jag måste därför göra några kompletteringar. Det är för få poäng för att få studiemedel just för dessa få kurspoäng. Så hur skyddar jag min SGI under dessa ca 2 veckor? Kan jag ta ut lägsta belopp dagarna (de 90 dagarna i föräldrapenningen)? Det är heltidsstudier, men jag kommer inte vara ifrån barnen mer än någon timme per dag. Kan jag alltså plocka ut föräldrapenning samtidigt som jag är inskriven på denna kurs? Skyddar detta mitt SGI? Är som sagt otroligt mån om att skydda mitt SGI så vill gärna ha svar på detta så jag vet om jag "vågar" göra dessa kompletteringar + tentan utan CSN och då i stället skydda min SGI med lägsta belopp föräldrapenning? Med vänlig hälsning

  • Svar på tråden Studera och ta ut FP
  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    Ja, det går bra att ta ut lägsta nivå dagar under tiden som du kommer att studera. Eftersom du endast kommer att vara borta någon timme kan du ta hela dagar på lägstanivå. Då behöver du ta ut 5 dagar i veckan under de veckor du kommer att studera utan studiemedel för att skudda din SGI. För att ta ut dagar på sjukpenningnivå kan du endast ta ut den omfattning som du kommer att vara tillsammans med barnet.


     


    Hälsningar


     


    Ella, handläggare


     

  • Anonym (Studentmamman)

    Detta gäller alltså även om det är heltidsstudier (fast utan studiemedel)? Det är heltidsstudier, men jag beräknar att jag inte ska vara borta mer än 5 timmar ifrån barnen då jag mest kommer sköta studierna när barnen sover. Men är orolig för att ni ska tycka det är "konstigt" att jag studerar heltid och ändå tar ut föräldrapenning (de 90 dagarna)?

  • Försäkringskassan

    Hej igen!


     


    Från försäkringskassans sida är det inga problem att ta föräldrapenning under tiden du studerar, så länge du anser att du kan vårda barnen.


    Ansöker man om föräldrapenning på sjukpenningnivå krävs att du vårdar barnet för hela tiden du ansöker om föräldrapenning för. När du ansöker på lägstanivån kan du studera eller arbeta upp till 7 timmar per dag och ändå ansöka om hel föräldrapenning.


     


    Hälsningar


    Carolin, handläggare

Svar på tråden Studera och ta ut FP