• Onix

    Ni som gjort tillväxtultraljud!

    Hej!

    Ni som gjort tillväxtultraljud, hur väl stämde det för er? Jag gjorde ett nyligen där det visade sig att bebisen var 11% större än normen. Jag är rädd att dom räknat så pass fel och att det blir en bjässe till slut.

    Hur var det för er?

  • Svar på tråden Ni som gjort tillväxtultraljud!
  • Sisisisi

    Min första vägde 840 g mer än beräknat. Var +24% på tul i v. 32 eller nåt sånt. Vikten beräknade de nån vecka innan han föddes. Tvåan vägde som beräknat.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Limaliie

    Nu vet jag inte hur fel de beräknat då bebisen inte velat titta ut än, men jag har gjort 2 TUL och det som de sagt är att om man gör dom relativt tidigt brukar det stämma rätt bra +-500 gram ungefär. Medan om man gör TUL senare i graviditeten är det mer risk att det blir väldigt felberäknat. Därför iallafall där jag går i linköping väljer de helst inte att göra några sent (om man inte måste såklart av olika skäl).

    Men de två jag gjort , en i v 28 och en i v 32 har stämt bra med varandra och det var samma person som gjorde mätningarna.

  • NLAL

    I v.38 räknades det till -10% så han beräknades väga 3150 g på bf, bf+8 komen liten herre på 3180 g.

  • NLAL

    Vet en till som gjprt tul som beräknades väga över 4 kg. Vilten efter förlossningen stannade på 2,890.

  • Baktakt

    Barnet beräknades ligga på -6%. Kom ut på 39+4 och vägde 3,5 kg och var 51 cm lång. Prick på snittet, m.a.o.

  • Emeliiiee

    Vi gjorde flera TUL och det sista gjorde vi samma dag som sonen föddes och då sa läkarnas att han skulle väga runt 2kg ut kom en kille på 3.5kg

Svar på tråden Ni som gjort tillväxtultraljud!