• Sweet Sofia

    Norsk ssk inom hemtjänst/hemsjukvård

    Jobbar i Norge som sjuksköterska/sykepleier inom hemtjänst/hemsjukvård (hjemmesykepleien) . Svarar på frågor ang yrket och att som svensk jobba i Norge.

  • Svar på tråden Norsk ssk inom hemtjänst/hemsjukvård
  • Litet My

    Skriver från mobilen (jobbar) så alla frågor kommer i klump. 1) vad tycker du är den största skillnaden mot hur hemtjänst och hemsjukvård är i Sverige? 2) Skiljer sig utbildningen mycket från den svenska? I så fall hur? 3) Vad tycker norrmännen generellt om svenskar som kommer och jobbar? 4) Är det svårt med språket? Tänker främst på omsorgstagarna.

  • Sweet Sofia
    Litet My skrev 2014-08-02 01:07:35 följande:

    Skriver från mobilen (jobbar) så alla frågor kommer i klump. 1) vad tycker du är den största skillnaden mot hur hemtjänst och hemsjukvård är i Sverige? 2) Skiljer sig utbildningen mycket från den svenska? I så fall hur? 3) Vad tycker norrmännen generellt om svenskar som kommer och jobbar? 4) Är det svårt med språket? Tänker främst på omsorgstagarna.


    1. Största skillnadne är väl att i Norge jobbar sykepleier mycket ute i omvårdnaden även inom hemtjänstbiten. Hemtjänsten/hemsjukvård är kombinerat i Norge. Nu har jag förvisso alrig jobbat inom hemtjänst i Sverige, men det jag har hört och fått veta är att de inte har sjuksköterskor hela tiden. Vilket det är i Norge.

    2. Norska sykepleier utbildningen skiljer sig från den Svenska ja. Om jag jämför med den jag gick (gick i Sverige) så hade mina norska kollegor mera praktik än vad jag hade. Men jag hade mera forskning. Men generellt så är den svenska utbildningen något bättre än norska.

    3. De älskar att vi svenskar kommer och jobbar Svenskar som kommer och jobbar i Norge i perioder jobbar generellt väldigt mycket vilket uppskattas enormt av norska arbetsgivare.

    4. Nej, generellt är inte språket så svårt. De förstår svenska. Även vårdtagaren förstår svenska någorlunda. Själv är jag egentligen norsk (men uppvuxen i Sverige) så jag har inga problem med språket
  • Anonym (Sjuksköterska)

    Jobbar det bara sjuksköterskor inom norsk hemtjänst?

  • Sweet Sofia
    Anonym (Sjuksköterska) skrev 2014-08-05 22:49:32 följande:

    Jobbar det bara sjuksköterskor inom norsk hemtjänst?


    Nej. Sykepleier, vernepleier (iochförsig ovanlig), hjelpepleier/fagarbetare/omsorgsarbetare (de har bytt namn på senare år), assistenter och lärlingar som gör lång praktik. Norsk hemtjänst är hemsjukvård kombinerat med hemtjänst och heter hjemmesykepleien i vardagligt tal.
  • Anonym (Sjuksköterska)
    Sweet Sofia skrev 2014-08-05 23:33:48 följande:

    Nej. Sykepleier, vernepleier (iochförsig ovanlig), hjelpepleier/fagarbetare/omsorgsarbetare (de har bytt namn på senare år), assistenter och lärlingar som gör lång praktik. Norsk hemtjänst är hemsjukvård kombinerat med hemtjänst och heter hjemmesykepleien i vardagligt tal.


    Funderar efter ditt svar att det är skillnad mot Svergie där det inte finns ssk hela tiden. Kan du utveckla?
  • Sweet Sofia
    Anonym (Sjuksköterska) skrev 2014-08-05 23:47:16 följande:

    Funderar efter ditt svar att det är skillnad mot Svergie där det inte finns ssk hela tiden. Kan du utveckla?


    I hjemmesykepleie i Norge jobbat ssk/spö ute i omvårdnaden dagligen, det finns alltså ssk/spl på alla pass som har uppdrag (kan vara allt från tilsyn, matlagning, ge medicin till mycket avancerad hemsjukvårds uppgifter). Vilket vad jag vet inte är i Sverige. Hemsjukvårds och hemtjänsten är inte blandad i Sverige som i Norge. Vi har väl ca 6 ssk dagtid (utom sommaren då det är lite färre pga semester) och minst en, oftast två på kvällar och helger. Ibland tre på en kväll (dock ovanligt) Alla ssk har inte rena ssk listor utan kan ha uppdrag med morgen- eller kvällshygien, stödstrumpor eller bara tilsyn. Två listor brukar vara mycket ssk uppdrag. Det tas även blodprovet (INR/PK etc) görs BARA av ssk eller vernepleier, görs avancerade sårsskift (där bara ssk "har lov" att utföra), möten eller hemresan med ex palliativa avdelningen på sjukhus, byte av smärtkasett/nikipump, ställ av diverse hickmankatetrar/cvk/vendor tar och att lägga upp do setter samt ha upplärning på insulin och RIK til omsorgsarbetarna. Plus att alltid vara tillgänglig på våra vakttelefon på helger och kvällar och kunna svars på alla frågor och ha ansvar över alla medicin och all omvårdnad.
  • Anonym (Spl)

    Nu är inte jag ts men jobbar själv som sykepleier i Norge.


    Sannabanananana skrev 2015-10-15 22:34:29 följande:

    Vet du några hemsidor man kan signa upp sig på för att söka jobb inom norsk omsorg? Letar nämligen efter ett sådant omgående


    Nav.no är där man kan söka jobb. Annars finns det olika bemaningsföretag att vända sig till. Bäst tjänar man dock på att jobba direkt för arbetsgivaren.
Svar på tråden Norsk ssk inom hemtjänst/hemsjukvård