• MedlemFV

    114 14 - Endast nummer till att polisanmäla eller finns en möjlighet att boka tid för förhör?

    Polisen som jag talade med förra veckan var så otroligt insatt på en vis punkt eller åtminstone ville få mig att säga visa saker. Jag försökte dock säga att jag absolut inte var arg.

    Men tror att hon var så inne med att jag skulle säga att jag var det så hon kunde säga det i hennes digitala röstinspelare. Jag pratade inte i röstinspelaren. Hon gjorde det efter jag sade min sak.

    Ni kanske har sett till mig lite då & då om mina trådar om vad jag gjort.

    Nu börjar det ta fart. Och jag ror det blir rättegång.

    Det handlar återigen om denna rekvisita.

    Och hon frågade mig hur jag kände mig när jag vart klar med den. Jag sade att mitt mående blev betydligt värre.

    Och efter flera månader framåt bestämde jag mig för att ta söder rekvisitan. Hon frågade flera gånger: ''Det var då du vart arg''

    ''Det var då du vart arg''

    ''Det var alltså då du fick nog''

    Jag vet faktiskt inte vad jag sa. Jag är orolig. Men sanningen är att jag faktiskt inte ens var arg. Inte ens närheten av det. Hela mina handling av åren av att känna sig patetisk, värdelös. Det handlade bara om att förgöra skamkänslan och jag utförde ''Rop-på-hjälp''. Inget mer konstigt än det.

    Jag vill inte kalla mig för galning, jag vill inte kalla mig för farlig eller skurk.

    Det var endast mitt mående som såg till detta.

    Jag måste vara tydlig för polisen att mina handlingar berodde på ''rop-på-hjälp''.
    Sen fanns det också andra grejer som jag måste vara tydlig med.

    Jag har skippat att ringa på grund av att jag tänkte att jag ändå får en ytterligare chans vid rättegången.

    Men det kändes som om denna polis var emot mig eller av någon slag. I början verkar hon så förståndig. Men när det kom vid slutet av historian och jag hade inte mer att berätta hur mitt psykiska mående var. Så var det som om hon ville att jag skulle säga saker som inte stämde. Ett exempel var att hon så gärna ville få fram i mitt ord att jag var arg. Vilket absolut inte var sant.

    Hur skall jag göra nu?
    Kan jag egentligen ändra?

    Jag kan nog tillägga saker, och understryka saker så de kan bli mer tydligare.

    Får jag ringa 114 14 och be om att bli polisförhörd igen. Kanske inte så petigt att bli förhörd med detsamma person, är det det? Egentligen hoppas jag på inte, men det kanske inte heller skulle vara så farligt.

    Hur går jag tillväga på snabbaste sättet av att jag vill bli förhörd igen?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden 114 14 - Endast nummer till att polisanmäla eller finns en möjlighet att boka tid för förhör?
  • Vickan I

    Vet du vad handläggaren heter som har ditt ärende? Är det samma person som höll förhör med dig? Ring 11414 och be om att bli kopplad till den personen. Svarar personen inte så be telefonisten att skicka ett mail till personen med dina uppgifter och att du vill bli uppringd. Innan förundersökningen slutredovisas till åklagare så har du rätt som misstänkt att läsa hela protokollet och ev inkomma med erinran också. Som ex att du vill göra tillägg. Det ska handläggaren se till att du får göra. Men om du redan nu har saker att tillföra så ring som sagt.

  • MedlemFV
    Vickan I skrev 2014-08-02 06:52:44 följande:

    Vet du vad handläggaren heter som har ditt ärende? Är det samma person som höll förhör med dig? Ring 11414 och be om att bli kopplad till den personen. Svarar personen inte så be telefonisten att skicka ett mail till personen med dina uppgifter och att du vill bli uppringd. Innan förundersökningen slutredovisas till åklagare så har du rätt som misstänkt att läsa hela protokollet och ev inkomma med erinran också. Som ex att du vill göra tillägg. Det ska handläggaren se till att du får göra. Men om du redan nu har saker att tillföra så ring som sagt.


    När tror du att åklagaren får dessa papper?

    Spelar det något roll om åklagaren har fått papper eller inte?

    Med papper menar jag naturligt is uppgifterna.

    Kan jag t.rx ringa nu idag?

    Jag känner bara hur stort jäkla nervös jag är.... Så oerhörd jobbigt. . .
  • MedlemFV

    Måste det bli detsamma person som förhörde mig?

    Kan inte jag bara bestämma om att bli förhörd med någon annan?

    Jag känner att det är mest hon som ser till att jag är nervös. Jag är nervös för att träffa henne. Och inte för själva förhöret.

  • Vickan I

    Har du någon försvarare?

    Ja du kan ringa idag, men handläggaren jobbar antagligen inte under helg, så blir för att lämna meddelande då.

    Du kan önska en ny förhörsledare. Ofta försöker man tillgodose inkomna önskemål så långt det går. Men inget man kan kräva.

    Om en åklagare är förundersökningsledare redan nu så har denne fått uppgifter och ditt/dina förhör fortlöpande under förundersökningens gång redan. Men åklagaren ska då också få dina kompletteringar.

  • MedlemFV

    Jag hånar varit tvungen att resa bort ett tag. Men nu så har det förmodligen kommit fram till åklagaren. När är det egentligen försent att boka en ny tid hos polisen för att bli förhörd?

    Det känns också som om jag snår deras dyrbara tid. Då jag känner att det är väldigt smått det jag skall säga. Ett exempel är meddelande jag skickade. Det var läskiga saker som det stod. Men det var inget jag menade. Snarare var det ett rop på hjälp.

    Och lite små andra detaljerat. Men jag undrar när det är försent att ringa. Det har nog gått cirka två veckor. Försent att ringa?

  • Kjell2
    MedlemFV skrev 2014-08-07 21:05:47 följande:

    Jag hånar varit tvungen att resa bort ett tag. Men nu så har det förmodligen kommit fram till åklagaren. När är det egentligen försent att boka en ny tid hos polisen för att bli förhörd?

    Det känns också som om jag snår deras dyrbara tid. Då jag känner att det är väldigt smått det jag skall säga. Ett exempel är meddelande jag skickade. Det var läskiga saker som det stod. Men det var inget jag menade. Snarare var det ett rop på hjälp.

    Och lite små andra detaljerat. Men jag undrar när det är försent att ringa. Det har nog gått cirka två veckor. Försent att ringa?



    Det är igentligen aldrig för sent att ring men bra om du gör det innan åtal väcks.

    Har du någon försvarsadvokat?
  • MedlemFV

    Är det egentligen bara 114 14 man kan ringa till?
    Finns det inga andra telefon nummer man kan ringa, eller på något sätt få kontakt så polisen vet att jag vill bli förhörd igen.

    Sen undrar jag hur petigt det är egentligen. För jag har egentligen inte så jätte mycket saker att tillägga. Det är mer saker jag vill säga så det inte blir missförstånd och så att åklagaren är medveten över varför jag gjorde brottet EXAKT.

    Jag fick en polis som jag själv tycker gjorde ett oerhörd taskigt arbete som jag tolkar det som om hon ville att jag skulle säga att jag var frustrerad.

    Det var nämligen så att jag under förhöret berättar hur jag arbetade som volontär arbetare för att bli av med skam känslan och visa att jag duger till. När jag är klar med mina tre månaders arbeten. Upplevde jag att jag inte kände att jag blev av med skam känslan.

    Varav den förbaskade snuten säger i stil med: ''Det var ddå du vart arg?!?!'' ''När vart du arg?''

    ''Du vart arg då eller hur''? ''Du vart arg då eller hur''? ''Du vart arg då eller hur''? ''Du vart arg då eller hur''?

    Ungefär sådan press. Och jag svarade ja, det var då jag kände av frustration. MEN! Sanningen är att jag inte kände frustrerad på någon speciell person. Jag bara kände av frustration. Vilket som lede till att jag faktiskt sökte hjälp.

    Sen ungefär slutet av året förstörde jag det som jag byggde. Jag vill bara understryka att jag inte var arg, utan allt handlade om rop-på-hjälp. Detsamma gäller meddelande jag skickade.

    Någonting som jag gjorde ett miss i förhöret. Var att jag sa att inbillade mig att en människa såg mig som en idiot.

    Jag vet inte ens varför jag sa så. Det är inte sant.

    Och det vet jag inte ens om jag kan säga att det inte var så. Dock kan jag säga att jag själv kände mig som en dum huvud efter mitt arbete.

    Så det ör egentligen saker jag vill förtydla snarare äön att tillägga. Och vet inte om det ens är okej. Sen vill jag också tala om att jag inte är sugen på att betala kränknings ersättning.

    Någonting som skrämde mig var att polisen sa att det kanske inte blir någon rättegång. Och en annan sak hon sa som förvånade mig var att jag kanske inte får en advokat. Varför?! Har inte alla personer som blir tilltalade (Eller vad det heter)

    Har rätt att få en advokat? Liksom, jag är den misstänkte. . .

    Och varför skulle det inte bli en rättegång? När jag förnekar att jag tagit söder saker. Jag erkände dock att jag förstörde ett föremål. Men att jag förstörde mer än det, är inte sant och det förnekade jag.

    Varför skall det inte bli någon rättegång kan jag inte förstå. . .

    Nej, det där polisen tyckte jag absolut inte om. Och jag upplevde som om hon gillade sin makt position alldeles för mycket. Hade det varit lite medmänsklighet hade det varit mer avslappnade och jag hade inte haft denna ångesten.

    Brottsling eller inte. Poliser och andra jurister skall väl ha förståelse för skurkarna?

    Dessutom gjorde jag detta för att ropa på hjälp. Visa att jag mådde dåligt.

    Min handling fanns absolut ingen vinst om att vinna pengar, eller annat. Utan det jag endast ville vinna var andras hjärtan. Visa att jag mådde dåligt helt enkelt. Och jag vart så inne i mig själv och såg det väldigt viktigt. Det är sanningen!

    Kan jag ringa 114 14 för att se om jag kan bli förhörd igen? Känns egentligen som om jag skulle snå deras dyrbara tid. Och känns som om det är en sån ''liten'' sak jag vill ha, som blir till en stor förhör för den saken, känns lite onödigt. Känns som om man skulle kunna ta det via telefon eller skicka mail.

    Skulle egentligen helst välja att bli förhörd av en annan polis. Då jag känner en obekvämhet av att bli förhörd med henne igen. Och det kändes som om hon ville gärna att jag skulle säga saker så jag blir stämplad som en ännu större skurk eller något. Usch!

    Hjälp och stöd, tack!

    Tack på förhand!

  • jaghopparhögt

    Du kan ringa och säga att du vill lägga till något till ditt förhör. Men troligtvis får du prata med samma polis igen då det är hon som har hand om det.
    Men jag förstår inte varför det är så viktigt med det där. Det är inte polisen som avgör något i det stora hela.

    Men jag har läst flera av dina trådar. Det känns som du har extremt lätt för att fastna på små detaljer och utveckla tvångstankar.

  • MedlemFV
    jaghopparhögt skrev 2014-08-10 01:24:53 följande:

    Du kan ringa och säga att du vill lägga till något till ditt förhör. Men troligtvis får du prata med samma polis igen då det är hon som har hand om det.
    Men jag förstår inte varför det är så viktigt med det där. Det är inte polisen som avgör något i det stora hela.

    Men jag har läst flera av dina trådar. Det känns som du har extremt lätt för att fastna på små detaljer och utveckla tvångstankar.


    Nja, alltså hade jag fått rättegång hade det varit lugnt. Men nu så sa polisen att det kanske inte blir så. Och jag tror inte att fallet läggs ner. Rättegång eller inte. Jag kommer förmodligen få straff.

    Men innan jag får det MÅSTE jag bara tala om EXAKT hur allt stod till. Jag vill inte att de skall tro att det rörde sig om en arg person. Utan endast bara en person som försökte ropa-på-hjälp. Det var sanningen. Du som har läst mina trådar. Du vet då troligtvis vad jag gjort. Och den handlingen jag gjorde kan man knappast säga att man vinner pengar för det. Utan man märker bara i handlingen att personen inte mår bra.

    Jag måste få detta fram. Men är jag hundra procent säker på att det blir en förhandling. Liksom rättegång. Då kan jag vara säker. För då vet jag att jag kan vara extra tydlig där.

    Sen kommer jag ju ha en advokat som hjälper mig.

    Men ja, Det kanske skulle vara bra att jag ringer och säger detta innan det blir rättegång eller åtminstone innan papperna kommer till åklagaren.

    Men vet bara inte om jag borde ringa eller inte. Det känns trots allt en ''små'' sak. Som kanske är onödigt och säga, jag vet inte :/

    Hur skall jag säga det på. Hur börjar jag?
  • jaghopparhögt
    MedlemFV skrev 2014-08-10 01:33:13 följande:
    Nja, alltså hade jag fått rättegång hade det varit lugnt. Men nu så sa polisen att det kanske inte blir så. Och jag tror inte att fallet läggs ner. Rättegång eller inte. Jag kommer förmodligen få straff.
    Du kan inte få straff utan rättegång.
  • MedlemFV
    jaghopparhögt skrev 2014-08-10 01:36:08 följande:

    Du kan inte få straff utan rättegång.


    Jo? . . .
  • jaghopparhögt
    MedlemFV skrev 2014-08-10 09:45:53 följande:
    Jo? . . .
    Bara om du godtar strafföreläggande, men jag har svårt att se att det skulle vara ett alternativ när det handlar om ett våldsbrott.
  • MedlemFV

    Gör ett nytt försök med att sända denna inlägg. Förra gången jag klickade på sänd, la internet av. Hoppas ingen sådan problematik uppstår nu!

    Jag har ännu inte ring till polisen. Då jag har problemet i mig med nervositet.

    Jag är också otroligt osäker på om det ens är okej att säga det jag skall säga. På grund av att det handlar om att polisen sa att jag hatar mänskligheten och hade frustrationer. Det var inte sant. Det är sant att jag ville visa upp mig att jag hade frustrationer och hade hat mot mänskligheten. Jag skrev det. Men det var endast ett försök av rop på hjälp. Ingenting annat än att få uppmärksamhet, få någon bry sig om mig. Ett rop på hjälp.

    Men att göra ett sådan här tillägg, är det okej? Blir det inte som om man ringer upp och försöker ändra det man har sagt?

    Skall ju inte ändra alltihopa. Utan endast vill tillägga att allt handlade om rop på hjälp, och ingenting handlade om frustration eller så.

    Jag vill få detta fram innan rättegången. Det måste fram. Men jag vet inte. Jag är så vansinnig osäker. Någon som kan detta? :(

    Kära användare, jag vill också understryka till er att jag inte är en farlig människa. Jag var inne i en period där jag inte alls mådde bra. Inte överhuvudtaget. Jag var så desperat på att få uppmärksamhet, få någon att bry sig om mig. . .

    Tack för eran förståelse. Hoppas jag få svar snart. För kan ringa idag, ikväll. Men blir lite svårt att ringa nästa dag, eller dagen efter det. Och dagen efter det också. Därför måste det ske ikväll tycker jag!

    Tack!

  • MedlemFV
    Kjell2 skrev 2014-08-19 15:09:39 följande:

    Skriv ett brev och skicka till polisen


    Går det inte att ringa?

    Om jag skall skicka brev, hur göra? Vad skall jag tänka på, exakt vad skall jag skriva hade du tänkt? Blir intendent lite lustigt att jag skall skriva det jag har skrivit här?

    Inte bättre att ringa?
  • Kjell2
    MedlemFV skrev 2014-08-20 18:56:15 följande:
    Går det inte att ringa?

    Om jag skall skicka brev, hur göra? Vad skall jag tänka på, exakt vad skall jag skriva hade du tänkt? Blir intendent lite lustigt att jag skall skriva det jag har skrivit här?

    Inte bättre att ringa?
    Klart det går att ring men om du tycker det är jobbigt så kanske det är lättare för dig att skriva.

    Skriv det du vill ha sagt till polis. Kan vara idé att stämma av det med din försvarsadvokat först.


  • MedlemFV
    Kjell2 skrev 2014-08-21 08:11:13 följande:

    Klart det går att ring men om du tycker det är jobbigt så kanske det är lättare för dig att skriva.

    Skriv det du vill ha sagt till polis. Kan vara idé att stämma av det med din försvarsadvokat först.


    Jag har ännu inte fått någon försvarare. Hade jag fått det, hade jag givetvis ställt all frågor till honom/henne. Men det kan ju hända att jag inte kommer få någon försvarare. Det var vad polisen sade i alla fall.

    Det som får mig att känna lite osäker. Är ju att jag har ju inte jättestora tillägg. Eller tillägg och tillägg. Det är saker som jag vill ha sagt innan rättegången. Jag vill exempelvis ha sagt att jag inte var frusterad på någon individ. Utan utförde handlingen endast av rop på hjälp. Att boka en tid, för simpla ord, känns inte så rimligt bara. Och tänk om polisen, juristerna tror att jag kommer säga detta, och försöker lura de eller något?

    Jag redan sagt att jag mådde dåligt och därför gjorde jag handlingen. En handling att förstöra rekvisita. Tror att vem som helst förstår det är ett rop på hjälp handling, men ändå. . .

    Just för tillfället har jag flyttat till en annan stad. Studerar där, och har absolut ingen lust att slösa pengar för en lite förhör. Bättre att ta den sortens snack i den polisstationen son finns i denna stad. Där i från kan de skicka ut mitt tal till polisen, åklagaren i den staden detta arbetas i. Går det att göra så?

    Tack på förhand!

    Och förlåt för en massa inlägg. Jag är bra fylld av ångest. . . :(
  • Kjell2
    MedlemFV skrev 2014-08-21 08:28:40 följande:
    Jag har ännu inte fått någon försvarare. Hade jag fått det, hade jag givetvis ställt all frågor till honom/henne. Men det kan ju hända att jag inte kommer få någon försvarare. Det var vad polisen sade i alla fall.

    Det som får mig att känna lite osäker. Är ju att jag har ju inte jättestora tillägg. Eller tillägg och tillägg. Det är saker som jag vill ha sagt innan rättegången. Jag vill exempelvis ha sagt att jag inte var frusterad på någon individ. Utan utförde handlingen endast av rop på hjälp. Att boka en tid, för simpla ord, känns inte så rimligt bara. Och tänk om polisen, juristerna tror att jag kommer säga detta, och försöker lura de eller något?

    Jag redan sagt att jag mådde dåligt och därför gjorde jag handlingen. En handling att förstöra rekvisita. Tror att vem som helst förstår det är ett rop på hjälp handling, men ändå. . .

    Just för tillfället har jag flyttat till en annan stad. Studerar där, och har absolut ingen lust att slösa pengar för en lite förhör. Bättre att ta den sortens snack i den polisstationen son finns i denna stad. Där i från kan de skicka ut mitt tal till polisen, åklagaren i den staden detta arbetas i. Går det att göra så?

    Tack på förhand!

    Och förlåt för en massa inlägg. Jag är bra fylld av ångest. . . :(
    Vill polisen hålla ett förhör med dig bestämmer polisen var

    Du får nog bestämma dig. Vill du tillägga något så ring eller skriv nu. Känner du att det är bättre att avstå så släpp detta och avvakta vad som händer.
Svar på tråden 114 14 - Endast nummer till att polisanmäla eller finns en möjlighet att boka tid för förhör?