• Anonym (ledsen)

    Skulle de skriva en anmälan om de inte trodde mig?

    Har anmält min kille för diverse saker och jag är väldigt orolig för att inte bli trodd. Jag undrar om de hade skrivit en anmälan och hämtat in honom till förhör om de inte trott mig?

    Rubriceringen blev tydligen grov kvinnofridskränkning. Tyvärr är jag tillbaka hos honom då jag inte vågar lämna, är rädd att han menar allvar med sina hot. Eftersom jag inte känner mig trodd så har jag väldigt svårt att berätta. Har ialf stöd från annat håll och där känner jag mig trodd.

    De enda bevis som finns är mina ord, lite teknisk bevisning och journaler från akuten och vårdcentral. Jag kommer aldrig våga berätta allt om jag inte känner mig trodd. Är även rädd att de ska tycka att jag förtjänade det. 

  • Svar på tråden Skulle de skriva en anmälan om de inte trodde mig?
  • Anonym (asa)

    Inser du själv hur sjukt det är att du är tillsammans med en kille som är under utredning för brott mot dig? Du är brottsoffret och han gärningsmannen??

    Vad säger din kille om det? Tycker han att det är helt normalt?

    Varför är det så viktigt att bli trodd av andra? Räcker det inte att du själv vet?

  • Kjell2

    Polis och åklagare vet vad som hänt.

    Om du ljuger, ändrar din historia, undanhåller information blir det däremot svårare för åklagare att få en fällande dom och då kan åtalet läggas ner.

  • Vinterankan

    Ju ärligare du är desto lättare är det att också bli trodd. Jag hoppas att det är personer med erfarenhet från den här typen av fall som du får ha kontakt med. Lycka till!

  • Anonym (ledsen)
    Anonym (asa) skrev 2014-08-02 09:07:50 följande:

    Inser du själv hur sjukt det är att du är tillsammans med en kille som är under utredning för brott mot dig? Du är brottsoffret och han gärningsmannen??

    Vad säger din kille om det? Tycker han att det är helt normalt?

    Varför är det så viktigt att bli trodd av andra? Räcker det inte att du själv vet?


    Ja jag förstår att det måste verka extremt konstigt och kanske bidra till att jag itne blir trodd. Min kille bryr sig inte, han är inte ett dugg orolig. Han är supertrevlig och charmig utåt och han säger att de tror honom och inte mig, men då borde väl anmälan skrivits av direkt? Efter senaste gången så sa han bara några dagar efteråt att han tyckte vi hade det bättre än någonsin, så nej, han verkar inte förstå, eller så låtsas han bara för att förvirra mig, jag vet inte.

    Jag orkar inte berätta om såna saker för att sedan itne blir trodd. Vet inte om jag orkar berätta överhuvudtaget men socialtjänsten vet allt och de har jag alltid känt förtroende för och då känns det bara lättare att berätta, känner mig trygg då. Men det tog som sagt rätt lång tid innan de fick hela bilden, svårt och jobbigt att prata om.
    Kjell2 skrev 2014-08-02 09:25:52 följande:

    Polis och åklagare vet vad som hänt.

    Om du ljuger, ändrar din historia, undanhåller information blir det däremot svårare för åklagare att få en fällande dom och då kan åtalet läggas ner.


    Det vet jag faktiskt inte. De har frågat om jag gjort det själv, för uppmärksamhet. Som tur är intygar sjukvården på att de flesta av de skador jag kommit in med kan man inte tillfoga sig själv. Det var skönt att höra dom säga det. Det vet jag dock inte om polisen vet om.
    Vinterankan skrev 2014-08-02 10:18:41 följande:

    Ju ärligare du är desto lättare är det att också bli trodd. Jag hoppas att det är personer med erfarenhet från den här typen av fall som du får ha kontakt med. Lycka till!


    Haft lite otur på den fronten, men det är mycket mitt fel också., mest mitt fel.


  • Anonym (Lämna!)

    Gör man en anmälan är polisen skyldig att ta emot den, oavsett om de tror på den eller inte. De är skyldiga att utreda saken också. 

    Däremot som någon skrev här ovanför så blir det svårare för dem att utreda om du ändrar historia osv. Bevisbördan ligger på åklagaren och det blir svårare för dom att få honom fälld om du ändrar dig. 

    Jag tycker att du ska prata med polisen om hur rädd du känner dig för hans hot, och be om hjälp att komma ifrån honom. De har varit med om såna här anmälningar tidigare och kan komma med tips och råd för hur du ska göra. 
    Det är INTE bra för dig att bo kvar där, lämna! 

  • Anonym (ledsen)
    Anonym (Lämna!) skrev 2014-08-02 11:12:48 följande:

    Gör man en anmälan är polisen skyldig att ta emot den, oavsett om de tror på den eller inte. De är skyldiga att utreda saken också. 

    Däremot som någon skrev här ovanför så blir det svårare för dem att utreda om du ändrar historia osv. Bevisbördan ligger på åklagaren och det blir svårare för dom att få honom fälld om du ändrar dig. 

    Jag tycker att du ska prata med polisen om hur rädd du känner dig för hans hot, och be om hjälp att komma ifrån honom. De har varit med om såna här anmälningar tidigare och kan komma med tips och råd för hur du ska göra. 
    Det är INTE bra för dig att bo kvar där, lämna! 



    Jag gjorde inte anmälan nu senast. Fick hjälp med akutboende men ville inte anmäla(där jag bor kan man få den hjälpen utan att behöva anmäla). De gjorde dock en anmälan då jag berättade lite efter ett tag. Så iofs så antar jag att du har rätt, de kanske itne hade något val.

    De kan itne göra något om han skulle göra allvar av sina hot.
    Känner mig väldigt misstrodd av just polis men itne av andra myndigheter och instanser som kanske har lite mer kunskap.

    Jag tror allt kommer lösa sig till slut, tror han kommer lämna mig, att han kommer tröttna.
  • Anonym (?)

    TS, är det inte du som har startat femtielva trådar i samma ämne de senaste månaderna? Och alltid frågar om samma saker?

    Glömmer du de svar du får?

  • nyans
    Anonym (?) skrev 2014-08-02 14:27:33 följande:

    TS, är det inte du som har startat femtielva trådar i samma ämne de senaste månaderna? Och alltid frågar om samma saker?

    Glömmer du de svar du får?


    Jo, det låter som TS. Hon frågar alltid om samma saker och vill inte lämna sin kille. Tragiskt.
  • Anonym (Pompom)

    Vad skönt att du tror att det kommer att lösa sig när han tröttnat och lämnar dig. Då är det ju bara att sätta sig ner och vänta. Om du sedan blir slagen gul & blå under tiden får du väl ta. Case closed!

  • Anonym (hm)

    Jag tycker det är overhört tragiskt att läsa om en person som TS som är så otroligt psykiskt misshandlad att hon är totalt normaliserad i det våld som mannen utövar mot henne. Samtidigt blir jag bedrövad att hennes omgivning typ släkt och vänner inte griper in och ser till att hon kommer under vård. Med vård här menar jag psykiatri för att bearbeta och förstå vad hon blivit utsatt för. Hon måste inse att detta svin till man kommer att bli hennes död till slut. Det handlar inte om kärlek det här utan en man som våldför sig på sin kvinna.

    Samtidigt blir jag lite oroad faktiskt att hon nästan skryter om att hon blivit misshandlad eller på något konstigt sätt känner sig stolt över detta faktum då hon lägger fram det på detta vis här på familjeliv. Är det uppmärksamheten som drar? Alltså jag känner att TS är i stort behov av vård för att nå insikt. Någonstans långt inne tror jag att hon förstår att detta är fel, ja helt fel. Att detta inte är en kärleksrelation utan en våldsrelation. Jag blir ärligt talat upprörd när hon säger att hon bor kvar med mannen som misshandlar och våldför sig på henne.

    Mannen enligt beskrivning tycker jag uppvisar klara narcedrag. TS hoppas därmed att han skall tröttna på henne och lämna men det vet vi ju alla att så kommer INTE att ske. Det enda som kommer att hända är att nästa gång blir TS än värre misshandlad av mannen och med otur så kan han ta död på henne. Men hon skickar då ett tackkort till honom från graven...tyvärr...

    Jag hoppas verkligen inte att det finns några barn som far illa i den här relationen för om TS stannar i den här relationen så hjälper hon ju då till att misshandla sina barn indirekt. Barnen far illa i en sådan relation, vilken skräck att se pappa slå mamma. Finns barn så bör de försättas i säkerhet. Jag är ingen förespråkare för att omhänderta barn men i ytterlighetsfall kan det vara motiverat och här undrar jag verkligen...

    TS du skall gå från denne man direkt, sök stöd i vänner, släkt och kvinnojour. Dock är det inte ovanligt att vänner och släkt redan sedan länge resignerat för hon ger mannen en ny sista chans varje gång och därmed är det inte lönt att bry sig längre. TS lämna honom för han kommer inte lämna dig.... Han visar dig ingen kärlek.

    Vården, polisen, sociala myndigheter, åklagare och domstol tror på dig men de vet att den här typen av kvinnor backar ofta och man har svårt att få till en fällande dom tyvärr. Om du aktivt söker få honom fälld så kommer han falla som en fura i domstol.

    Men till sist så hänger det på TS själv. Du måste fråga dig själv vill jag leva eller dö. Naturliga svaret är leva och då fullföljer du en domstolsprocess och lämnar mannen för gott och klipper alla band med honom.

Svar på tråden Skulle de skriva en anmälan om de inte trodde mig?